Jump to content

Type plater til inkapsling i glassfiber?


zooper

Recommended Posts

Enda en tråd knyttet til ankervinsjprosjektet mitt.

 

Opprinnelig hadde jeg bestemt meg for å få laget en brakett til ankervinsjen av stål eller aluminium, men pga høy pris (3.000,-) vurderer jeg i stedet å lage braketten av vannfast kryssfiner eller OSB og så kapsle den inn i glassfiber, muligens forsterket med noen syrefaste vinkelbeslag eller noe i den dur.

 

Jeg har aldri arbeidet med glassfiber før og lurer derfor på:

  1. Type plater som er godt egnet (egent i maritimt miljø, med god styrke, og som gir feste for epoxyen)
  2. Hvor de kan fåes kjøpt på nett eller nær Asker/Bærum

 

Takker for alle innspill

Link to post
Share on other sites

Du finner gode beskrivelser i mange tråder her inne. Epost og glassfiberarmert kjøper du å Biltema. Der er det bra og billig. Maritim på Slependen har også det du trenger. Søk på West Systems for grundige beskrivelser av fremgangsmåter hvis du ikke finner gode prosjekttråder her inne. Du kan bruke OSB som kjære eller vannfast kryssfiner. Du får kjøpt plater i 60x120 på Maritim. Og husk å bruke åndedrettsvern og hansker når du driver med epost. Det er ekstremt allergi fremkallende!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ingen typer treverk er bra å støpe helt inn med glassfiber. Det begynner å rottne etter en stund. Hvis du skal støpe inn treverk så er vannfast kryssfiner det beste å bruke.
Ikke bruk epoxy. Det er bortkastett penger. Bruk polyester og prime platen med det før du støyper. Husk aluminiumsrulle for og få ut luften av duken. Hvis du kjøper duk
hos biltema så selger de fletta duk og primet duk. Skal du bruke fletta duk så må du ha et lag med primet (helst pulver) duk imellom hvert lag.

eks.
1 lag vanelig duk
1 lag flettet duk
1 lag vanelig duk

Er temp rund 16grader eller mer så bruk 1% herder.
max 6 lag om gangen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lyst til at det skal råtne... vil den vannfaste kryssfineren råtne, og er det eventuelt en type som er å anbefale over en annen? Ville dere ha løst dette på en annen måte? I forhold til råte, vil ikke epoxy være tettere enn polyester og dermed være mer robust mot råte???

 

Finner ikke noe OSB i katalogen til Maritim.

 

Hvor mange lag med glassfiber behøver man egentlig? Og, vil det ikke holde med vanlig god gammeldags duk og ikke flettet?

 

 

Ser de på biltema selger divinycell og polyuretanskiver. Vil det være et godt alternativ og vil det gi god styrke???

 

Eller bør jeg rett og slett krype til korset og få laget en brakett i 8mm rustfritt stål til 3 båtpenger?

Link to post
Share on other sites

OSB finner du kun på byggevarehus. Vannfast kryssfiner får du hos Maritim. Bruker du kjerne av divinycell råtner det ikke. For øvrig vil ikke vannfast finer råtne i din levetid......

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Divinycellplatene fra BT er sterkt hygroskopiske og trekker vann dersom du får skader i belegget .............

 

Drsom du går for sveiste (hvilket jeg ville gjort): Syrefast, blankpolert stål (ikke aluminium).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Divinycell råtner ikke. Vannet som trekker inn i divinycellen vil råtne og du ender opp med delaminering. Divinycell er ikke så sterkt i seg selv, det er støypen som gir styrke. Med mindre du bruker h100 kjerne ++ noe som er svindyrt... Tror det beste for din del er vannfast kryssfiner. Borr hullene 1,5 til 2cm større så sparkler du inn hylser der du skal ha bolter, skruer. Da vil du være sikker på at det ikke trekker vann.

 

Hvor mange lag du trenger kommer jo ann på hvilken belastning det skal utsettes for.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...