Jump to content

Kjøpe stålpropell TURBO Ultima4 - Norge eller USA?

ArvidKa

Recommended Posts

Har en Draco 2300 Suncab med Steyr 236 diesel og Bravo1 X Diesel hekkagregat. Anbefalt topp turtall (WOT) er 4300 rpm for denne motoren.

Har prøvd forskjellige propeller, og har nå en Mercury Mirage+ 15 1/2" x 17" treblader som gir akkurat 4300 rpm men oppleves som litt ubalansert.

Har tidligere kjøpt en Turbo Ultima4 fireblader fra Winrace (kr. 5800,-) men denne var 19" stigning, og var litt for tung. Men opplevdes som MEGET behagelig og "smooth" med god løft av hekken og baugen. Men altså for tung, og ble solgt i fjor.

Er derfor på jakt etter en tilsvarende Ultima4 14 1/4 x 17". Winrace skal fortsatt ha 5800,- for denne.

Noen tips til amerikanske forhandlere/nettbutikker som kan anbefales?. Skjønner jo at det kommer frakt, moms og tollbehandling på toppen av de 350 USD som vanligvis forlanges. Dermed synes det kanskje som om det går opp i opp, prismessig??.

Tips mottas til evt. besparelse i pris, før jeg evt. kontakter Winrace igjen? Litt usikker på om jeg tør gå for brukte eksemplarer på ebay, kan være ubalanserte eller skadet.....

Edited by ArvidKa (see edit history)

Den står på båten inntil jeg får meg en TURBO, om en måneds tid kanskje? Legger den nok da på Finn, så følg med der eller send meg en PM om en stund!

Takk alfaalfa! Har prøvd dette igjen, og også tidligere. Får en pris på $375 for selve propellen, og UPS worldwide shipping kostnader på over $356,- !! Og så moms på vare inkl frakt, og tilslutt et tollbehandlingsgebyr. Det blir jo helt tullete.

Får ikke endret til ditt shipping- forslag. Hvordan gjør du det? Pr. mail??

Kanskje like godt å støtte den hyggelige og alltid hjelpsomme Olle Terjesen på Winrace allikevel!.......

Jeg betaler vanligvis omkring $70-80 i frakt på propeller.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hei teerex, hvor får du SÅ billig frakt? Litt mer opplysninger hadde vært litt greit!

Synes jeg støter på høye shippingkostnader uansett hvor jeg prøver...

Takknemlig for tips eller aller helst en link.

Vedr. frakt fra USA:

http://www.deepblueyachtsupply.com/Default.aspx der betalte jeg $75 to ganger i 2009 og $90 i 2011 for stålpropell.

http://www.americanprop.biz der handlet jeg i 2011 og 2013, betalte $75 første gang og $89 siste gang for stålpropell.

Gjelder propeller med ca 13,5" diameter. Større propeller kan jo veie litt mere.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg handlet også på deepblueyachtsupply og var godt fornøyd. Raskt levert og fin pris. Lett og finne riktig propell også.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Vekt er utslagsgivende for prisen i dette tilfelle- mange transportører har en vektgrense på 20 lbs - din Turbo Ultima veier 22 lbs, og mine propeller jag har kjøpt gjennom tidene har alltid gått over denne grensen. Og da kommer du ikke under ca $ 130,- (for frakten alene).

Takker for gode innspill! Da har jeg, på BoatOwnersWorld.com, fått en grei frakt på 750 Nkr. Med propell, hub og frakt tilsammen ca. Nkr 3000,- mulig det kommer noen ekstra tillegg fra avsender pga handling fee, vektoverskridelser osv. Så kommer kr 750,- i tillegg for norsk mva. samt tollbehandlingsgebyr. La oss si tilsammen drøye Nkr 4000,-

Får gå i tenkeboksen... Er sykt opptatt av evt. bytterett hvis ubalanse og vibrasjoner, og da står jeg mer eller mindre låst. Får vurdere om det er verdt 1800 kroner spart kontra Winrace sin pris på 5800.

Men hjertelig takk for velmente og gode råd fra dere alle! God båtsommer!