Jump to content

Plassering av ekkolodd giver på yamarin 59ht


Frissy

Recommended Posts

Ja ting tar tid. Rakk jo ikke å feste dette ekkoloddet i fjor, men i år...... Nå er det meste klart. Sikaflex er kjøpt inn samt jeg har trukket ledningen klar fra kombiplotteren og helt bak.

 

Så kommer spørsmålene:

 

1. hvor på akterspeilet er det best å sette giveren? Litt opp fra midten?

 

2. Hvor langt ned bør giveren stå? Jeg tenker jo at så lenge båten har v-bunn hele veien er det ikke noen naturlig "avsats" og derfor må jo giveren festes på v,en. 

Jeg hørte en som sa at giveren bør settes så langt opp på akterspeilet at giveren ikke kommer "under" båten i det hele tatt grunnet hastighet på båten ca 35-38 knop.? Er dette riktig? Vil den da gi dybde?

Link to post
Share on other sites

Monterte hekksvinger på min for noen år siden. Svinger skal monteres på venstre side av motor sett bakfra. Har noe med turbulens fra propellen å gjøre tror jeg. Og så skal den flukte med skroget men ikke stikke ut. legg en list langs bunnen av båten og juster svingeren best mulig plant med skroget.

Var iallefall slik det stod i bruksanvisningen når jeg kjøpte min.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestandig montert på høyre siden av motor pga rostasjon og dette står også i flere manualer.

 

Slik jeg har montert på bildet øverst fungerer bra. Slik ville jeg montert på din også.

Hei. Hvor langt opp fra midten har du satt ditt? Halveis/1/3? 

Er hele giveren under bunn,  Eller blir det kun deler av giveren?

Link to post
Share on other sites

Min står ca 40 cm fra midten og ut,da har jeg 50cm igjen til siden av skroget.

Giveren bør stå slik at 1\3-1\2 av selve giveren stikker på nedsiden av skroget og peker såvidt framover.

 

Litt vanskelig å se på bildet ditt,men det er vel mulighet for å justere giveren litt opp og ned etter at den er skrudd fast?

Link to post
Share on other sites

Giveren på min Yamarin var knukket når jeg kjøpte båten. Skjønte kjapt hvorfor, den hang akkurat der det var mest naturlig å dra opp dreggen. Quickfix ble å klaske den fast innvendig i båten. Fungerte fortreffelig! Husker ikke helt hvor dypt den målte, men over 100 meter, og tilogmed vanntemperaturen måler den ganske nøyaktig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...