kokken77 Startet 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2014 hei, jeg har en gammel Mariner påhengs, som ikke har villet gå på tomgang. men ellers fint, men når jeg var ute med den igår, så stoppet effekten.motoren gikk, og jeg kom framover, men når jeg ga på turtall, hørte jeg motoren økte, men ikke noe mer fart.er dette noe jeg kan fikse selv, eller evnt hva kan noe slikt koste? jeg har virkelig ikke peiling på motor, men jeg er villig til å prøve å skru. fins det evnt håndbøker for denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Høyrest ut som vulkaniseringa/gummien i propellen. Dette er ein "sikring" som skal hindra skade på aksling m.m. dersom propellen er nedpå. Vulkaniseringa/gummien blir slitt over tid. Dersom dette er årsaka er det kun skifte av propell som hjelper. Det fiksar du sikkert sjølv. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 (redigert) Noen propeller har vulkanisert gummi mellom selve propellen og hylsen som går inn på akslingen. På min 4 hk Yamaha opplevde jeg at vulkaniseringen hadde sluppet, med samme resultat som du nå opplever. Turtallet øker men ikke farten. Det var ikke lett å se eller kjenne med hånden at propellen slurte. Løsningen var ny propell. Oops der kom Ask meg i forkjøpet gitt Redigert 22.Mai.2014 av znick (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kokken77 Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 takker for svar, skal ned å skru den av nå, men hvor får jeg tak i propell? skal jeg bestille fra merkeverksted, eller finnes det andre muligheter? Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Maritim har masse propeller til forskjellige merker og størrelser av påhengsmotorer. Jeg kjøpte fra dem sist jeg bytta. http://www.maritim.no/motor-styring/propell-utenbordsmotor-2/mercury-mariner/mercury-mariner-6-8-9-9-hp-2-t-86-9-9-hp-4-t-02- Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
index Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Hvis turtallet økte og ikke farten, så er det nok vulkingen i propellen som har gitt etter. Ny propell! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kokken77 Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Er det kun propell jeg trenger, eller også nye skiver? Kommer det evnt med leveringen? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Du trenger kun propell, og en ny rustfri splint som skal sitte gjennom mutter og propellaksel ytterst. Skiven som sitter innenfor propellen lar du sitte på. Best å fikle med dette over tørt land, så du ikke mister deler i sjøen... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Er ikke dette splinten da? Normalt sitter det en reservesplint på en holder under motorlokket. Der ligger det også en tang osv, alt du trenger for å skifte splinten. Du drar først ut en sikring som sitter ytterst på "tuppen" ved propellen, du må kanskje bøye og vende litt på den for å få den ut. Så skrur du av "tuppen". Da kan du løfte propellen av og se om splinten er hel. Den står gjennom et hull i akslingen og ligger an i et spor i propellen. Om den er knekt så legger du i ny, lurt å kline noe kliss på den så den ikke sklir unna når du monterer tilbake. Splinten skal gå når du slår borti noe med propellen. Den beskytter aksling/gear og forsåvidt propellen også. Sitér dette innlegget Link to post
kokken77 Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Ok, mangler både mutter og skive og splint. Men jeg finner sikkert en løsning av hva jeg har hjemme. Vulkingen, er det pakningen som sitter mellom propellen og stanga inni? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Har ikke vært borti noen annen splint på mine utenbordsmotorer utenom den som sitter gjennom mutteren og ende på propellaksling... Må ha vært i hine hårde dager at det var spor i aksel for annen splint? Eller på større båter / innenbordsmotorer. På mindre utenbordsmotorer er det i hvert fall "plug and play", det ser du når du får ny propell. Du må ha en spesifikk skive inn på aksel før du monterer propellen! Noe du tilfeldigvis skulle finne i garasjen hjemme kan føre til skader på både motor og propell. Du må skaffe den skiven som er utformet og tilpasset din spesifikke motor. Vulking er en faststøpt gummiforing mellom propellboss og hylse som går inn på aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.