Jump to content

Sabb Diesel startproblemer! krise i heimen

MariusW88

Recommended Posts

Hallais godtfolk!

Jeg har da en sabb type G diesel. jeg la et innlegg her for noen uker siden, da ble vi enig om at dette kunne være dysen som var problemet. Jeg leverte inn dysen til Frydenbø Sabb motor A/S Avdeling Bergen

De konstaterte at dysen hadde feil sprøytebilde, så de skiftet dyse spiss og nederste hylse i dysen og sendte den tilbake igjen og alt skal være i orden.

Jeg får diesel fram til dysen, og det skal være på stell.. Men, den vil ikke starte..er ikke antydning til det engang.. men hvis jeg spruter en blandig med diesel og olje rett i forbrenningskammeret fyrer den faktisk i noen sekunder også stopper den igjen. Jeg har luftet systemet og klarer og dra diesel fram ved hjelp av sveiven på motoren (ikke elektrisk start her i gården) fikk høre av en kar her på bygden at hvis kopresjonen var i orden skulle jeg ikke klare og sveive motoren med kompresjonen på. men hvis jeg tar i noe jævlig klarer jeg og sveive den rundt med kompen på.. Noen som har noen gode råd her? har brukt ca 20 timer med og sveive og lufte. jeg har aldri trengt og bruke "start sigarett" eller noe form for start hjelp selv i minusgrader har den startet lett før.

skal jeg bare bruke den til ilestein til ny båt eller?

Takk for svar hvis dere har noen ideer og komme med :)

Om du sveiver motoren dekomprimert med full gass på hendelen vil du lett kunne høre at den får innsprøytning. Du vil da høre en knirke/snerrelyd for hver omdreining på sveiva. Holder du i dyserøret vil du også kunne kjenne trykkstøtet. Sjekk dette først. Dersom det ikke er innsprøytning må du reparere. Motoren skal ha full gass ved start.

Du gjør antagelig et eller annet som gjør at du ikke får luftet skikkelig.All den tid den fyrer med en skvett olje i sigaretthullet, har du kompresjon.Det kan jo også være at du har utett drivstofflinje en eller annen plass slik at den suger luft,da vil du jo aldri få luftet tilstrekkelig.Ville sjekket opp drivstofflinjen.Vurderer du den som moring får du gi beskjed så skal jeg hente den om du befinner deg i Hordaland.

TME! skal jeg kjenne et støt i røret fra pumpen til dysen da?jeg får jo diesel fram og ut røret når jeg har demontert fra dysen, da kommer det en sprut for hver omdreining jeg gjør på sveiven ved full gass. jeg har ikke kjent på røret om det støter, men regner med at når jeg får diesel fram så er det bra nok? Jeg har full gass ved oppstart også. er ikke tette rør eller slanger fram, har blåst gjennom og demontert alt fra tank med kompressor og rengjort tanken. jeg klarer og suge diesel fram med munnen, har også kjørt trykk i tanken, og da renner det fint helt opp til dysen. Kan diesel pumpen være utav posisjon ? tingen er at dette var et problem som kom sakte, motoren mistet effekt og turtall innimellom et par ganger, også stoppet den tilslutt..

Hjeltefjord! jeg har luftet på rør, diesel filter og banjokopling nede på pumpen. jeg har etter taightet alle koplinger og sjekket at de er tett. Ny inmat i dysen og kopper ring mellom dyse og topp.bare for og nevne det så er jeg bilmekaniker, men dette er en motor som er litt eldre en det jeg er vant med på arbeidsplassen.. ja jeg befinner meg i hordaland, men jeg skal prøve litt til før jeg eventuelt kvitter meg med problemet, dette er jo en av de bedre motorene som er produsert, så er synd og gi seg på tap vil jeg påstå :) den står i en sørlandssnekke som jeg helst vil bruke i sommer, så bare kom med råd fra dypet altså, jeg prøver det meste før jeg gir meg :)

Du sier du får start på den med olje i sigaretthullet.Hvor lenge går.den før den stopper igjen?Da den begynte å trøble for deg,merket du endringer i eksosMengde/farge?Har du hatt av eksosbendet og sett om det er tett?Har vært borti noe av det samme en gang med en av sabbene jeg i sin tid hadde.Klødde meg lenge og vel i hodet til jeg løste av eksosbendet og så at det var nesten tett.Den var kokset før kjølevannsspunsen på bendet,derfor ble jeg lurt,da den til tross for dette kom med kjølevann.

Du skal kjenne kraftige støt i innsprøytningsrøret opp til dysen.

Foreslår at du lufter en gang til ved å løsne innsprøytningsrøret rett ved dysen.

Full gass, på med ventilløfter og "bleed" den skikkelig lenge for å være helt sikker på at all luft er ute.

Remonter, sveiv litt mer med full gass og ventilløfter på og deretter forsøk å starte ved å deaktivere ventilløfter..

Sjekk at det ikke er for liten klaring til ventilen der ventilløfteren er slik at kompresjonen er for dårlig.

og eller at ventilklaringer er for små eller ventiler henger.

En "siste mulighet" om så i fall at dysa er feil montert sammen.

Vel, en liten start dette i allefall.... Disse motorene er jo normalt veldig lettstartede....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Sabb er ikke rakettteknologi.Du er mekaniker,jeg forutsetter at du har fått luftet korrekt og har tett drivstofflinje.Motoren fyrer med olje i sigarett hull,du har komp.Du har konstatert støtvis diesel ved sveiving,den får diesel.Da gjenstår å.sjekke at den mottar luft,og at den kvitter seg fritt med avgasser.Har liten tro på at du har et timingproblem på pumpe.

Hei

Ett par tips, du kan ta ut dysen, snu den, kople på røret og sveive som nevnt i innlegg 10. Du vil da se om den får diesel og sprøyter.

Basert på det du skriver så er det to sannsynlige scenario:

- Regulatoren din kaputt (lite sannsynlig)

- Svinghjulet ditt har vridd seg på veiven, ikke veldig uvanlig. Enkelt og sjekke.

Hilsen en tidligere Sabb Mekaniker

Redigert av mekkaren (see edit history)

Hallais hallais! No har jeg tatt med toppen på jobben og fått slipt ventiler og ventilsetene, eksos ventilen var meget kokset og tviler på at den holdt godt nok på kompresjonen.

skal få bestilt en topp pakning og sitte det sammen igjen ila noen dager,

Men hvis man monterer dysen sammen på utsiden av motoren vil den da dusje ut dieselen? Trodde det var kompresjonen i motoren som åpnet og lukket dysen.. men ok det skal gjøres,

skal ta med en kompressor ut og få luftet systemet skikkelig igjen. blir no en god overhaling på motor nå, så satser på det vil gjøre susen :) men at støtstengene ikke står riktig skal vel godt gjøres? de står jo der de skal stå, da må du vel ta de ut og sitte de på feil vei hvis det er tilfelle?

ventilklaring blir justert ila dagene også, det er sjekket i håndboken og skal være 0.3mm på insug og eksos ventil.eksosrør er rengjort, det var forsovidt ikke tett, men skader ikke med rengjøring :) har bestilt opp startsigaretter også sånn just in case. SKAL få denne motoren til og gå før helgen! Takk for tips og triks folkens :)

Den luftemetoden din hørtes skummel ut! Bruk heller gamlemetoden, en Sabb er enkel å lufte! Og ja, om du setter dysen opp ned og sveiver vil du se den sprute. Kompresjonen har ikke noe med dette å gjøre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det påvirker ikke innsprøytningen. Men motoren blir umulig å få i gang. Det er kontravektene som roter til hele balansen i motoren når svinghjulet vrir seg på konen.

Hei

Eg har ein 1977, 8-10 ståande.

"Vrir seg på konen" Kva tyder det?

Eg føl med på tråden, og håpar trådstartar får slitaren i gong.

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...