Jump to content

Byttehandel fremfor konvensjonelt kjøp/salg?

gullet1987

Recommended Posts

Ville ikke det vært en grei ting? Slik bruktmarkedet er i dag, så skulle jeg tro det var i begge parters interesse å ha en arena som i større grad åpnet for byttehandel.

Har selv en Scand Classic 25 i relativt god stand, som jeg ønsker å bytte i en daycruiser i ca samme prisklasse (85-100 000 kr).

Det virker som om folk flest sitter lenge på båten sin, i påvente av at noen vil komme og gi dem den rette prisen. Dersom en arena i større grad åpnet for byttehandel, så ville det gjerne bidra til å få litt fart i markedet igjen..

For min egen del så er det ikke et mål i seg selv å få høyest mulig pris for båten min - hovedsaken er at jeg skal kunne få anledning til å gå til anskaffelse av den båten jeg ønsker etter å ha kvittet meg med min gamle.

Dette er jo gjerne enklere i den prisklassen jeg opererer i, kontra dyrere båter. Men, der er etterhvert ganske mange båter i prisklassen under 150 000 kr på markedet.

Hva tenker dere? Noen erfaringer rundt dette med byttehandel? Kanskje noen har tips til nettsider som driver med dette? Kunne gjerne vært en idé for BP?

Her må du nok neppe regne med å få noe særlig med svar (før nå)... Tanken din er meget god og ville absolutt vært en givende ordning for folk flest.. bortsett fra internasjonal storindustri og våre egne myndighter som satser alt på og tyne samtlige av landets borgere for hver minste krone på vegne av førstnevnte. Prøvde selv for en stund siden med et inlegg her, der jeg luftet noen tanker rundt det å fks kunne hjelpe hverandere med båthold/ reparasjoner som en bytteordning bassert på den enkeltes kompetanse. Dette var selvsagt en "grusom og fæl ide", da dette forhindrer profitt og givinst til internasjonal storindustri og milliardkonsern som jo er godt involvert i denne bransjen.. Det var ikke måte på hvor grusomt det var at vanlige menigmenn skulle få slippe unna det blodrøde moderpartiets avgifter, kontroll, økonomiske overvåking, utbyttelser og ruinerende byråkrati :lol::headbang:

Men jeg ønsker deg lykke til! en slik ordning ville "alle normale folk" ha tjent på, og om noen skulle ønske å prøve å organisere en slik ordning skal jeg være den første til og bidra :smiley:

Edited by Alternes.. (see edit history)

KNS medlem

Tanken er god nok den men slik jeg ser det er det vanskelig nok å finne den båten jeg vil ha om ikke det samtidig også skal være en annen som har "drømmebåten min" og som vil ha akkurat min båt.

Litt enklere med bruktbil da det markedet er mer regulert/standardisert. Kjøper en bil og betaler delvis med en bruktbil er det jo svært så makelig og enkelt men en får ikke særlig brukende betalt for innbyttebilen i fohold til det en kunne få på det åpne markedet. Om en først selger bruktbilen sin og så kjøper ny bil uten innbytte vil en kunne gjøre en bedre handel på begge men har en liten logistikkutfordring med at en i en periode enten blir sittende med 2 eller ingen biler og av makelighetshensyn vil mange heller gjøre den litt dårligere handelen ved å levere bilen i innbytte.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

....... Prøvde selv for en stund siden med et inlegg her, der jeg luftet noen tanker rundt det å fks kunne hjelpe hverandere med båthold/ reparasjoner som en bytteordning bassert på den enkeltes kompetanse. Dette var selvsagt en "grusom og fæl ide", da dette forhindrer profitt og givinst til internasjonal storindustri og milliardkonsern som jo er godt involvert i denne bransjen.. Det var ikke måte på hvor grusomt det var at vanlige menigmenn skulle få slippe unna det blodrøde moderpartiets avgifter, kontroll, økonomiske overvåking, utbyttelser og ruinerende byråkrati

Trur kanskje du leste både i mellom og rundt linjene her. Eg oppfatta det var spørsmål om bytte av båt, ikkje bytte av arbeid ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Forøvrig så ville bytte være grei måte å bytte båt på. Men det skal godt gjøres å få klaff då, slik SveinHa er inne på.

Men eg ser jevnlig annonser på finn.no der selgere ønsker både større og mindre båter.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ikke minst for biler vil jeg tro at det kunne fint om finn lagde en slags "matching" funksjon slik at man kunne lett finne de med interesse for bytte. Kanskje litt mer krevende for båter siden det er langt færre av hver modell/type i markedet.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....