Jump to content

Evinrude 135DI -05, ikke liv i turteller eller trimindikator.

Smiley

Recommended Posts

Jeg har akkurat montert min "nye" Evinrude 135 DI -05". Den startet opp umiddelbart og går som en drøm. Men det ser ut til at både trimindikator (hva jeg nå enn skal med den) og turteller (langt viktigere) er "døde",

Turtelleren har innebygde varslingslamper. Disse lyser opp med en gang tenningen blir satt på, for deretter å slukke en etter en. Dette antar jeg er akkurat slik det skal virke. Viseren på turtelleren rører seg dog ikke vetter oppstart. Baksiden av instrumentet har kun tilkobling for en stor kontakt, og jeg antar derfor at jeg ikke kan ha gjort særlig mye feil i forbindelse med koblingen. Etter at alt er koblet opp bak instrumentpanelet sitter jeg igjen med 3 løse kabler som bare har kabelsko i endene, alle andre kabler har hatt hurtigkoblinger/kontakter. Jeg hadde kanskje et håp om at dette var kabler for tilkobling av "uorginal" turteller....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Da fikk jeg i alle fall øket mine mistanker om at de tre resterende kablene er for bruk mot ordinær turteller. Fant et "koblingsskjema" på nett som tyder på dette. Så da får jeg bare sjekke fargene på de gjenværende kablene, og teste med en annen turteller. Noen andre med DI eller E-Tec som kan bekrefte at varsellampene skal fungere som beskrevet over?

bilde

Fikk svar-mail fra selger: Selve instrumentene er det svake punktet her. Han ville sett på dignostiseringen om giver for turteller var ute av funksjon. Han har derfor bestilt nye instrumenter for meg på hans regning uten å nøle. Det kaller jeg seriøs selger i alle fall! Jeg foreslo å holde igjen bestillingen til jeg hadde testet litt og evt. feilsøkt, men han var åpenbart ikke i tvil om hvor problemet lå..... så da foreslo jeg at vi i det minste deler på regninga, uten at jeg fikk lov til det heller!

Lysene skalvære slik du beskriver

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)