Jump to content

Tips om ok stereoanlegg med trådløs tilkobling av smarttelefon

Tom Ames

Recommended Posts

Hei,

Noen som har tips om et ok anlegg som kobler lett opp både android og iphone telefoner trådløst via bluetooth?

Prisklasse 1.000,- til 2.000,-

Hadde innbrudd i båten, så høytalerene står igjen.

Anlegget skal stå innendørs i en Antares 750, med varme på om vinteren, så en vanlig bilstereo er sikkert grei, trenger ikke marine versjon

Har sett endel JVC, Sony og Pioner, med det står ofte på modellene at man kan bruke kabel for å koble til telefon og det vil ikke jeg.

Så vidt jeg vet er blåtannsprotokollen (komprimert og med egen kryptering?) underlegen WIFI når det kommer til streaming av lyd (ukomprimert og ukryptert). Skal du benytte feks Spotify via WIFI vil du slite med Android da Spotify ikke lar deg streame på annet enn over kryperte protokoller, som feks Apple Airplay eller bluetooth, og Apple slipper deg ikke til med mindre du rooter telefonen din og installerer masse apps. Jeg antar at noe av poenget ditt er at det ikke bare er du som skal kunne styre musikken, men også gjester (for du vet jo hva slags telefon du har og kan installere hva som helst). Om du kan finne noen airplaydingser som går på 12V vet jeg ikke, men det løser uansett ikke problemet ditt med Android. Da blir det et kompromiss melom bluetooth eller kablet.

Jeg tror du vil komme enklere og billigere ut av det om du går for noe med minijack eller USB og en lang kabel. Tror du blir mer fornøyd også. Finner du en forsterker/spiller med USB 2 eller 3 kan du i tillegg lade telefonen mens du spiller. På en båt burde ikke dette med en løs kabel være det store problemet - med fem meter har du tilgang så og si over alt vil jeg tro.

Jeg er selv på jakt etter en god stereo til båten som jeg kan kople telefonen til. Jeg bryr meg ikke om CD-spiller, men jeg vil gjerne ha DAB og USB2... jeg har enda å finne det jeg er på jakt etter. Skulle gjerne hatt WIFI med både Spotify Connect og Airplay-støtte, men da må jeg nok vente en god stund før jeg kan finne noe til båten. Kanskje det går an å tilpasse Sonos, men selv er jeg ingen sonosfan da jeg benytter kun Spotify. Selv vil jeg ikke ha noen docking før man kan docke alle telefoner universalt - noe som neppe kommer til å skje før det er induksjonslading i alle premiumtelefoner.

Hadde denne hatt DAB, så hadde jeg kjøpt denne ... 2017 er vel året da vanlig FM slukkes for godt?

Så, jeg velger å vente et år eller to til, og lever med radioen jeg allerede har og en håndfull CD'er jeg har mekka.

Så vidt jeg vet er blåtannsprotokollen (komprimert og med egen kryptering?) underlegen WIFI når det kommer til streaming av lyd (ukomprimert og ukryptert). Skal du benytte feks Spotify via WIFI vil du slite med Android da Spotify ikke lar deg streame på annet enn over kryperte protokoller, som feks Apple Airplay eller bluetooth, og Apple slipper deg ikke til med mindre du rooter telefonen din og installerer masse apps. Jeg antar at noe av poenget ditt er at det ikke bare er du som skal kunne styre musikken, men også gjester (for du vet jo hva slags telefon du har og kan installere hva som helst). Om du kan finne noen airplaydingser som går på 12V vet jeg ikke, men det løser uansett ikke problemet ditt med Android. Da blir det et kompromiss melom bluetooth eller kablet.

Jeg tror du vil komme enklere og billigere ut av det om du går for noe med minijack eller USB og en lang kabel. Tror du blir mer fornøyd også. Finner du en forsterker/spiller med USB 2 eller 3 kan du i tillegg lade telefonen mens du spiller. På en båt burde ikke dette med en løs kabel være det store problemet - med fem meter har du tilgang så og si over alt vil jeg tro.

Jeg er selv på jakt etter en god stereo til båten som jeg kan kople telefonen til. Jeg bryr meg ikke om CD-spiller, men jeg vil gjerne ha DAB og USB2... jeg har enda å finne det jeg er på jakt etter. Skulle gjerne hatt WIFI med både Spotify Connect og Airplay-støtte, men da må jeg nok vente en god stund før jeg kan finne noe til båten. Kanskje det går an å tilpasse Sonos, men selv er jeg ingen sonosfan da jeg benytter kun Spotify. Selv vil jeg ikke ha noen docking før man kan docke alle telefoner universalt - noe som neppe kommer til å skje før det er induksjonslading i alle premiumtelefoner.

Hadde denne hatt DAB, så hadde jeg kjøpt denne ... 2017 er vel året da vanlig FM slukkes for godt?

Så, jeg velger å vente et år eller to til, og lever med radioen jeg allerede har og en håndfull CD'er jeg har mekka.

Takk for svar. Jeg skal lese meg opp litt idag, må bestille ikveld. Har selv Sonos hjemme og det fungerer supert, men vil nok ikke bruke det systemet i båten. Vil vel mest spille av offline album fra Wimp og låter som jeg har på minnekort i mobilen. Kabel kan være aktuelt - rekker jo langt med en 5 meters kabel i båten ( fruen sverger til Apple og jeg til Android)

Dab må jeg også ha ja.

Byggemål må være standard, siden det skal passe inn der det som ble stjålet stod.

Edited by Tom Ames (see edit history)

Hei jeg kjøpte en slik Kenwood spiller som har allt for å sette den inn i en MitsubishiGrandis.Pris 2390.Funksjonene var ok og allt virket greit MEN lydkvaliteten var så dårlig att etter 14 dager var det bare å sette inn igjen den orginale Mitsubishispilleren.

Ett skikkelig rævva produkt,styr unna.

bilde

Båt med fjernkontroll

Hei, jeg har en Pioneer DEH-X8500DAB i bilen. Funker veldig bra. Den har Bluetooth, dab+,aux inn, fm, cd-spiller og USB. Det blir nok fort en slik en i båten også. Er veldig fornøyd med lydkvalitet og funksjonalitet. Pioneer er jo et kvalitetsprodukt også. Tilsalgs på bilradiospes.no for 2190kr pluss frakt. Da får du også med en 8gb minnepinne

Hei, jeg har en Pioneer DEH-X8500DAB i bilen. Funker veldig bra. Den har Bluetooth, dab+,aux inn, fm, cd-spiller og USB. Det blir nok fort en slik en i båten også. Er veldig fornøyd med lydkvalitet og funksjonalitet. Pioneer er jo et kvalitetsprodukt også. Tilsalgs på bilradiospes.no for 2190kr pluss frakt. Da får du også med en 8gb minnepinne

Fungerer det fint å spille musikk fra telefon via Bluetooth eller bruker du USB?

Om du vil ha best lydkvalitet trådløst uten å måtte binde deg til en proprietær løsning bør du se etter en spiller som støtter AptX over Bluetooth. Med AptX protokollen og BT 4.0 får du tilnærmet (eller helt) lossless audio. Jeg har kjøpt meg en Klipsch KMC3 bluetooth-høyttaler og er svært fornøyd med den.

For din del er det nok bedre å kjøpe en ny spiller (du har jo allerede høyttalere) men se etter om du får AptX i den prisklassen (om du primært ønsker å bruke BT)..

Jeg har strømmet musikken fra Spoyify via blåtann i båten og synes det er en glimrende løsning, men den Pioneer saken jeg hadde manglet DAB. Derfor byttet jeg til Alpine 136 BT tidligere i vår, og den har adskillig mye bedre lyd enn Pioneeren, og DAB er et must i båten etter mitt syn. Den er vel i overkant av den prisen du antyder, men tror de har tilbud på Bilradiospesialisten av og til.

Jeg har en Alpine CDE-174BT i båten, den spiller fra iPad, iPhone og Macer både musikk på enhetene og Spotify strømmer fritt, uten noen store problemer. Denne har imidlertid ikke DAB. Lyden er som for de fleste andre Alpine-produkter kanskje ikke den mest nøytrale, men synes lyden passer greit inn i oppsettet ellers; har et par små stativhøyttalere i salongen, middelmådige vanntette plastkasser ute i cockpit. Burde la seg gjøre å skaffe til en pris godt innenfor det angitte intervallet.

Edited by Euklid (see edit history)

Fungerer det fint å spille musikk fra telefon via Bluetooth eller bruker du USB?

Hei

Jeg spiller bare via blåtann, fungerer veldig bra. Du kan bytte sang på telefon, eller på spiller. Det er jo også selvfølgelig handsfree løsning via blåtann på denne spilleren. Den har medfølgende microfon

Jeg installerte denne i båten i helgen. Ga veldig bra lyd sammen med 200W Boss-høytalere fra Maritim. $112 fritt levert på døra via DHL i løpet av 7 dager er ingen upris synes jeg... Spilleren ser dog ikke ut som på nettsiden, men slik:

bilde

Edited by smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Hvor lang reell (uten dropouts) avstand til spilleren klarer du (med bluetooth)?

Nå er det sjelden jeg går ut av bilen når jeg hører musikk i den, men holder nok opp mot 10m. Er vel det som er standard blåtann rekkevidde...

... men holder nok opp mot 10m.

Hmm. Får ikke mer enn etpar meter i båten før jeg opplever dropouts i lyden. Men, spilleren står montert inne i et skap med tredører, det kan være at disse reduserer rekkevidden ...

Får forske litt videre. Spilleren er forøvrig Pioneer DEH-X8500 DAB, og den er jeg veldig fornøyd med :-)

Edited by Bonus (see edit history)

Spilleren min – Alpine-modellen nevnt lengre opp – sitter ganske midt i båten, som er 32 fot lang. Går fint å ha telefon/iPad som lydkilde liggende ganske godt bak i cockpit, men beveger jeg meg helt fremme i baugen eller helt akterut dropper lyden imidlertid ut et lite øyeblikk.

På Alpine setter du iallefall dette opp i menyen, hensikten er vel at du kan velge høyttaler som skal benyttes ved telefonsamtale via blåtann. Har ikke prøvd om det samme gjelder ved strømming av musikk, men det kan jo tenkes. Prøv å sjekk BT oppsett i menyen.

Hei jeg kjøpte en slik Kenwood spiller som har allt for å sette den inn i en MitsubishiGrandis.Pris 2390.Funksjonene var ok og allt virket greit MEN lydkvaliteten var så dårlig att etter 14 dager var det bare å sette inn igjen den orginale Mitsubishispilleren.

Ett skikkelig rævva produkt,styr unna.

bilde

Har også en eller annen Kenwood i båten, kjøpte mest av nostalgiske grunner. Lyden syns jeg - på min - er helt OK. Den driver et par B&W bokhyllehøyttalere inne og et par Magnat utehøyttalere. Lyd via bluetooth er også helt OK etter mitt syn (eh, øre mente jeg, og jeg hører altså til de som ikke har Wimp HIFI f.eks.).

Men - i motsetning til deg synes jeg funksjonene - dvs. menysystemet - er helt jævlig rotete og tungvint, og når telefonen er koblet til via bluetooth er det bare lyd i fronthøyttalerne. Det siste regner jeg med er en feil rett og slett, men rælet er kjøpt i Sverige så jeg orker ikke bytte. Har fronthøyttalerne ute, og det er da det er mest aktuelt med bluetooth.

Alt i alt er det betjeninga som er så innmari kukete og gjør at jeg ikke vil anbefale Kenwood. Har dog til gode å prøve noe særlig annet.

Jeg kjøpte akkurat en Pionerer DEH X5600BT og monterte i båten. Fungerer overraskende bra, og har god stabil Bluetooth. Kostet meg 995,-!:-) Good bang for the buck.

Kun FM, ikke DAB.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Har også en eller annen Kenwood i båten, kjøpte mest av nostalgiske grunner. Lyden syns jeg - på min - er helt OK. Den driver et par B&W bokhyllehøyttalere inne og et par Magnat utehøyttalere. Lyd via bluetooth er også helt OK etter mitt syn (eh, øre mente jeg, og jeg hører altså til de som ikke har Wimp HIFI f.eks.).

Men - i motsetning til deg synes jeg funksjonene - dvs. menysystemet - er helt jævlig rotete og tungvint, og når telefonen er koblet til via bluetooth er det bare lyd i fronthøyttalerne. Det siste regner jeg med er en feil rett og slett, men rælet er kjøpt i Sverige så jeg orker ikke bytte. Har fronthøyttalerne ute, og det er da det er mest aktuelt med bluetooth.

Alt i alt er det betjeninga som er så innmari kukete og gjør at jeg ikke vil anbefale Kenwood. Har dog til gode å prøve noe særlig annet.

Jeg har samme. Den er presatt slik at via bluetooth er det kun lyd i front. Sikkert tenkt for at når man ringen så trenger ikke de bak å høre (så godt) hva som blir sagt. Men det går an å forandre, dypt inne i menyene en plass.