Jump to content

Dickinson Newport brenner med for lav flamme

JanDL

Recommended Posts

Hei!

I min Alo 96MS står det en Dickinson Newport dieseovn. Artig sak som visstnok skal gi nok varme til denne båten. Har lestg manual og sett intruksjonsvideo på Youtube. Problemet er at jeg greier ikke å få ovnen til å brenne slik den visstnok skal. Flemmen skal være over ringen inne i brennerkammeret. Hos meg får jeg den bare så vidt over med regulatoren på maks.

Det er montert en "barometric dampe", dvs et spjeld på røykrøret som man kan justere for at det ikke skal bli for mye trekk (noe som gjør at flammen blir for lav i følge manualen). Manualen sier at denne skal være 30-60 cm oppe på røykrøret over ovnen. Hos meg er den plassert rett over ovnen, dvs 12 cm over. Når jeg åpner dette spjeldet så virker det som det har ingen effekt selv om det suges inn mye luft der. Noen som vet om plasseringen av spjeldet har stor betydning.

Ellers er jeg interessert i å komme kontakt med et firma som har skikkelig kompetanse på disse ovnene, gjerne i Trøndelagsdistriktet.

Takker på forhånd for alle svar!

Hadde samme problem med min da den var ny. Jeg demonterte dieselventilen og gjorde den ren. Funket fint etter det. Hvis ovnen din er brukt, er det viktig å gjøre selve brenneren ren ordentlig innimellom for at den skal funke bra. Jeg har bare røykrør rett ut uten barometric damper, så jeg kan ikke hjelpe der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...