Jump to content

Valg av riktig skruer til glassfiber?

Maximus 1985

Recommended Posts

Jeg skal feste opp girspaken til en tynn glassfibervegg i båten.

Det er ikke mulig å legge f.eks en treplate/skiver bak siden hulrommet mellom utvendig skrog og innvendig er fylt med flyteskum.

Skruene henger ikke på lenger, så må feste inn nye "riktige" skruer.

Hvordan anbefales det å feste girspaken?

Jeg har vurdert å sprøyte hullene fulle med silikon og så skru inn skruene.

Men jeg vet ikke hvor lenge det vil holde…

1400761592.jpg

Du kan jo poppe inn blindmuttere og bruke vanlige maskinskruer, 5mm burde vel være greit. Det har jeg brukt for å feste pyntelister på utsiden av båten der jeg heller ikke kan komme til fra innsiden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sikaflex eller epoxy som du siden kan bruke rustfrie skruer i etter at har tørket. Poppnagler er sikkert ingen dårlig idé. Poppnagler er gjort på sekunder. Skulle det vise seg å ikke fungere kan du siden gå for en av de andre alternativene som er litt mere mikkete. Poppnagler fjernes enkelt med å borre litt i senter på naglen...

Prinsippet med blindmutter og poppnagle er det samme. Begge ekspanderer i hullet og bak hullet. Forskjellen er at med blindmutter har man en skrue som kan skrues ut igjen. Med nagle må den bores ut dersom en vil endre på noe. Jeg bruker samme tangen for å poppe inn en popnagle som å poppe inn en mutter. Det er bare munnstykket på tangen jeg må bytte mellom jobbene. Jeg tror du blander sammen med slike greier en setter i gipsplater.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om glassfiberen er over 5-6mm tykk bruker jeg maskinskrue rett i glassfiberen. Borrer ca 0,3 mm mindre dia enn maskinskruen. Monteringslim i hullet.

Sitter bra og tåler mye belastning.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Gipsanker vil fungere. Det ligner på det som Lars H. mener. Vet ikke om du får dem i rustfritt... De trer du inn i hullet og bruker en tank for å ekspandere 4 "armer" på baksiden av plata og skrur inn en maskinskrue etterpå....

/Baard

Tror kanskje jeg går for å sprøyte inn litt siikon i det gamle hullet, så tar jeg poppnagler fra Biltema (finnes i syrefaste) og popper inn.

Silikonen er bare for å unngå risting/vibrasjon om de ikke sitter "som støpt".

Noen som er enige?

Edited by Maximus 1985 (see edit history)

For det første, så skal du ikke bruke "silikon". Mulig det kun er upresis benevnelsen fra TS, men silikon skal ikke brukes i båt. Det riktige vil være eksempelvis sikaflex eller tec7.

Hvorfor ikke lime fast en tynn teakplate først, så skru i skruer? Da øker du tykkelsen på veggen.

-ser at stolen er borti kontrollboksen, så det blir en avveining om hvor tykt du kan ha det. Platen kan du attpåtil skru fast med flere skruer først, før du skrur fast kontrollen.

Dette er en no-brainer. Du går simpelthen opp en dimensjon i skruene. Ikke nødvendig å gjøre det noe mer komplisert enn det behøver å være.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Ja, har vurdert å gå opp i dimensjon, men er da usikker på hvor lenge de vil holde… Noen erfarginer? Veggen er ca 2-3 mm tykk

Stolen står litt langt frem, så den skal flyttes litt tilbake så det er ikke noe å tenke på :)

2-3 mm tykt glassfiberlaminat gir etter min erfaring ikke det store festet for skruer - eller popnagler...

Hva da med å bore større hull - så fylle i med f.eks epoxysparkel eller glassfiber, så bore opp på nytt?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Fyll epoxylim i hullene, tape over og la det herde. Borr nye hull med diameter som stammen på skruene og skru det på plass. Gjerne med litt epoxylin på skruene også. Sitter i årtier..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Her vil jeg støtte LarsH forslag. Du får disse I flere matrialer men aluminum er det mest vanlige. Også med senkhode. Om du fester girspaken med syrefaste skruet ville jeg brukt vaselin I skruehullet da det kan oppstå korrosjon I mellom aluminium og rustfri ved sjøsprøyt. Med 5 mm gods I glassfiberen ville jeg brukt M4 blindmutter.

https://www.google.no/?gws_rd=cr&ei=sVpuUu3TE4iS4ASj9YH4AQ#q=blindmutter

Edited by JRK (see edit history)

Mutternaglene fra Biltema er i aluminium. Tror ikke det finnes i andre materialer men hvem vet.

Men syrefast finnes det nok ikke i, de skal jo tross alt deformeres på baksiden og utvides inni hullet så de sitter godt.

Et problem med f.eks. Tec7 er at den limer for godt hvis man skal ha ting løs igjen.

Da er såkalt RTV silikon velegnet http://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-papir-og-vaskeartikler/karosseri-og-motortettemasser/super-rtv-silikon

Eller http://www.skruvat.no/Klar-RTV-silikon-P29587.aspx

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg ser to mulige løsninger :

A)

1. Fjern gearspak deksel fra festet. (Etter fjerning er det nok enkelt å se hvor omrisset er)

2. Bor et stort hull som blir dekket av gearspak deksel. Stort nok til å stikke inn en trebit eller en aluminiums bit som legges under der skruehullene til festene er.

3. Bruk lim etc. på disse bitene som legges bak skruehullene.

4. Nå har du feste bak glassfiber til skruene som skal feste gearspaken. Eventuell for-borring etc. og du har et bedre feste enn før.

B)

1. Lim og skru på en mye større plate bak gearspaken enn det som dekkes av gearspak dekselet.

2. Skru gearspaken fast i denne platen.

sailorBoy

Nå er jobben gjort:

Jeg brukte M6 mutternagler fra biltema, boret riktig hulldimensjon og poppet inn.

Brukte skruene jeg hadde for hånden (ikke syrefaste) og skrudde inn.

Det sitter som støpt, og har mulighet for å skru de av om jeg skal gjøre service/smøring på giret :)

Syrefaste skruer, samt innsmøring av fett kommer innen uken :)

Takker alle for god hjelp!

Anbefales: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Stiftepistol-og-Nagleverktoy/Mutternaglesett-12953/