Jump to content

yamaha 9.9 vmax 2-takt 2007 eller yamaha 9.9 sport 4-takt 2009?


kasperlt

Recommended Posts

Hei! Jeg skal kjøpe meg en hasle summerfun, og jeg står overfor to valg. Den ene har yamaha 9.9 v-max 2007 mod 2-takt

Den andre har yamaha 9.9 sport 2009 mod 4-takt. Hva bør jeg velge?????

Takk for alle svar/tips :smiley:

Link to post

Vanskelig valg, jeg har kommet til å velge den som var i best stant og eventuelt nyest, men jeg kan ikke sjule at jeg er 2- takt fan.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

2-takteren har vel potensiale for mere effekt (15 hk). Vet ikke om 4-takteren har det samme ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

9.9 sport 4t er vel basert på 20hk blokk ut fra hva jeg har lest her.. Og sies at 9.9 vmax egentlig er en 15hk (med avgift betalt)...?

 

Nå vet ikke jeg hvor vektfølsom Hasle'n er , men på en mer vektfølsom båt hadde jeg gått for 2T.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

I følge flere selgere på finn virker det som totakts V-Max Jr. er årgangsvarer som bare stiger i pris :giggle: Er totakteren i god stand ville jeg ha gått for den. En lettere motor å hanskes med (bære) og enklere teknologi gjør at det er mindre som kan gå galt. Disse motorene er gode motorer som holder lenge hvis de blir tatt vare på :smiley:

Link to post

Det står jo en del om emnet her https://baatplassen.no/i/topic/101414-trimme-yamaha-99-sport-til-20-hk/

Men F9,9 Sport er jo en tung sak, godt over 50 kg, siden det er samme blokk som F15 og F20.

 

Så den 2-takteren er jo greiest å hanskes med hvis man vektlegger vekta, bokstavelig talt.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

4-takteren ville jeg klart gått for. Det r en 15 hester bare ved å fjerne en brakett så man får gitt full gass. Det er egentlig også en 20 hester. Man kjøper et lite kit og du har 20 hk. Det er nok litt derfor den er såpass tung.

Link to post

Tror jeg ville kjøpt den med Yamaha 9.9 v-max 2007 mod 2-takt. Denne fordi det blir mindre vekt på båten og den er lettere å bære. Den er også enklere å vedlikeholde, du slipper å ta oljeskift og skifte oljefilter. Som Hakkannen sier over: enklere teknologi gjør at det er mindre som kan gå galt.

 

Dersom jeg skulle brukt den til fisking og dorging (noe jeg gjør) ville jeg valgt Yamaha 9.9 sport 2009 mod 4-takteren siden den har lettere for å gå lenge på tomgang uten å bli sur (sotete tennplugger). Den er muligens mer stillegående også uten at jeg kjenner til lydnivået på v-max.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...