Jump to content

Plassering av ekkolodd giver på yamarin 59ht

Frissy

Recommended Posts

Er i gang med innkjøp av litt småtteri til den nye flotte båten min. Er det noen som kan anbefale meg om det går an å sette en giver innvendig i denne båten? Har egentlig ikke lyst til å borre for en hekkgiver, men hvis det er trygt og det ikke komme inn vann så høres jo det ganske enkelt ut.

Har ikke kjøpt inn noe ennå så jeg har alle muligheter.

Ser for meg garmin 50 som koster 3499,- på maritim, og da med en eller annen giver som passer til.

HAr sett at det er en del ulike meninger om dette med giver, men er usikker på om jeg kommer langt nok ned i båten min til å ha innvendig?

Hei

Mener Yamarin har enkeltskrog (ikke sandwich) og da kan du montere innvendig svinger. Skjekk dette først for å være 100% sikker. Jeg hadde en Yamarin 6210, der virket det helt utmerket, husk at du taper ca 10% med innvendig svinger. Jeg hadde den typen som du måtte lime en plastkopp i dørken først så setter du svingeren oppi frostvæsken....

Jeg hadde en Garmin Fishfinder 250, mener den var best ned til 100 m, mistet mer og mer kontakten med bunnen fra 120-200 m, over 200 m så ramlet den ut.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Jeg monterte innvendig giver i min 59HT. Det gikk veldig greit. Plasserte den først rett fremfor lensepumpa, litt opp i skroget på styrbord side. Du må demontere rommet med lokk i dørken for å komme til. Litt trangt nedi der, men det går. Fikk problem med at den løsnet fra skroget, slik at når jeg skulle fikse dette så ble det flytting til et litt mer tilgjengelig sted; Under dørken i stuerommet akter, foran batteriet. Monterte da en slik inspeksjonsluke i dørken for å komme til. Det fungerte mye bedre. Den første plasseringen fungerte "ekkoloddmessig" godt, også i plan, helt til den løsnet. Årsaken til at koppen til giveren løsnet var trolig at jeg brukte en olivenolje iht instruksjonen til produsenten, men den frøs nok på vinteren.. Brukte glykol på forsøk nr 2..

Redigert av VirtualMe (see edit history)

Jeg monterte innvendig giver i min 59HT. Det gikk veldig greit. Plasserte den først rett fremfor lensepumpa, litt opp i skroget på styrbord side. Du må demontere rommet med lokk i dørken for å komme til. Litt trangt nedi der, men det går. Fikk problem med at den løsnet fra skroget, slik at når jeg skulle fikse dette så ble det flytting til et litt mer tilgjengelig sted; Under dørken i stuerommet akter, foran batteriet. Monterte da en slik inspeksjonsluke i dørken for å komme til. Det fungerte mye bedre. Den første plasseringen fungerte "ekkoloddmessig" godt, også i plan, helt til den løsnet. Årsaken til at koppen til giveren løsnet var trolig at jeg brukte en olivenolje iht instruksjonen til produsenten, men den frøs nok på vinteren.. Brukte glykol på forsøk nr 2..

Du har ikke tilfeldgvis bilde av siste montering?

har et eagle 168 i min Yamarin 5940. Hekksvinger som jeg limte fast med epoxy innvendig, rett i forkant av bensintanken , og midt nedi "kjølen".

Mister nok litt dybde, men funker bra ned til rundt 100 meter, og i fart opptil 25-26 knop. Men jeg er mer interessert i hvor grunt det er enn hvor dypt det er , for å si det sånn

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hadde og en plastkopp med svinger montert innvendig, fyllte koppen med matolje og det fungerte bra. Fikk lekkasje så matolja rant ut. Kjøpte så stearin som jeg smeltet og fyllte opp koppen med det, fungerte utmerket det også. Målte i allefall ned til over 200 meters dyp. Det beste var at det da overhode ikke var noe klin med stearinen etter at den hadde stivnet.

Båten har sin faste plass i hagen.......

ok. Mange gode innspill her. Slik jeg tenker det pr nå er en hekksvinger som jeg monterer innvendig greit. Jeg er kun interessert i dybder opp til 25-20 m, men det viktigste er i grunn å vite hvor det er for grunt....... så da blir det handel til uka. Det er jo nesten halv pris på en hekksvinger i forhold til en innvendig.

Med bakgrunn i utforming, virkemåte og byggeteknik så brukes de tre type svingere som beskrevet over. Skal man begynne å diskutere virkningsgrad så er jeg ikke sikker på at en hekksvinger virker så veldig bra med montering innvendig..., men skal du kun måle dybde ned til 20 m så er det vel godt nok. Vi som er ute etter fisk så holder desverre ikke dette.

At det skal være enklest å montere en hekksvinger innvendig forstår jeg ikke helt, det tar i hvertfall ikke mange minuttene å gjøre det der den skal monteres. Hvis en skal montere innvendig må det gjøres en del testing med svingeren på en plastpose med vann for å finne en plass skroget er massivt uten luftbobler. Jeg har montert såpass mange gjennomgående svingene hvor jeg har laget hull i fra 60 til 95 at jeg har sett at skrog ikke alltid er helt massive.

ok. Mange gode innspill her. Slik jeg tenker det pr nå er en hekksvinger som jeg monterer innvendig greit. Jeg er kun interessert i dybder opp til 25-20 m, men det viktigste er i grunn å vite hvor det er for grunt....... så da blir det handel til uka. Det er jo nesten halv pris på en hekksvinger i forhold til en innvendig.

Skal man begynne å diskutere virkningsgrad så er jeg ikke sikker på at en hekksvinger virker så veldig bra med montering innvendig..., men skal du kun måle dybde ned til 20 m så er det vel godt nok. Vi som er ute etter fisk så holder desverre ikke dette.

Det skal jeg ikke motsi. Men for mitt behov, som er samme som trådstarters, så holder det at jeg når ned til 100 meter... Også betryggende å vite at svingeren er "out of harms way" - det er den ikke alltid på hekken

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Av utforming, ja.

Når det gjelder virkemåte og byggeteknikk er de helt like.

Bortsett fra i brosjyrer og hodet til selgere av slikt.

Hei

Tja, de har til felles å sende en lydbølge ned i vannet og tar imot retursignal, resterende er de ulike. De har nok en del forskjellige egenskaper, den enkleste av disse er den som er ment å monteres innvendig, den har kun en strålevinkel med kun bytte av freksvens. De som monteres på hekken har en kobinasjon av flere vinkler og freksvenser samt måling av temperatur. Noen har til og med innebygget impeller for måling av hastighet, så helt like er de ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...