Jump to content

Nå skal "Solveig" hentes fra Skjærhalden til Nesodden

tobixen

Recommended Posts

Jeg ble bedt om å skrive hentetråd, så da må jeg vel gjøre det :-) Vi drar ut til Skjærhalden med buss kl 15 fra Oslo bussterminal, og planlegger å ankomme Oksval søndag kveld. Ca 64 nautiske mil, i værste fall har vi 37 timer til rådighet, det bør gå fint :-)

Det blir aldri det samme som henting av min første båt - da hadde jeg jo null erfaring med seiling, turen var svært godt planlagt, og ble støtt og stadig utsatt av ulike grunner (jeg husker ikke helt - båten ble kjøpt i november eller desember, men først i februar fikk vi hentet den IIRC) - jeg hadde laget liste over alt av sikkerhetsutstyr som vi måtte sørge for å ha med, etc, sjekket flo- og fjære (ganske vesentlig da det var mye tidevannsstrøm på strekningen, det var lite aktuelt å gå mot Rystraumen). Jeg fikk med meg to stykker - en venn og en venn av ham, sistnevnte bodde på andre siden av Rystraumen. Jeg husker ikke om det var sent fredags kveld eller grytidlig lørdags morgen vi la avgårde, kjørte bil forbi Rystraumen, pakket ut en gummijolle fra bilen som ble blåst opp - og la avgårde innover Malangen i en overlesset liten gummijolle med påhengsmotor - det var skikkelig følelse av båtglede allerede før vi kom frem til båten som skulle hentes! Selger var noe overrasket over ankomsten vår, han hadde ikke helt forventet seg at vi skulle komme i en liten gummibåt med tre voksne menn og masse bagasje :-) Ting gikk ikke helt som planlagt, vi var vel i utgangspunktet litt forsinket, kom oss ikke opp i seks knop, rakk ikke "vinduet" vårt mtp rystraumen, men det var jo bare helt eksellent! Vi fikk oss en fin ekstratur mens vi ventet på strømmen, dro på seljakt ... og på et tidspunkt blåste det litt opp slik at vi kunne bruke seilene - og jeg fikk et lynkurs i seiling, akkurat nok til at jeg kunne bruke båten alene senere. Vi gikk på et tidspunkt tom for diesel, da var vi like ved et lite fyrtårn - min venn var snartenkt og greide å padle på roret slik at vi fikk fortøyd i fyrtårnet mens vi jobbet med å få start på motoren. But I digress, nå var det Solveig denne tråden skulle handle om :-)

Solveig er ingen liten dame, veier hele 12 tonn, 44 fot, "kaldbakt" treverk, dvs det er på sett og vis en mellomting mellom trebåt og plastbåt, treverk laminert med epoksy. Den tar seg veldig godt ut med et tynt lag med mahogny ytterst - men båten har et skrikende behov for mer lakk, jeg håper fruen kan ta seg av dét. To toaletter ombord, dusj, varmtvann ... veldig mye mer komfort og luksus enn hva vi har vært vant med. Bakgrunnen til at vi oppgraderer er at vi er blitt en stor familie, samt at det kunne bli litt trangt med gjester på forrige båt. Min største bekymring er at jeg er svært dårlig på havnemanøvrering, og at skadepotensialet er så veldig stort dersom man mister kontrollen over 12 tonn med båt. Båten har heldigvis gode baugtrustere, og vi får vel trene mye på manøvrering i tiden fremover.

Jeg har jo på sett og vis jukset - jeg dro jo ut en langhelg i første-mai-helga, så jeg er jo blitt litt kjent med båten. Fruen ville ikke at jeg skulle hente den mens hun var bortreist, så derfor står båten fortsatt på Hvaler - men det var jo helt fortreffelig å få utnyttet muligheten og tatt seg en langhelg nedover svenskekysten - men nå gleder jeg meg veldig til å få båten nærmere hus, jobb, skole og barnehage slik at vi kan besøke henne ofte, ofte, ofte ... :-) Ja, også bør jeg vel endre profilbilde og detaljer her på Båtplassen :-)

Værmeldingen har vært veldig ustabil. Jeg håper vi får litt vind og ikke for mye regn.

Jeg gikk på en liten smell med ryggen min mandag og har fortsatt noe vondt i ryggen, det er ikke bra. Heldigvis har båten alt av fall og skjøter ført inn i cockpit, og elektriske wincher ... og i tillegg får vi med oss i allefall én ekstra person.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Skjærhalden er nok en kjempefin base for seilturer - men det er langt å kjøre dit, dyrt/vanskelig med parkering og buss ... for å si det slik, jeg er glad det blir lenge til neste gang jeg busser til Skjærhalden!

hehe, Skjærhallen er jo Verdens Navle og har rask, lillafarget bussforbindelse direkte til Galleriet i Oslo, hvis man ellers har noe der å gjøre.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Mulig å følge på ais?

Nei, dessverre. Jeg har en mistanke om at båten ble rigget opp med AIS av forrige eier, men det var noe utstyr han tok med seg til neste båt.

Hvordan går det, er dere underveis?

Nå er vi på Oksval, A8. Han som gikk vakt i dag hadde ikke fått noe beskjed, vi har jo heller ikke fått nøkler eller noe - bare en muntlig avtale. Skummelt :-)

Høydepunkter fra turen ... tja, jeg "tjuvstartet" jo første-mai-helga, men allikevel - jeg overlot som regel roret til noen andre. Det var litt overveldende på vei ut fra Skjærhalden nå - når man står akterut bak roret er det svært vanskelig å bedømme avstander, man har null oversikt over området rett forran baugen - førstestyrmann sto i baugen, og siden han ikke gav noe signaler regnet jeg med at jeg greide svingen uten bruk av baugpropeller. Det var visst med gode marginer, men for meg som stod bak i cockpit var det slett ikke åpenbart.

Båten seiler godt - kommer kjapt opp i fem knop bare det er antydning til bris i lufta, og det nesten uten å krenge (det ble visst lagt litt mer bly i kjølen enn hva som var oppgitt i designdokumentene). (vi fikk ganske solid krenging i førstemaihelga - da rullet vi inn seilene litt og vips så gikk farta opp!)

Jeg myste litt på drivstoffbørsen - på Utgårsdkilen går dieselen for 10.75. Forrige eier hadde vært ganske snill og fylt noen hundre liter på tankene for oss, men hvorfor ikke toppe tankene ... så jeg fyllte litt over 300 liter! Det holder forhåpentligvis ut sesongen og vel så det ...

Det var pent vær, og sjøen så nærmest flat ut - men på vei på utsiden av Hvaler i går kveld fikk vi inn sidebølger av akkurat "riktig" bølgelengde for denne båten, så det rullet mye. Fruen og yngstedatter ble sjøsyk. Jeg lurer fortsatt litt på om det ikke hadde vært smartere med katamaran - selvfølgelig vil man merke at det er sjø i en katamaran også, men den ruller ikke like mye. Vi prøvde å ankre opp ved Missingen, men det var andre båter og for trangt der til å ligge på svai; siden det var mørkt torte vi ikke ankre opp mot land.

Vi dro til Brattholmen litt nordfor Hankø - 59.22083N 10.746742E - og ankret opp der. Det var et stjerneeksempel på hvordan man _ikke_ ankrer opp. Genoaen oppe, noe undervurdering av farta, såpass stor fart at det ikke var sikkert ankeret ville få tak - i baugen føltes det svært skummelt da vi hadde kurs rett mot land, men jeg antar at førstestyrmann i cockpit hadde kontroll. Neste dag, på vei ut, gikk vi rett over grunna som er markert med dypbe 2.8m - oups, ihht ekkoloddet var det plutselig 0.3m med vann mellom kjølen og grunna! (kjølen skal stikke 1.90m dypt, så det er noe som ikke helt stemmer).

Neste skumle opplevelse var i Bevøysund (vi stakk innom Kambo for å hente ting fra den gule båten) - førstestyrmann fikk beskjed om å holde seg tett opp mot land på styrbord side, men det var kanskje ikke helt rette meldingen å gi - det ble kanskje litt vel tett - så da var vi også nært ved å gå på grunn!

På Oksval fikk jeg prøvd septikkpumpe for første gang - det var jo en forholdsvis renslig prossess.

Dritskummelt å komme seg inn i båsen, veldig trangt. Dette trenger vi mye trening på.

Velkommen til havn ja, var innom web kameraet i går kveld og kikket, og så du kom inn akkurat da.

Tømmestasjonen er det Nesodden Kommune som driver, og jeg har pratet med de om at den er litt treg, noe de skulle prøve å

gjøre noe med. Men den funker helt utmerket. Oversikt over andre tømmestasjoner finner man på nettsiden under.

Ellers er det bare å kjøre inn og ut av havna en rekke ganger for å trene.

Så får vi bare satse på en fantastisk båtsommer i år også.

Knut

Ellers er det bare å kjøre inn og ut av havna en rekke ganger for å trene.

... slik at man dummer seg ut på webkamera samtidig som man dunker borti nabobåtene ... hmvel ;-) Tenker at det kunne vært konstruktivt å ta seg noen kvelder på utsiden av marinaanlegget - laget seg noen "manøvreringsoppgaver" med bølgebryterene og/eller ledige fortøyningsbøyer som referansepunkter.

Så får vi bare satse på en fantastisk båtsommer i år også.

En fantastisk båtsommer hvor man ikke tørr bevege seg ut av båsen såfremt ikke nabobåtene også er ute på tur ... huff ;-)

Hehe, det går sikkert bra :)

Nå er jo min båt mye mindre med sine 29 fot, men jeg hadde aldri vært ute og manøvrert noe større enn 17-18 fot motorbåt og det for veldig mange år siden. Og det eneste jeg egentlig var skikkelig skeptisk til var hvordan det skulle bli å manøvrere ut og inn av trange båser i havn. Men det har jo vist seg å gå overraskende fint synes jeg, når jeg fikk prøvd litt var det jo slett ikke så skummelt selv om jeg for det meste er alene i båten.

Men jeg kan lett forestille meg at det er litt av en overgang til så stor båt som du har nå...

Nå er jo min båt mye mindre med sine 29 fot, men jeg hadde aldri vært ute og manøvrert noe større enn 17-18 fot motorbåt og det for veldig mange år siden. Og det eneste jeg egentlig var skikkelig skeptisk til var hvordan det skulle bli å manøvrere ut og inn av trange båser i havn. Men det har jo vist seg å gå overraskende fint synes jeg, når jeg fikk prøvd litt var det jo slett ikke så skummelt selv om jeg for det meste er alene i båten.

Å ta ut og inn 29-foteren min fra Kambo, det går som en lek - når det er vindstille. Jeg får det stort sett til når det er vind også, men det kan være vanskelig. Nå har jeg svært mye mindre marginer - jeg kan ikke helt forestille meg hvordan jeg skal få den nye båten inn og ut dersom det er mye vind i lufta. Vel, noen lyspunkter er det jo - vinden trenger litt mer tid på set på å få satt 12 tonn i signifikant bevegelse, og jeg har en god baugpropell.

Førstestyrmann mente det kunne være enklere å bakke inn i båsen - og det gir kanskje mening, siden jeg har styreplass og oversikt i akterenden, samt at jeg lett kan regulere baugen med baugtruster - hva mener publikum? :) Jeg skal ut nå og fikse fortøyning, er det noen som kan være behjelpelig med å snu båten? Tørr ikke gjøre dette alene ... :)

Hva slags ror har du på denne båten din?. Knepet er å ha litt fart i båten slik at det er roret som styrer, og ikke propellen. Det skal normalt ikke store siget til for at en klarer å styre presist inn i båsen. Ser ofte seilere som basker med motoren, mens båten ligger omtrent stille, da er det nesten håpløst å ha kontroll over fartøyet. Øv en dag uten vind, det er lett å gjøre store fremskritt.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Guest Avmønstret#

Klart enklest å bakke inn i båsen med så stor seilbåt. Da har du full kontroll.

Hvorfor?

Har ikke stor seilbåt, kun 31 fot, men min erfaring er at rompa stort sett vil opp mot vinden hvis jeg bakker. Med baugen først så går båten dit den skal gå, mer eller mindre :-) Mao så er rompa først ikke et alternativ for meg hvis det blåser mye, med mindre det det blåser rett ut av båsen selvsagt.

Har ikke baugpropp, nær selvsagt på 31 fot seilbåt, den snur på femøringen uansett.

---------

Mener bestemt at 36 foteren jeg seilte en del før også gikk med rompa mot vinden når jeg bakket. Ikke noen svær seilbåt det heller men kan det virkelig endre seg så mye om båten blir enda større?

Eller er det kun baugproppen som utgjør forskjellen?

Tenker at det kunne vært konstruktivt å ta seg noen kvelder på utsiden av marinaanlegget - laget seg noen "manøvreringsoppgaver" med bølgebryterene og/eller ledige fortøyningsbøyer som referansepunkter.

Begynn på åpent hav. Sleng en fender eller redningsvest i sjøen og tren på å manøvrere inntil fra flere retninger. Minimal sjanse for å skade noe.

Og plukk den/det opp til slutt! (Mann-over-bord-trening i tillegg. :smiley: )

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...