Jump to content

Sabb Diesel startproblemer! krise i heimen

MariusW88

Recommended Posts

Dere driver å løser motorproblemene ser jeg, men hva med krisen i heimen ? :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Sving

Hei

Eg har ein 1977, 8-10 ståande.

"Vrir seg på konen" Kva tyder det?

Eg føl med på tråden, og håpar trådstartar får slitaren i gong.

Ask

Svinghjulet står montert på veivakselen, den er kon. Det hender at svinghjulet vrir seg på denne konen. Det er ingen kile som låser delene sammen. Da blir disse Sabbene nesten Umulig å starte, hvor mye det flytter seg vil avgjøre graden av problemer.

støtstengene står på riktig plass, det har jeg sjekket. men no ser det ut som om det er diesel pumpen som er problemet.. får ikke diesel fram til dysen, sjekket med frydebø og de skulle ha 3800 + mva for ny. noen som har erfaring med og overhale pumpen? jeg har også skiftet topp pakning, dieselfilter og fått overhalt dysen. skal ut og skru av lokket på regulatoren og se at alt e på stell der.

nå så ikke jeg alle svar og tips som var kommet her, var jo en side til jeg blingset på :) no har diesel pumpen blitt sendt inn til Sabb Frydenbø A/S for kontroll og overhaling. jeg har enda ikke fått diesel ut fra dysen, kunne ikke kjenne noe støt i dysen,heller ikke noe knirkelyder. hadde den montert på utsiden av motoren og ingenting skjedde.

hehe krisen i heimen e jo at sabb motoren ikke går, har jo vært kanon vær lenge og båten ligger til kai, det er jo kjedeligt, men no får vi se hva Frydenbø finner ut av :)

Lufte med kompressor og trykk i tank går fint, hvis man gjør det med omhu, kjører ikke på med fult trykk, som dere sier så kan tanken revne.

ja jeg har justert inn ventilene og slipt dem, sjekket opp i boken at støtstenger står som de skal.

men no er det helg og ikke så mye mer og gjøre med motor før pumpen kommer tilbake, så da får jeg fikse litt kosmetisk på båten så den er helt klar for oppstart ;)

• 3 uker senere...

Jaja da var det liv i skuten :D måtte ny dieselpumpe til, men no går hun som en klokke! Har fått overhalt det meste så nå bør den holde noen år til :) ble jo dyrt men bare en tur ut på fjorden så var det vel verdt pengene :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...