tobixen Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Hvorfor? Har ikke stor seilbåt, kun 31 fot, men min erfaring er at rompa stort sett vil opp mot vinden hvis jeg bakker. Med baugen først så går båten dit den skal gå, mer eller mindre :-) (...) er det kun baugproppen som utgjør forskjellen? Jeg har samme erfaring med 29-foteren min - trenger svært lite fart forover før man har full kontroll, og dersom båten går bakover og man gir full gass forover snur båten seg meget raskt. Under bakking må man ha godt med fart for at roret skal gjøre noe fornuftig, og selv da er det ikke mye styring - er det vind i lufta, så har jeg ikke mye kontroll over båten under bakking. Jeg har sett større båter bakke i havneområder med lav fart og ha full kontroll, og min nye båt er også ganske styrbar under bakking, uten bruk av baugpropell. Kan det ha noe å gjøre med rorets utforming og plassering? Et annet moment - fra styreposisjon i hekken på en så stor båt har man lite oversikt over baugen - derfor kan det også være fordelaktig å gå bakover, rett og slett at man ser hva man gjør. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars Moe Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Har du prøvd å sette motoren i fri etter at båten har fått sig for så dreie roret dit du vil? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Vær forsiktig med å gi gass bakover for å unngå propellvandring, og sett motoren i fri når du har fått sig. Det pleier å være en vinneroppskrift. Ellers så merker jeg at det hjelper å ha litt større fart enn jeg ville trodd i utgangspunktet for å få vannstrøm over roret så det tar skikkelig. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
pacuare Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Eller er det kun baugproppen som utgjør forskjellen? Baugpropellen utgjør liten forskjell, av de ti siste båtene over 40 fot jeg har selt har bare en hatt baugpropell. Men det krever ett moderne flatt skrog. På en gammel 45 foter med fast aksel på propellen og nærmes V bunn var det håpløst å bakke. På nye raske båter med store ror har en full kontroll bakover. Trenger bare litt styrefart (ikke mye). Da en har full oversikt er det enklere, samt at båten går akkurat dit en vil. Hvis jeg skal ligge stille i mye vind ligger jeg også med hekken mot vind, så kan stemme at båten naturlig legger hekken mot vind. Hovedgrunn er mye bedre oversikt, en ser ikke noe foran baugen. Lettere å hoppe i land på flytebrygge, det er langt ned fra baugen på en stor båt (bare å spassere ned fra åpen hekk). Avdrift er ikke noe større problem bakover, men krever kanskje litt høyere fart. Uten at jeg følger helt med blir det mer og mer vanlig å legge til med hekken først. Når vi gjorde det for 10 år siden var vi ganske alene om det. Få går fra å legge til med hekken først til med baugen først. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 På første marinaen jeg hadde plass var det ikke engang tillatt å ligge med hekken inn; det ble ikke gitt noen annen begrunnelse enn at det "ikke var bra for flytebryggen". Noe jeg fant underlig, da hekk mot brygge for min del innebar baug mot været. Det er blitt spekulert noe på dette i andre tråder, jeg har vel skrevet et slags sammendrag på http://www.baatwiki.no/wiki/B%C3%A5s#Hekk_vs_baug_mot_kai Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Framtia Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 båten min ligger mye bedre i båsen når baugen er inn, og ikke hekken. Dette fordi båten er bredest bakerst og det vil være best at dette er ute ved enden av utriggerne. Motsatt blir det en stor vektarm da båten med sin kileform ikke får støtte av utriggerne annet enn de innerste 4-5 meterne. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
tobixen Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 båten min ligger mye bedre i båsen når baugen er inn, og ikke hekken. Dette fordi båten er bredest bakerst og det vil være best at dette er ute ved enden av utriggerne. Motsatt blir det en stor vektarm da båten med sin kileform ikke får støtte av utriggerne annet enn de innerste 4-5 meterne. Fordi du ikke får noen vinkelrett brest på baugen, vil baugen pendle mye mer til styrbord og babord? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Framtia Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 det stemmer, baugfortøyningene kommer mer vinkelrett på båten og holder den lett fra å trekke mot siden, mens bak er det fendrene mellom utriggerne som holder båten. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.