Jump to content

Sprekk i skroget - grunn til bekymring?

Frivakt

Recommended Posts

Fjerning av gammelt skrogtrekk har avdekket sprekker i skroget. Det er en langsgående sprekk på hver side innvendig på den buen som benkeplatene i forlugaren hviler på. Båten er en Fjord 880 fra 1987. Er det grunn til å tro at dette har betydning for sikkerheten?

Har en båtvenn i havna med samme båt og årgang. Han fant det samme og fikk reparert det. Jeg vet ikke om din skade er det samme, men du får sikkert gode råd hvis du legger ut bilder.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Høres ut som det kan være en svakhet med båttypen. Vet du om det var en stor reparasjon? Jeg får dessverre ikke tatt noen bilder før neste helg. Nå er jeg først og fremst interessert i om jeg må være forsiktig med å gå i litt friskt vær med båten.

Sprekker er jo i utgangspunktet et signal om tretthet i materialet. Ville vel kanskje tatt det litt med ro til omfanget var kartlagt.

Reparasjonen til båtkompis medførte støping av nye avstivere i kanalene. Det som var der var ikke lange nok. Jeg kjenner ikke detaljene men for ham var det en ganske omfattende jobb. Det betyr ikke at du må gjøre det samme! Det er jo ikke mulig å vite om dette gjelder din båt også. Om det er en svakhet i de båtene generelt aner jeg ikke noe om.

Mvh

Solbris II

Her er et par bilder som viser hvor sprekkene er.

bilde

Sprekkene er der de røde pilene peker, øverst på denne buen, like nedenfor skottbekledningen. Det er ikke mulig å se selv sprekkene på dette bildet, siden det er tatt på så lang avstand. Det er en tynn sprekk på hver side som går langsmed kanten.

Selv om sprekkene er på innsiden, legger jeg også ved et bilde for å vise hvor på skroget dette er. Skroget har en plogform som kaster sjøen ut til siden. Sprekkene er der skroget svinger brått ut igjen, nesten vannrett.

bilde

Det virker som om det er veldig greit å slippe ned litt der sprekkene er og støpe opp på nytt. Sprekkene dine er veldig mye mer tilgjengelig enn hos kompisen i havna. Dette virker ikke som noe alvorlig, men noe som er veldig greit å få fikset og dermed slippe å bekymre seg for. Sprekkene kan jo rett og slett være tretthet som følge av noen år med norske forhold.

Mvh

Solbris II

Dette ser ut som en enkel jobb og utbedre.Enkel tilkomst osv.Du bør sjekke nøye utvendig også.Finner du krakkeleringer i gelcoaten på samme sted bør det fikses samtidig.

Jeg har studert sprekkene litt grundigere i helga. Nå lurer jeg på om det kanskje ikke er sprekker i glassfiberen i det hele tatt, men at det rett og slett er folkene på fabrikken som har vært litt hardhendt med kniven da de monterte skottbekledning. Legger ved et par bilder og tar gjerne mot synspunkter på den teorien.

Det ene bildet er tatt et sted der original lim fortsatt sitter på, og ett sted der denne er fjernet.

bilde

bilde

Enig med Sæbø her! Du kan jo bruke epoxysparkel bare for å få dekket de til......

Mvh

Solbris II