Jump to content

Sorte prikker i gelcoat som ikke vil vekk


Donkeyman

Recommended Posts

Hei, trenger noen ekspertråd her.

Har masse felt på båten min en scand classic med sorte prikker. Har lest mye men kanskje noen råd her som jeg ikke har fått med meg. Har prøvd B.l.a gelcoat cleaner, gelcoat rens, rødsprit , rubbing , aceton, hugos, jif , saltsyre, ingen ting gir resultat uansett hvor mye jeg skrubber. Kjøpte et vannslipepapir 400 og prøvde på ett lite felt. Dette ga resultater og prikkene forsvant men er det noen andre som har noe bedre forslag? Prøver og legge ved noen bilder. Setter pris på svar.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

nei, blir ikke mørkere, gelcoaten har blandet seg med polyesteren, Gelcoaten skal stivnes til før påføring av polyester, her har gelcoat fortsatt vært flytende nå støping har begynt og da blander Gelcoat seg med polyester slik at istede for å få den som et utvendig lag gjør den polyesteren hvit istede, den kan fortsatt være helt glatt.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Noen fargehandlere fører en Autoglym polish tilsvarende 1200 vannslipepapir men min erfaring er at Acrylpasta er enda mer effektivt på feks oksydert gelcoat som er et H... for å si det mildt.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Et litet tips vedr Acrylpasta: God erfaring med roterende hard svamp (finnen en spesiell til formålet) puss til det er tøørt og blankt over små områder om gangen, etterpoler med en grei polish. Fukt skiva før du har på Acrylpastaen.

Den gule svampen/skiva har jeg god erfaring med. Tror dette bildet er postet her påBP tidligere ifm tips om maskinpolering:

https://baatplassen.no/i/blog/44/entry-121-11-maskinpolering/

bilde

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei
Siden du sier det forsvinner med våtsliping, vil jeg anbefale våtsliping med Abralonskiver på polermaskin. 400 papir er kanskje i tøffeste laget, siden du da må gå over med finere og finere til du kan rubbe og polere.

 

http://www.norbond.no/abralon-rondell-o150mm-p-1081-c-217.aspx

 

Selv gjorde jeg dette på det blå feltet på min båt nå i vår. Det var mye matte og stygge felter.
Der hvor det var riper, brukte jeg først 2000 korning, så 4000. Der hvor det bare var matt brukte jeg 4000 korning. Så rubbing med Norpol R10 og polering med TC Nano.
Båten ser ut som ny - i hvert fall på mer enn 1 meters avstand :smiley:

 

Jeg fikk tilsendt disse skivene enkeltvis (4 av hver) fra Norbond med postpakke.

Siden du er fra Vestfold, vet jeg at de har en forhandler som har dette på lager på Pindsle utenfor Sandefjord. Du finner navn og adresse på Norbonds hjemmeside.

 

Ellers vet jeg at 3M har noe tilsvarende som har vært omtalt her på Båtplassen ved flere anledninger. Prøv et søk.

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er veldig enig med WGM i at du nok må/bør våtslipe med f.eks. Abralon / Siaair rondeller før polering. Disse har skum bakside og føyer seg godt etter flatene du skal slipe på. Bruk disse helst på eksentrisk/oscillerende slipemaskin. Spray litt vann rett på rondellen og slip med lett hånd. Dette er ikke noe å være redd for å gjøre ettersom gelcoaten er forholdsvis tykk og med korninger fra P1500 og oppover tar det lang tid å fjerne så mye gelcoat at det er noe å frykte. Etter P3000 eller P 4000 er det lett å polere dette videre til speilblankt med godt maskinpoleringsutstyr. Selv er jeg nok litt farget av at jeg jobber med Rupes Bigfoot system, som gjør denne jobben raskt og greit, men også mange andre poleringssystemer gjør denne jobben uten problem. Maskinpolering er jo egentlig bare flytende sliping som tar slipejobben helt til høyglans. Og som Zooper skriver: Husk å forsegle med voks. De sorte prikkene legger seg i mikroporene i gelcoaten, og dersom du er flink til å holde voksbeskyttelsen intakt er det mindre fare for at dette kommer tilbake.

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen :smiley:,

 

Det er selvfølgelig ingen grunn til å gjøre dette vanskeligere eller mer komplisert enn nødvendig, men ettersom jeg jobber med dette til daglig, vet jeg at det av til er utfordrende med gelcoat.

Acrylpasta er en meget effektiv lakkrens som egner seg godt for gelcoat. Dersom denne tar godt nok, er det ingen grunn til å slipe først. Dersom du allikevel ikke oppnår det resutatet du ønsker, vil jeg allikevel gå god for sliping som fortalt over. Merk at acrylpasta i dag ser litt anderledes ut enn tidligere. Anbefales brukt sammen med poleringsmaskin for effektivt resultat. Mer informasjon finner du på www.maxxol.no

 

Beskrivelse

Lakkrens for alle typer lakk og gelcoat. Gir en meget effektiv fjerning av ri-per og oksid. Acrylic Paste er spesielt god på harde overflater som Gelcoat og lyse lakktyper. Acrylic Paste egner seg dermed spesielt til rensing/ rubbing av båt.

Produkt nr.02400

Emb størrelse

1 Liter

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke var sånn i fjor....hvordan har båten vært pakket inn i vinter? Har det vært veldig tett? Kan det være små spor av jordslag du har fått? Får det riktignok ikke helt til å stemme, da burde bu ha fått det av ved skrubbing etc. Men bare mest for "gøy" så kan du jo prøve forsiktig med klorin på en liten flekk. Det fjerner i alle fall jordslaget lett som bare det. Tror vel ikke det er her hunden ligger begravet, men jeg ville nok ha gitt det et lite forsøk fordi det er svært enkelt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er porer i gelcoaten. Som etter min mening kommer hvis støperne sprøyter for mange lag for kjapt.. gass fra de første lagene slipper ikke fri, og danner disse porene ytterst i gelcoaten. Jeg har ikke noe tro på at gelcoat har blandet seg med polyester..

Det vil nok ikke forekomme sprøyiting av gelcoat og støping på samme dag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...