Jump to content

Hvor stor El-vinsj til Tysse 5206 båthenger (995kg nyttelast)?

Tintin

Recommended Posts

Hei.

Jeg vurderer å skaffe en el-vinsj til båthengeren. Hengeren er en Tysse 6268, og båten er en Buster XL med en del stasj (sikkert godt i overkant av 800kg båt). Hengeren er laget for inntil 995kg nyttelast.

Hvor kraftig bør vinsjen være? Vil det være tilstrekkelig med f.eks denne vinsjen fra Biltema med "Trekkapasitet ved rullende last: 2700 kg. Effektiv trekkapasitet: 900 kg (link)"?

Edited by Tintin (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Nei.

Har denne vinsjen til henger til min Ryds 475, som er omtrent halve vekten av din nyttelast, og denne vinsjen går helt i grenseland, men jeg bruker en kasteblokk (som ikke medfølger fra Biltema), og da er den fin til så liten båt.

Jeg har på min store henger med 1.200 kg lastevekt brukt denne http://www.amazon.co.uk/dp/B00H9GU2ZQ/ref=pe_385721_37038051_TE_3p_dp_1 og denne er fantastisk, Lett brems jeg kan slå av for manuell utspoling, fjernkontroller og vanlig bryter. Pris med frakt var NOK 1.500,- + MVA

Har montert batterikasse og batteri fast, denne henger er nå utrolig lett å bruke!

Holder du oss oppdatert Tintin? Er du i Tromsø, isåfall er jeg interessert i å se hvordan du endte opp med å montere saken. Ser de har en større versjon også til 1000,-

med maks båtvekt på nesten 4,5 tonn og effektiv trekkapasitet på nesten 1600 kg.. Som i utgangspunktet burde være til strekkelig for 900 kg båt, 300 kg motor og endel drivstoff.. Eller? :)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min