Sjeldenutpå Startet 23.Mai.2014 Del på Facebook Startet 23.Mai.2014 Eg har vert plaget med dårlig vhf i det siste. Den gamle antenne stod 50cm over og 80cm på siden av radar. Der var kabel skadet. Så kjøpte eg ny antenne. Det enkleste var å legge kabel i samme gate som radarkabel. Ny antenne hadde 5 meter fast kabel, så nå står antenna på sida av flybridge. Ca1m under og 1m til siden for radar. Må slå av radar for å snakke med RR på kanal 7. Antenna er 1,5m og rekker over radar. Må eg flytte kabel eller antenna, og hvor langt unna bør kablene være evt? Gamle kabel gikk i samme gate ca 4m, så eg er redd antenna må flyttes over radar...og då vert kabel for kort.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JRK Svart 23.Mai.2014 Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Normalt er det ikke noe problem om radar og VHF kabler følger hverandre. Dette forutsetter jo at skjermen er I orden. Selv har jeg VHF antennen 1 meter fra radaren og strålingsfeltet fra radar ligger I same plan som toppen av VHF antennen. Har 2KW analog Raymarine radar. Er det mulig å bare tape eller feste VHF antennen midlertidig bare for å teste ut en plass som ikke interfererer? Det kan jo være feil I den Nye VHF antennen eller kabelen også Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 (redigert) Det er 2kw analog raymarine her og. Og radar treffer øverste 50cm av antenna men ca 1m unna. Eg måtte prøve to ganger før eg fikk loddepluggen riktig på. Manual sa 8mm tupp og 8mm skjerm. Når den var skrudd heilt inn så synest eg tupp var for kort så eg skrudde av igjen og lagde ny lenger. Då la eg merke til at stort sett alle ledere i skjerm var knekt. Pluggen var veeeldig trang å skru på. kanskje eg skal prøve å montere pluggen på nytt først i tilfelle skjerm har for lite kontakt ? Vil det hjelpe å flytte antenna lenger fram på fly slik at den kommer to meter unna radar ? Red: har hatt eit par anrop til RR etter kvart. De hører meg men eg hører ingen stemmer men støy. Er redd de blir lei meg snart... Redigert 23.Mai.2014 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
TasleT Svart 23.Mai.2014 Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Har du prøvd å måle kabelen, inkludert pluggene? Ville ha startet der. Prinsippet: Skru løs pluggene i begge ender av kabelen. Kortslutte pluggen (skjerm-senterleder) i den ene enden (surre / tape fast en liten ledningsbit fra senterpinne til skjerm på pluggen). Måle motstand med ohm-meter i andre enden, da skal det være 0 ohm. Ta bort kortslutningen. Måle igjen i uansett ende. Ohm-meteret skal vise "uendelig" ohm (ikke utslag). Hvis disse to målingene er OK burde kabelen med plugger være i orden. Prøv gjerne å vrikke litt på den mistenkelige pluggen under måling. Hvis resultatet varierer har du en dårlig lodding. Prøv siden å ta det videre derfra. Demontere antenna og bare legge den på dekk midlertidig unna radardomen, hvis støyen forsvinner er nok opprinnelig plassering uheldig. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Takker for tips :-) Antenna har fast kabel, ellers så hadde eg satt lenger kabel og flytta antenna over radaren slik som den gamle stod. Eg samler tips og ser over helga kva eg skal teste først. Føler litt nå at eg heller burde kjøpt antenne på nett med løs kabel. Straff for å støtte de lokale båtpusherene Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.