Jump to content

for eller mot -å kjøpe brukt autopilot. ukyndig ønsker tips om alt

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Eg har lyst på autopilot som neste investering, og småkikker litt på det. Det er ikkje hastig, men eg ønsker å vite kva som er verdt å vite først slik at eg ikkje bruker såre båtpenger på noko som ikkje er tilfredstillande.

Eg har forstått at eg må finne ut av volum på styresylinder for å sikre at pumpa er tilpasset.

Så ser eg Raymarine har nye til ca 10000.- og oppover, men kanskje ikkje med rett pumpe, og de er dyre. Og så kikker eg på finn.no av og til. Der ligg det no ein Simrad AP11 til 11000.-

Nye piloter har kanskje bedre elektronikk? Eg ser i annonser fra Raymarine at de er sjølvkalibrerande feks. Hvordan er deletilgang på brukte , og hvor lenge lever de normalt ?

Eg er glad i byttehandler og tenkte at eg kunne bytte til meg eit brukt mot radar feks.

Eg har både pc og kartplotter ombord. Eg trur eg har mest lyst å koble pilot opp mot Raymarine C80. Hvordan vil det virke å koble pilot mot en liten plotter garmin 521S , dersom eg ønsker å bruke rutefunksjoner ?

Men det viktigste for meg er å få en pilot som holder kursen eg ønsker , helst uansett sjø, slik at eg kan slappe litt meir av på sjøen

Heilt grønn på fuksjoner og koblinger, flyxgate og rate og... eh.

, men har erfaring med å bruke det og savner det å stille inn en kurs som båten holder, når eg kjem i egen båt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Min erfaring tilsier at du bør ha ratekompass, styringen blir mye mer stabil, og kalibraringen går som oftest automatisk. Ellers så har eg hatt Raymarin og Simrad og er fornøyd med begge merker.

Simarad RFC35 er avbildet i annonsen. Eg fann ut på google at det er fluxgate kompass. Det er då noko anna en ratekompass ?

Merket betyr ikkje noko for meg, men sidan kunnskapen om autopilot er liten, så må eg ha hjelp å lære litt om de grove forskjellane, på nybegynner-språk :wink:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sikkert mange navn og betegnelser på disse kompassene. Det jeg har på Hulda heter 'rategyro', og min autopilot er fra Raymarine (hjerne og kompass), styreenheten (dingsen som drar roret frem og tilbake) er fra Simrad, linjærhydraulikk. Du skal vel koble deg inn på eksisterende hydraulikkstyring. Slik jeg forstår av innlegget ditt.

Slikt utstyr kjøper en ikke brukt. Det er i hvert fall min klare anbefaling! Er det viktig for deg å spare noen kroner og du er villig til å avse garanti kan muligens ebay være til hjelp, men ikke kast bort penger på brukt autopilot.

Jeg er på lang vei enig med herr ØL. Det skjer ting hele tiden. På den andre siden, linjærenheten min fra Simrad er sikkert 20 år gammel. Hydraulikken ble renovert av meg med ca. 800 kroner i deler fra Simrad. Jeg ville overhale elektromotor og pumpe. "Hvorfor"? "For at jeg skal være på sikre siden". "Har ikke deler, de sakene der har aldri gått i stykker, ingen har blitt utslitt enda". Så da så. Om der er helt sant, vet jeg ikke. Men det surrer og går nedi hekken på båten, time etter time.

Jeg tror sakene fra Simrad er innmari bra. Selv om halvparten av autopiloten min er Raymarine. Det var et eller annet med tilgangen som gjorde at jeg ikke valgte Simrad.

Takker for tips ! Eg ser på priser, så kan eg kanskje få en ny fra Raymarine for samme pris som den gamle Simrad. Eg tenkte Simrad hadde kanskje bedre kursegenskaper / nøyaktighet sidan de er så dyre. Men så ser eg også at Raymarine er plug&play uten kalibrering.

Ja eg skal koble inn på eksisterende hydraulisk styring er tanken.

Skal eg bruke over 10000.-kr så kjøpe eg ikkje brukt. Den er grei. Enten må evt selger være med på byttedeal, eller så går eg til forhandler.

Er det slik at utrykkene : fluxgate - rategyro- ratekompass er navn på samme funksjon i autopiloten, den del som føler kursendringer pga ytre påvirkinger, men at de har litt forskjellig elektronikk innebygget ?

Er det noen som har formel for å finne volum i styresylinder ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Etter å ha tyggd på emnet autopilot i 6 år kjøpte jeg endelig denne fantastiske dingsen i fjor. Landet på Raymarine spx 10 med dette displayet : bilde

Når det gjelder volum på styresylinderen må du finne typen på sylinderen, du må også finne ut om det er en balansert sylinder(stanga går gjennom hele sylinderen) hvis du finner ut hvor mye rattpumpa gir pr omdreining kan du også få en indikasjon ved og telle omdreininger fra borde til borde.

Edited by Stålmarken (see edit history)

Kjøpte og monterte sjølv spx 10 i fjord i min Viknes , skjønner ikkje at eg greide meg uten før. Om det står mellom radar og autopilot, er valget mitt autopilot heilt klart, og så radar.

Veldig enkel og montere raymarine spx 10 og trenger du /ønsker du tips er det bare å gi en lyd.

Var mykje enklere å montere en det eg trudde

MVH

Greger

Er det slik at utrykkene : fluxgate - rategyro- ratekompass er navn på samme funksjon i autopiloten, den del som føler kursendringer pga ytre påvirkinger, men at de har litt forskjellig elektronikk innebygget ?

Det er nok litt forskjellig begreper ute og går, men jeg våger meg på å antyde at de aller fleste som har "gyro" eller "rate" i betegnelsen, har en sensor som føler på hvor fort båten svinger. Denne oppfatter mindre kursendringer enn et fluxgatekompass gjør, og kan derfor kompensere med rorutslag tidligere, slik at kursen oppleves som rettere. Signalet fra ratesensoren har imidlertid merkbar drift, slik at den ikke vil styre rett over lengre tid. Der kommer fluxgatekompasset inn. Det vil alltid i det lange løp gi riktig retning. Kombinerer du disse to, så får du en autopilot som både er kjapp til å korrigere for eksempel for bølger og som er stabil over tid.

Før ratesensor ble vanlig, var det lenge bare kompasset autopilotene styrte etter. Et fluxgatekompass er en elektronisk føler som i praksis måler retningen på magnetfeltet som går gjennom den. I hovedsak skal dette være jordas magnetfelt, men siden dette er veldig svakt, vil kompasset lett bli påvirket av store metalldeler og elektrisk utstyr ombord. Så om du kjører ei pumpe, så kan magnetfeltet i båten bli endret slik at autopiloten svinger når den ikke skal.

Jeg har en bekjent som har en eldre Raymarine S2G. Denne ser ut til å styre utmerket både i lav fart og i plan, nesten uavhengig av bølger. Selv har jeg en S3 som jeg har oppgradert med ratesensor, og så langt ser den også ut til å virke utmerket. Jeg ville derfor ikke vært skeptisk til å kjøpe en sånn en brukt. Så sant den har ratesensor, altså.

Edited by oivindg (see edit history)

Øivind

Nordheim har autopilot frå Garmin, ville ikkje for alt i verden vore den foruten. Eg tar i roret kun ved frå og tillegging, har fjernkontrollen hengande i beltet, går rundt i båten held utkikk, kikrar, sit ute bak i ein stol og kosar meg i sola (held forsatt utkikk). Makalaust :thumbsup:

Edited by M/B Nordheim (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.