Jump to content

Start/tenning problem på AQ131 b23 motor

mjøskanten

Recommended Posts

Heisann!

Det har seg sånn at jeg har noen problemer..

Jeg har ikke gnist på motoren :sad:

Jeg tror det er en kortslutning på kontakt punktet på fordeleren som går igjennom fordeleren(vanskelig å forklare) og bort til coilen. Noen som har vært borti det før, eller har en anelse om hva det kan være? Jeg lurer litt på om kondensatoren kanskje er gåen.

Et annet problem er at jeg ikke får tilta ned drevet. Jeg måtte tjuvkoble pluss og minus på releet. Det er vel kanskje mest sannsynlig releet som er gåent? Det som er det rare er at jeg kjørte drevet opp litt før på dagen. Er et 275 drev.

Takker og bukker for alle svar :smiley:

Har du sjekket at stiften din er ok? Åpner ikke den som den skal eller er brendt vil du ikke få gnist.

På min gamle Aq140 ble jeg etter hvert så lei av følgeproblemer med tenningen at jeg gikk til innkjøp av elektronisk tenningssystem fra 123ignition. Da ble alt meget bedre. Lettere å starte, lavere tomgang pg jevnere gange. Ikke minst slutt på problemer med stift og kondensator. Anbefales sterkt!

Har sjekket stiften. Den ser helt fin ut. Uten at jeg har så mye peiling.

Hvor mye ga du for nytt tenningssystem?

Skulle helst hatt den oppe å gå så fort som mulig. Er så båtsjuk om dagen, hehe :P

Jeg gjorde det samme på en AQ260 (V8), ble kvitt alle tenningsproblemer i en fei :yesnod:

Kostet litt under 5 båtlapper, det var komplett sett med ny fordeler, coil og kabler. Bare å skru av alt det gamle å sette inn det nye, stille inn tenningen igjen og alt var klart. Det går an å bygge om den fordeleren man har (bytte stift og kondensator med en liten modul) men så ikke noe poeng i å beholde gammelt mekanisk leamikk når jeg like greit kunne få nytt og forenkle jobben.

Ble også merkbart bedre ytelse på høyere turtall. Før fikk jeg en litt rapende ulyd på høye turtall, dette ble helt borte.

Mulig man kan spare en del på å bestille dette fra over dammen, men det kan jo også være greit å ha en norsk forhandler å forholde seg til hvis det blir problemer.

Har forøvrig hatt samme problem (iallefall slik jeg forstår det du forklarer) på en bil, viste seg å være en hårfin sprekk i fordelerlokket (kunne nesten ikke ses med det blotte øye, med mindre man hadde lyset fra akkurat rett vinkel), byttet fordelerlokket og alt fungerte perfekt igjen. Slik jeg forstod mekanikeren som fant problemet så fulgte strømmen (gnisten) bare sprekken ned mot godset i fordeleren og dermed fikk ikke pluggene gnist i det hele tatt.

Lønner seg å sjekke det enkle først, billigere med nytt fordelerlokk enn helt nytt tenningssystem :smiley:

Prøv å rengjøre lokket og inspiser dette veldig nøye.

Skal definitivt sjekke det med sprekk i foredeler lokket!

Det kan nesten tyde på det. For jeg prøvde å måle motstand mellom godset på fordeleren og den isolerte gjennomføringen, med lokket av. Da fikk jeg en relativ høy motstand. Husker ikke helt hva jeg målte, men konkluderte med at det ikke var kontakt.

Jeg kan prøve å gjøre det samme med lokket på. Se om det blir noen forskjell. Viser det seg at det er lav motstand med lokket på. Da er det jo mest sannsynlig lokket som er feilen :)

Hvis du mistenker feilen ligger i på høyspentsiden (slik jeg forstår når du skriver "gnisten") så skal du ikke stole så mye på hva du måler av motstand med et vanlig universalinstrument.

Spenningen ut av coil er ekstrem i forhold til hva et universalinstrument bruker til å måle motstand. Hva som for instrumentet kan se ut som veldig høy motstand kan for "gnisten" være en kortslutning.

Grunnleggende sjekk, roterer rotor hvis du tørner motor?

Har du 12v inn til coil?

Steg 1:

Er stift og kondensator over 1 år, kjøp nytt, kvalitet/orginal.

Steg 2:

Ny ledning fra coil til rotor og nytt fordelerlokk og rotor.

Steg 3:

Ny høy effektscoil (finnes billig på Biltema)

Har kun hørt lovord om 123Ignition, er ikke spesielt billigere på ebay eller i Nederland...

Står på ønskelisten min til min AQ145 :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Helt enig med Fjord. Måleinstrument på høyspentsiden gir ingen gode svar med hobbyutstyr.

Jeg tror jeg betalte litt over 3000 for ny tenning til aq140 motoren.

Norsk forhandler:

Classic Parts AS

tlf. 37012277

info@classicparts.org

Tar du kontakt med dem gir de deg pris til din motor. Jeg anbefaler det sterkt uansett. Du får en ny og mer pålitelig motor etterpå :)

Takk for alle tips! Viste seg at det var en sikring som hadde gått.. :lol: Så utrolig flaut... jaja..

Nå har jeg jo selvfølgelig fått nye problemer.

Stiften klapper sammen til stadighet. Jeg skrur den opp og justerer den der jeg syns den skal være. hørt 0,4mm.

En annen ting er at det begynte å piple litt vann ut fra radiator lokket. Det er vel ikke bra i det hele tatt? :confused: Jeg har ikke kjørt hardt i det hele tatt.. Motoren gikk ikke på full guffe, fordi stiften var justert feil. Det jeg da lurer på. Er det at stiften sitter feil som gjør at motoren blir varm og nesten koker? Kan i tillegg nevne at det ryker litt ut av luftfilteret som sitter på oversiden av gasseren.

Begynner å bli litt små bekymret :pray:

Har du sjekket at stiften ligger riktig nede i fordeleren? Under stiften er det en liten tapp. Den skal ligge i et hull i bunnen av fordeleren. Hvis den ikke gjør det kan du justere og stramme så mye du vil, men den vil klappe sammen i løpet av minutter.

Det at det ryker litt av luftfilteret er normalt hvis motoren blir for varm. Den røyken vil jeg anta kommer fra den stussen som går ut fra toppen av motoren. Der skal det normalt komme litt oljedamp som hjelper til med å smøre forgasserne hvis jeg ikke husker helt feil. Mulig å arrestere meg her.

Jeg mistenker at du har vridd og mikset så mye med fordeler og tenning slik at du nå har fått feil tenningstidspunkt. Det kan føre til for varm motor. Hør om noen i nærheten av deg har en tenningslampe sånn at du får sjekket det. En første sjekk kan være å høre på motoren. Går den på samme tomgangsturtall som før problemet startet og låter den som før??