zooper Startet 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2014 (redigert) Kjøpt ny bruktbåt. Her fulgte det med en Raytheon/Raymarine autopilot fra øverste hylle (i sin tid). Systemet består av et kompass (ikke avbildet), hjernen (avbildet), et kontrollpanel/instrument (forside og bakside avbildet) og selve driveren/rorkulten (avbildet). I tilegg er det en GPS og en logg med dybde/fart/temp som heller ikke er avbildet. Jeg er ingen kløpper på strøm, multimeter og annen svart magi. Jeg kunne derfor trenge noen pekere på hvordan jeg går fram for å feilsøke hvor feilen ligger, eller en peker til noen som kan gjøre dette mot betaling. Og, dersom dette skal gjøres mot betaling, hva noe slikt bør koste og om jeg vil behøve å bringe utstyret til vedkommende eller om vedkommende kan komme til utstyret (Leangbukta)... for jeg har liten lyst til å måtte ta skiten ut for så å montere det på nytt. Instrumentet viser kompasskurs noe som sier meg at både kompasset og instrumentet sannsynligvis virker. Det går også helt fint å trekke rorkultdriveren helt ut og inn for hånd og hører tannhjul og motor går rundt uten slark/hakking/lugging. Denne kan jeg se har vært åpnet, sannsynligvis i forbindelse med at en tidligere eier har forsøkt å reparere den. En brukt slik en finner man på e-nay for en båtpenge eller to inklusive frakt og toll. Men, jeg er ikke så sikker på at det er her feilen ligger, og at det kanskje bare er snakk om at den enten ikke får strøm eller signal, eller begge deler. Hvordan går jeg fram? Redigert 22.Mai.2014 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Mulig jeg ser feil men mangler det ikke ledninger inn på 12v inn ? Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
zooper Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 (redigert) Jeg har stusset over dette jeg og... men instrumentet ser ut til å virke, så den må jo få strøm fra ett eller annet sted. Jeg kan ikke se at det er noen løse kabler eller kabler som er fjernet, og har vel egentlig bare antatt at det gar fungert slik det er koblet nå... men jeg kan ta feil. Og det går kabler mellom instrumentet og kontakten for rorkulten/driveren og hjernen. Dette er den svarte og røde ledningen helt til høyre i utgangen "drive" (mener å huske at det var det denne porten het). Ellers er instrumentet kablet til både hjernen og kompasset. alle komponenter ser ut til å være kablet sammen på et vis. Men denne 12V porten er et mysterium for meg. Redigert 22.Mai.2014 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 (redigert) Titt litt her, manualen har litt tips www.ganssle.com/jack/st4000.pdf Redigert 22.Mai.2014 av celzeron (see edit history) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Eureka Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Det du kaller hjernen, er det den det står "Icom" på? -trodde Icom var en produsent av VHF og andre sambandsradioer.... Har en brukt pilot under montering selv. Ligner fryktelig på din, og er en raymarine st4000+. Har du ikke bruksanvisning? Styrepumpa har en el-kontakt. Får du målt strøm i den? -om du ikke har multimeter, så kan du ihvertfall finne den, kontrollere at strømtilførselen er hel og i orden og følge kablene tilbake til displayet... Og at de er tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Fikk ikke linka teksten fr mobil så gjør det igjen :) Mye feilsøking og forklaring her. http://www.ganssle.com/jack/st4000.pdf Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
zooper Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Det du kaller hjernen, er det den det står "Icom" på? -trodde Icom var en produsent av VHF og andre sambandsradioer.... Har en brukt pilot under montering selv. Ligner fryktelig på din, og er en raymarine st4000+. Har du ikke bruksanvisning? Styrepumpa har en el-kontakt. Får du målt strøm i den? -om du ikke har multimeter, så kan du ihvertfall finne den, kontrollere at strømtilførselen er hel og i orden og følge kablene tilbake til displayet... Og at de er tilkoblet. For pokker, jeg ser det når du sier det, ICOM, så du har kanskje rett, og i så fall har jeg vært ganske tett i skallen samt slurvete i skattejakten! Dette er kanskje ikke navigasjonscomputeren/hjernen likevel! Jeg fulgte alle ledninger og kom blant annet fram til denne boksen, og her var det så trangt så jeg måtte stikke armen og kameraet oppunder panelet for å kunne se hva det var jeg så på. Men hvorfor navigasjonsutstyret evt skal være koplet til VHF'en aner jeg ikke - så vidt jeg vet har ikke denne VHFen DSC-funksjon eller annet snacks. Det må være et sted jeg ikke har sjekket... for jeg må vel ha en slik hjerne/navigasjonscomputer ett eller annet sted i båten??? Alle brosjyrer og monteringsanvisninger jeg har funnet har i koplingsskjemaet sitt: Display/Kontrollpanel Rorkult/Driver Hjerne/Navigasjonscomputer Fluxgatekompass Jeg har lett meg i hjel etter hjernen og antok at siden denne bortgjemte boksen var koplet sammen med det andre utstyret, så måtte dette være hva jeg hadde lett etter. Jeg sitter med en følelse av at det er i hjenren/navigasjonscomputeren problemet sitter, og at det feks er en løs kontakt eller noe som gjør at driveren/rorklulten feks ikke får strøm. Vet ikke hvorfor, bare en følelse... Må jeg i det heletatt ha noen slik "hjerneboks" eller kan instrumentet/panelet gjøre samme nytten? Hva med Raymarine kartplotteren? Er det kartplotteren som i mitt tilfelle er navigasjonscomputeren? Så vidt jeg har skjønt det så er det Navigasjonscomputeren som mater rorkulten/driveren med strøm, ikke instrumentet/kontrollpanelet. Jeg tror jeg trenger å laste opp med piller og slange meg gjennom båten en gang til etter jakten på den forsvunnende skatt samt forsøke så godt det lar seg gjøre å tegne opp et koplingsdiagram. Ikke spesielt lett med skjult spaghetti i trange og utilgjengelige rom og en rygg som nylig tok kvelden når ankeret skulle opp. Jeg hadde derfor håpet på en rask feilsøkingsmetode med multimeter eller noe slikt, men jeg er helt grønn. Celzeron - takk for servicemanualen. Jeg har tittet på denne allerede, men den fortalte meg ikke det jeg ønsket... som feks en prosedyre som sa, "sett multimeteren på instilling X og test kontakt Y på dings Z, dersom du ser Æ på multimeteret så er dingsen defekt og du behøver å kontrollere "Ø". Dersom du derimot leser "Å" er dingsen ok og du trenger å sjekke dings..." elllers når jeg ser på 12v porten på instrumentet/kontrollpanelet, så ser jeg i manualen at setalksystemet kan få strømmen sin fra navigasjonscomputeren, eller eksternt - altså er begge deler mulig. Det trenger derfor ikke bety noe som helst at det ikke er strøm i denne. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Hva er modellbenevnelsen på piloten? Min st4000+ har ingen egen hjerne-enhet. Det er display, fluxgate og selve pumpa. Det er det. Har du multimeter, ta et bilde av det og vi skal nok få fortalt deg hva du skal sette bryteren på. :) så er det bare å stikke pinnene inn i strømkonrakten til pumpa, er vel en liten svart sak i nærheten oppe i cockpit. (Det er den samme pos på multimeter du skal bruke på all volt-måling av 12volt-systemer ombord. Så deretter kan du måle alt ombord, bortsett fra 220v, med den innstillinga. ) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 24.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 (redigert) Modellbetegnelser på oppsett: ST4000 Plus (Rorkultautopilot [Driver+Fluxgatekompass+Display]) ST60 Tridata (Fartsmåler+Dybde/tempmåler+Display) A50 Multifunksjonsdisplay/Kartplotter (GPSmottaker + Display) Oppsett uten navigasjonscomputer: Da har jeg vært i båten på jakt etter den hellige gral (navigasjonscomputeren). Den var ikke å finne, men det jeg fant var i stedet instruksjonsboken for autopiloten. Den er ikke til særlig hjelp ifht feilsøking, men manualen viser som du sier Eureka at, ingen naviagasjonscomputer i oppsettet. Og det jeg trodde var navigasjonscomputer viste seg å være VHF'en (rødmer). Under er min multimeter: Bildet under: Tridata øverst til venstre, autopilot øverst til høyre, og kartplotter under: Redigert 24.Mai.2014 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 24.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 Ny diagnose: Med svart pinne i COM-port og rød i V-port og innstilt på 20V målte jeg kontakten til rorkultdriveren i cockpit. Når autopilot står i standby er målingen = 0. Når jeg setter på "auto" måler den også =, men når jeg trykker på øke eller redusere med 10 grader noen ganger, så kryper volten opp mot 10-11V et kort øyeblikk før den faller tilbake til null. Jeg antar at det er slik det skal være. Med rorkultdriveren plugget i og med samme operasjon er det dødt i rorkultdriveren. Jeg skrudde ut selve motordelen som sitter i enden av rorkulten slik at denne skulle være fri for eventuelle ting som kunne ha kilt seg i øvrig mekanisme, og forsøkte igjen... ikke antydning til liv. Videre vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan ikke se noen skader på motoren, og den virker å snurre lett. Er det noe mer jeg kan gjøre for å feilsøke eller utbedre, eller er denne klar for graven? Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 24.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 (redigert) Problem løst av grønnskolling... sannsynligvis. Takk for innspill Kjørt kontinuitets-tester på rorkultsriveren (tror det er det det heter... altså den instillingen som piper i multimeteret når det er sluttet krets). Når jeg gjorde dette på kontakten så fikk jeg vekselvis piping og ikke, spesielt når jeg vrikket på kontakt og ledning. Dette fikk meg til å tro at det var enten brudd på ledningen eller at en av ledningene ikke var festet ordentlig i kontakten. En av ledningene i kontakten viste seg faktisk å ikke være skrudd til ordentlig til, men når jeg fortsatt fikk samme resultat ble jeg mer og mer overbevist om at det var brudd på ledningen. Det viste seg til slutt bare å være simpel irring på hannkjønnskontakten... det var så lite irring, nesten usynlig, så jeg tenkte det ikke kunne være dette. Etter å ha skrapet og pusset med oxide clean, så ga multimeteret uavbrutt piping... ah hvilken herlig lyd! Det bar rett i bilen og rett til båten for å gi hunnkjønnskontakten samme overhaling. Testet så autopiloten, og nå ser det ut til å være full kraft igjen! Som dere kan se på nederste bilde av kontakten, så gror det ikke akkurat mose på den. Nå gjenstår bare test på sjøen for å kunne friskmelde helt, men det lover bra. Ganske tilfreds med meg selv egentlig da en tidligere eier, en svært båtkyndig marinamann/båtmontør, demonterte hele skiten før meg uten å ha lykkes. Noen ganger må det idioter til for å fikse idiotiske feil. Nå blir det en whisky... Skål til folet på BP som alltid stiller opp! Redigert 24.Mai.2014 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.