Jump to content

overhaling aqad41a, overhaling aq 280 dp, selby 27ft


båtfyren

Recommended Posts

Noen av mine spørsmål er delvis besvart i andre eldre tråder men jeg lurer på mer. Prøver med en ny tråd.

Jeg har kjøpt meg en VP aqad41A med aq 280 dp drev og jeg er litt i tvil om tilstand til begge deler. Det hører også med til historien at dette er min første båt. Båten er en Selby 27ft som krever en del kjærlighet fremover og det er greit for meg. Vil helst få alt teknisk på plass før ”bling” kommer. Motor, drev og elektrisk er for meg de første tingene som kommer til å bli kontrollert. Hadde båten på verksted som gikk igjennom sjekket og oppgraderte veihusfilter (de gjorde det ikke ferdig). Tilbake melding ifra verksted var noe diffus og kostet meg bare mye penger. Tvilsom affære.

Så langt her jeg hatt en bratt lærings kurve og det er gøy, vi har hatt den ute på flere turer med 2 overnattinger. Barna er kjempefornøyde J

 

Spørsmål:

Inne i dokument arkivet finner jeg service manual for 41B, kan jeg bruke denne for å overhale min a motor?

har enda ikke fått bekreftet at jeg må ta overhaling men det kommer mye olje utafra veivhus filter og det jeg finner av informasjon inne på forum kan tyde på jeg må ta sylinder kompresjon test.

Kan noen beskrive / har noen beskrevet hvordan en sylinder test gjøres ?

Skulle det bli bekreftet at det er lekkasje® inne i motor, er dette noe en normalt nevenytting kan gjøre? Jeg har overhalt en bilmotor med å bytte stempel ringer osv.

Er det praktisk mulig å beholde båten på sjøen mens motor og drev er fjernet ? drev vurdere jeg å sende til drevservice som har fått god omtale for overhaling mens jeg sliter med motor. Har ikke fått båtplass enda men kan ligge på sjøen ved min arbeidsplass.

Når motoren er ute, hva andre ting er viktig å få gjort samtidig? tror muligvis det er noen lager til drev som krever motor ute ? andre ting ? noen som har ca pris på dette ?

Noen viktige ting i motor rom som må byttes/oppgraderes samtidig ? ca pris

Er det noe på drevet som bør oppgraderes ?

Andre gode råd ?

Link to post

Når du først skal overhale motoren så har jeg absolutt villet oppgradert den til en B-motor. Dvs. skifte av sylinder kits (komplette sylinder kits består av ny foring, stempel, stempelringer).

A-motoren er kjent for å ryke. Ved oppgradering til B-motor så vil du øke kompresjonsforholdet som gjør at problemet forsvinner!

 

B-motoren har vistnok også en to-trinns innsprøytningssystem. Det kan være at utforming av stempelkronene til B-utgaven også fordrer oppgradering? Det kan sikkert en VP-guru kunne svare på!

 

 

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...