Jump to content

stålpropell til Yamaha 90hk 87mod autolube på Hurrycane 470?


yamaha90hk

Recommended Posts

Jeg lurer på hvilke stålpropell som egner seg best til denne motor og båt kombinasjonen? Propellen som sitter på er meget slitt og kuttet litt på ene bladet, så jeg må ha ny uansett og tenker at når jeg først kjøper er det greit med en propell som kan avgjøre litt knop!
Noen tips, eller i beste fall noen som selger?

Link to post

Kommer jo litt an på hvordan motor er montert, dvs høyde på kavitasjonsplate i forhold til bunn og om den står på brakett. Spørs jo litt hvordan du vil ha det også: bånn pinne hele tiden eller roligere turer med litt lavere marsjfart.

 

Uten å vite noe videre kan jeg få anbefale Cleaver eller Mercury Chopper?

Link to post

Det er vel sannsynlig med oppnådd fart rundt 50 knop (om alle hestene er hjemme ;-) ) - om det er rett at du har en 2 utveksling, får rundt 5-7 % slip, og legger deg på 5500 WOT bør du vel ha 23" stigning. Dessverre er det 4,25 gearhus så utvalget er ikke enormt, men Yamaha Pro series 13 1/2 x 23 med serienummer 62A-45972-10-00 er en propell som gir bra fart og liten våt flate.

 

Eller du kan heve motoren å gå for overflatepropeller - men da er det mye som skal (bør) ordnes av kjøling og vanntrykksmåler før du er i boks. Mao det kommer litt an på hvor ekstremt du vil gjøre det.

Link to post

Takk for tips!
Jeg har en original propell på nå. Den er sleten og mangler litt av ene bladet, bare tuppen altså. Men dette har mye å si. Jeg klarer rundt 46-47 knop med denne propellen, så ja jeg sater på 50 knop hvertfall med ny !!
Noen som vet om noen skrotnisser som har propeller?

Link to post

Hvilken Turbo propell tenker du på da - Turbo1?

 

Det er så store forskjeller at to båter kan oppføre seg veldig ulikt hverandre med disse to - Turbo1 og Pro series...

Størst forskjell er vel profilen på bladene der Turbo1 har mer elefantører (rundere bredere blader) Det trenger man ikke på denne båttypen mener jeg.

 

Turbo1 og LaserII er vel de som ligner hverandre mest...

Link to post

Det er jo en overflatepropell. Og allerede der er det mye artig å ta tak i. Slitasje på gir/aksling/undervannshus/styring - der det alltid er vanskelig å si hva som ryker først, men noe gir seg! Så må denne ut av vannet for at ikke eksosen skal rote det til for grepet. Det pleier å bety motorheis for å få den høyt nok og tilpasse høyden til ulike propeller/sjø/aks etc. Og da må du/bør du ha nose cone med lavt vanninntak og vanntrykksmåler.

 

Men denne ser ut til å ha mindre cupping, tynnere blad, og har visstnok ikke mer rake enn 18-20 grader. Så kanskje best for katamaraner og steg-skrog. Hadde vært artig å prøve med en liten lett båt med rett oppsett!

 

For en Hurry-/Hurri-cane ville jeg nok hatt mer rake, som med Mercury sine cleavere/choppere for å kunne ligge på akterdelen...

 

"Small hub series" er vel et annet ord for "over the blades - OT" eksos.

Link to post
  • 1 måned senere...

Takker for svar Ivar :)

Prøvde båten i dag med 14x17 alupropellen som stod på motoren fra før. Satt liften på laveste nivå og fikk stusselige 35 ærlige knop på 6200rpm, samt en helt enorm akselerasjon naturligvis. Altså for høyt turtall og alt for lav fart. Tenkte 22-23 stigning kanskje? Vet ikke hvordan momentet på denne motoren er sammenlignet med yamaha 3syl 90, men logisk sett er den vel hakket sterkere?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...