S/Y Emma Startet 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2014 Vi er på jakt etter en spribom til vår Beneteau Oceanis 411, da det er ganske vanskelig å seile på platt lens uten noe som holder genoaen ute. Hvor lang bør en slik bom være? Holder en slik? http://www.seatronic.no/seilbatutstyr-teleskopiske-c-49_429/selden-teleskopisk-spribom-p-3895 Har ikke hatt spribom før, så er litt i stuss på hvordan man monterer denne. Trenger man noe mer enn et festeøye foran på masta? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
ravddo Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Normal lengde på denne båten ved regattaseiling er 4,97meter. Altså like langt som fra forkant mast til innfesting av forstag i dekk. Den du linker til går til 6 meter så den er lang nok. Du klarer deg med øye på masta og et opphal til bommen. Men den står mere stabilt med et nedhal også. Bakdelen med teleskopisk bom i den størrelsen er vekta. Med et øye på masta blir den tung å bruke. Du bør lage hanefot slik at du kun belaster nedhal og opphal i beslagene. Den er da også enklere å håndtere. Aller best er løpende skinne på masten men det blir en ganske dyr løsning. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Allegro27 Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Bommen du linker til er sikkert lang nok, og vel så det. Det holder i utgangspunktet med et øye i masta, men som ravddo sier er det nesten en nødvendighet med et opphal og et nedhal for å få bommen til å være der du vil at den skal være. 13 kilo var ikke så aller værst vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Jeg kunne ikke bruke sakene som Seatronic har. Veier 16 tonn, for tung båt. Hva veier Ocenais 411 lastet? Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Ligger ikke en slik Oceanis på rundt 8000 kg tro.. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Spribom er genialt, spesielt på havet da båten blir mye mer stabil i bølger. Så lenge båten ikke skal brukes til regatta med spinnaker så hadde jeg lagt lengden mellom 5,5 og 6 meter (hvis J målet er 4,97 som beskrevet over). Vil kunne gå høyere med spridd genoa når bommen er lenger. Jeg ville kontaktet With marine eller andre riggverksteder og fått en pris på en bom bygd til båten din. Teleskop ser jeg ikke fordelen med. Til nedhal bruker vi le genoaskjøte i fortøyningsbeslaget ved forstaget. Nedhal er fint, men man trenger ikke flere beslag og tau ombord. Bommen må stå helt stille, hvis ikke forsterker den pendling. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 26.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 (redigert) Takk for mange gode svar! Båten veier et sted mellom 8 og 9 tonn tenker jeg. Det er forresten en skinne festet i forkant av masten. Er dette noe som har blitt brukt til spri/spinnakerbomfeste en gang i tiden? Kan den eventuelt brukes til det igjen? Regatta seiler jeg ikke, men vi skal på langtur nå i høst. Redigert 26.Mai.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
pacuare Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Med skinnen kommer du langt. Du trenger ett beslag på denne, samt opphal og nedhal på beslaget. Lurer på om cleat'ene som står der er beregnet på dette. Skal du på langtur må du få deg spribom. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 26.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 De to fallene (rødt og blått) som vises på nederste bilde har kanskje vært brukt til noe slikt tidligere. De henger bare og slenger og er generelt i veien slik det er nå (det ene vises i bakgrunnen). Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Herman Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Pelikankrok brukes vanligvis på spinnaker/gennaker. Hvis det kommer ut rett over festet for forstaget ville jeg antatt at det har blitt brukt til det. Forøvrig, hvis du skal på langtur ville jeg uansett ikke fjernet de. De henger der, og er kjekke å ha når hovedfallet ryker eller hvis du må midlertidig løsne på et vant og trenger dette som nødvant. Jeg har hatt bruk for ekstra fall i begge disse tilfellene. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.