sap_2000 Startet 26.Mai.2014 Del på Facebook Startet 26.Mai.2014 En kompis sjøsatte båten i dag og motoren starter ikke. Det meste er dødt. Båten ligger på utsettbrygga og kompis er stresset. Båten er en 2006 Bavaria 27 Sport med D4 260 DPH EVC-B. Alt funket fint ved vinterkonservering men nå er det meste dødt og starteren går ikke rundt. Instrumenter er døde, drevtrim død etc. Jeg har ikke så mye tid før jeg må dra, så skriver inn en liste med hva som er prøvd/ sjekket/ virker/ virker ikke, så tar kompis over. Hovedstrøm settes på og det kommer streket linje i turteller og trimindikator. Når man vrir på tenning skjer ingen forskjell. Varsellampene tar ikke rundansen, dieselpumpa starter ikke og ingenting skjer når man vrir om nøkkel. Holder inn nøkkelknappen og får lampen til å lyse, men forsvinner når man slipper knappen. Etter en stund virker selv ikke dette. Nytt strømbrudd må til. Strøm ok. Målt frem til starter. Sikringsbryter på motor er ok. Girspak står i nøytral og er beveget hundre ganger. Når hovedstrøm settes på kan man høre svak tikking fra under dekselet, tipper railen. Upåvirket av tenning. Har sjekket kontakter og div rundt PCU og HCU Når strøm settes på, lyser statuslampa på HCU i ca 10 sek og går så over til å blinke. Ingenting vi gjør med tenning påvirker dette. Samme med kontrollpanelet. Har prøvd å gå inn i kalibreringsmeny for oppsett og justering av kontrollpanel og spak. Virker ikke. Kommer ikke inn. Mistenker noe med EVC eller styrestrøm til noe som har med EVC å gjøre. Om noen har opplevet noe lignende med VP EVC B, D4-6 og gjerne i. Kombinasjon med Bavaria, så er tips og innspill veldig velkomment :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 26.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2014 Turteller og trim ser slik ut.. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Raymond Romsdal Svart 26.Mai.2014 Del på Facebook Svart 26.Mai.2014 ville testa med booster.. kan virke som strømproblemer.. Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 26.Mai.2014 Del på Facebook Svart 26.Mai.2014 For lite strøm selv om du sier strøm ok vil jeg tippe det er problemet Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.Mai.2014 Del på Facebook Svart 26.Mai.2014 Jording/ hovedstrøms bryter/Strøm Er mest nærliggende. . Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 26.Mai.2014 Del på Facebook Svart 26.Mai.2014 Uten direkte kjennskap til dette systemet, kan jeg si at problemet med mange batterisjekker/instrumentpaneler er at de måler spenningen på batteriet uten belastning. Hvis spenningen er over et visst nivå, ser alt greit ut, men når et batteri har lav kapasitet, kan det gjerne gi forholdsvis høy spenning når det ikke går noen strøm, eller når det går relativt lite strøm, typisk nok til å gi lys i displayene. Men når du prøver å starte og batteriet belastes, så synker spenningen. Siden det er snakk om en motor som ikke har kjørt siden ifjor, og det tilsynelatende ikke er noe annet feil, er det veldig nærliggende å anta at dette er et rent batteriproblem. Prøv å måle spenningen fra batteriet under belastning, eller prøv å starte med et batteri som du vet fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 26.Mai.2014 Del på Facebook Svart 26.Mai.2014 Minner om samme problemet en venn av meg hadde på en Bavaria 29 2006-modell med VP D6. La til en brygge. Alt var helt OK. Kom tilbake etter en time og skulle starte, men alt var helt dødt. Ble tauet til verksted. Volvo holdt på i timesvis med feilleting. Og feilen var rett og slett at jordingsledning som lå under motoren hadde falt av. Var bare å sette på og stramme mutteren så startet den med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 26.Mai.2014 Del på Facebook Svart 26.Mai.2014 Når hovedstrøm settes på kan man høre svak tikking fra under dekselet, tipper railen. Upåvirket av tenning. Vet ikke om dette har relevans, men mener bestemt at på min d4-260 (2007) så høres ikke denne tikkingen før tenningen slås på. Harald Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2014 Det er ikke et batteriproblem. Stabil spenning på batteriet og frem til starter ved alle forsøk inkl drevtrim etc. Kompis har pratet med VP (LaSa). De følte seg rimelig sikre på at det var HCU ut i fra detaljert beskrivelse. Sa han ikke var første i år som kom med samme problem. De skal komme innom i ettermiddag med Vodia og ny HCU, så får vi se. Fryktet dette da jeg har hørt om endel tilfeller av D4 og D6 med EVC B som har fått døde hjerner uten grunn. Var borti en D12 800 i fjor hvor den ene motoren fikk mistenkelige like symptomer etter at vi hadde ligget stille i 2-3 timer. Der var det ECU på motor som takket for seg. Ny hjerne med programvare og noen timer feilsøking kom på 50.000,- Det er litt billigere på D4-6, men ufattelig dårlig at en slik komponent ryker uten grunn. Sikkert en IC eller noe slikt til 5 kroner, men slike hjerner bare byttes ok kan ikke repareres iflg VP som tjener grovt på å selge nye hjerner som sikkert bare koster noen hundrelapper å lage. Vi får se i ettermiddag.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Da var D4,en i orden igjen. Det var HCU som var blitt hjernedød og ny boks er nå på plass. Synes jeg har hørt om litt for mange tilfeller av det samme og VP fyren bekreftet at dette ikke var helt uvanlig dessverre. Noen årsåk er ikke kjent. De bare dør når det passer seg minst. Kompis venter på regning, men det ble antydet rundt 20 båtpenger ved forespørsel i går. Den D12 800 jeg var borti i fjor hvor PCU døde kom sluttregningen på nesten 50k. Lurer på hvordan det blir når moderne motorer blir virkelig gamle. Flykter at det kan bli litt som å eie en BMW7-serie eller A8/ S-klasse fra 90-tallet.flere av disse bilene som må gå i grava for tidlig pga elektronikkproblemer da kostnadene ved rep langt ville oversteget bilen verdi. Noen ting var bedre før.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 (redigert) Feilpost Redigert 27.Mai.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Virket ikke som reklamasjon var noe tema. Ei heller på D12 i fjor som var kort over tiden. Denne er jo 8 år gammel nå. Har du hørt om noen som får slikt på reklamasjon når alder er 7-8 år? Hadde også i så fall vært intr med noe skriftlig/ linker som viser at dette er er kjent problem og at det er feilprod. Takk for tips. Skal bringe det videre. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
176-671 Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Spørsmål: mener bestemt at det sitter to like HCU'er i båten, en ved hver styrepos. Kan disse kryssbyttes? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Mons Olav Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Fyttigrisen for noen drittmotorer... Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Onkel Lars Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 En må være hjernedød for å i det hele tatt kjøpe disse motorene. Var det någen som tok ann :-) Jeg finner det faktisk merkeligt at båtkjøpere fremdeles går til annskaffelse av disse havaribombene. Det har siden motorene kom på markedet, og havariene startet, vært skrevet opp og ned i mente at det var store problemer med elektronikken og at motorene faktisk var feil konstruert. Folk som hadde motorene blei forbannet på de som prøvde å fortelle båtkjøprene at D-motoren faktisk ikke var det lureste kjøpet du ville gjøre i løpet av livet. Mesteparten av disse motorene vil aldri oppnå en høy alder. Og det tror jeg faktisk nå har begynt å synke inn hos mange som har disse motorene. Det kan du se på antall båter som er for salg hvor D-motorene er montert i båten, og alle med lave antall timer kjørt og rett før garantien løper ut. For da blir det dyrt å eie en nyere Common rail motor. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Det at det er mange båter med D motorer for salg, har selvsagt ikke noe med at det er solgt utrolig mange båter med slike motorer??? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Å komme med slike argumenter som Onkel Lars gjør sier dessverre mer om ham en motorene. I forbindelse med forsikring av båt spurte jeg flere selskaper om motorforsikring på disse motorene. Ingen av disse selskapene hadde registrert et eneste havari etter 2008. Jeg er forøvrig helt enig I andres argumenter at VP skor seg på elektronikkbokser. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 (redigert) Jo. Og nå prøver mange desperat å kvitte seg med båtene fordi dette vil bli dyrt. Mange før garanti tiden på motoren løper ut. Det er som regel da ting går galt. Det meste du som forbruker kjøper i dag er laget slik at det skal ryke etter en viss tid, slik at du skal bruke enda mere penger på å, enten reparere produktet eller kjøpe deg nytt. Dette fant produsentene ut at de kunne gjøre etter at de så hvor villige vi var til å betale høye skatter og avgifter uten å få noe særligt igjen for dette. Redigert 13.Juni.2014 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Å komme med slike argumenter som Onkel Lars gjør sier dessverre mer om ham en motorene. Det var det de sa til dem som prøvde å advare om de nye Common rail motor også. Men nå e jo me her i landet vant med å skyta oss selv midt i ræven. Får vi et godt råd gitt i aller beste mening, så gjør vi det stikk motsatte. Det er vel derfor så mange sliter med det som de går til innkjøp av. Men klaga i ettertid, ja det e me og goe te. Men då e det allerede forsent. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Hva slags motor har du da Onkel Lars? Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Hva slags motor har du da Onkel Lars? Ka var det for et utidigt spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Hva er det du ønsker å få frem Onkel Lars? Har du noe som helst peiling på båtmotorer? Jeg er helt enig i at det har vært masse trøbbel med Volvo D-serie. Mer enn ønskelig. For de motorene som er produsert etter 2008 har det vært få havarier. Det er en rekke oppgraderinger siden de ble satt i salg. Mange med eldre motorer har byttet kritiske deler. Volvo er av de mest solgte motorene i lystbåter, og da er det helt naturlig at de får flest havarier. det trenger nødvendigvis ikke å bety at motorene er dårlig, da det er mange komponenter som skal fungere sammen på en motor. Det finnes mange solide tunge motorer for yrkesbruk som er en god del bedre enn Volvo Penta, Yanmar og Mercruiser som dominerer markedet til de grader. Poenget er at vi som lystbåteiere er optatt av TRE KRITERIER: PRIS VEKT OG YTELSE. i en motorkonstruksjon er disse tre tingene egentlig lit motstridige om man setter det på spissen! Det finnes vel knapt dieselmotorer for lystbåter som har oppfylt disse kriteriene bedre! Vi hører om de ulykkelige tilfellene, men det er nok en formidabel overvekt av de som er fornøyde med sin D-serie.. dem hører vi skjelden om! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Eureka Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Utidig? -jeg spør bare hva slags motor du har? Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 (redigert) Hva er det du ønsker å få frem Onkel Lars? Det finnes mange solide tunge motorer for yrkesbruk som er en god del bedre enn Volvo Penta, Yanmar og Mercruiser som dominerer markedet til de grader. Poenget er at vi som lystbåteiere er optatt av TRE KRITERIER: PRIS VEKT OG YTELSE. i en motorkonstruksjon er disse tre tingene egentlig lit motstridige om man setter det på spissen! Det finnes vel knapt dieselmotorer for lystbåter som har oppfylt disse kriteriene bedre! Vi hører om de ulykkelige tilfellene, men det er nok en formidabel overvekt av de som er fornøyde med sin D-serie.. dem hører vi skjelden om! Det jeg ønket å få frem var at til tross for massive advarsler fra mekanikkere i forkant og i avisartikler under og i etterkant med advarsler om at det kanskje ikke er så lurt å kjøpe volvo sine Common rail motorer fordi, av mekanikkere i forkant, advarte om at motorene ikke var upp to date, og i media, under og i etterkant advarte om at elektronikken skapte mange rare situasjoner på sjøen som en båtmann sjelden før har opplevd, alikevel kjøpte båtfolk disse motorene. Og siden har du med jevne mellomrom sett dem grine i media om hvor dårligt behandlet de ble av volvo. For i følge volvo så var det ikke noe galt med motorene. Nei, det var dieselen som ikke holdt mål. Når den bortforklaringen var brukt opp så gikk de løs på lurium stoffene som du bare måtte ha i dieseltanken for at den nye Common rail motoren din skulle svive skikkeligt. Og sånn gikk nå dagene, ukene og månedene med bortforklaringer og lureri. Du sier pris er en viktig kriterie ved kjøp av motor. Det kan bli jævligt dyrt å kjøpe billigt og dårligt over tid. Å kunne bruke sine nye motorer til en pris av en halv million kroner, i to tre hundrede timer, skulle jo være den største selfølge. Hvor mange fler timer disse motorene sviver vil jo tiden vise. Men i forhold til hvor mange som selges så kan jeg ikke se at det er så mange eiere av disse havaribombene som selv har så stor tro på at de vil svive så mange feilfrie timer til. Og da blir det dyrt. Du kan jo ikke skru så mye på jævelskapen sjøl lenger, og da må du nærmest inn på et verksted for den minste lille ting, det er slik de er lagt, for å holde verkstedene i live og at volvo skal tjene enda mere penger på deg. Fordi det er ingen stor merkbar forskjell i forbruk eller miljømessige fordeler mellom en Common rail og en Mekanisk styrt motor som du blir forledet til å tro. Den som har slukt det agnet er også rimeligt hjernevasket til å tro på menneskekapt global oppvarming, slik at du dermed betaler frivilligt mere skatter og avgifter i den tro at du dermed redder verden. Som du selv sier, det er så mange andre motorer som er så mye bedre å bruke i en båt enn volvo. Hvorfor kjøper ikke heller folk de motorene da, er vi inne på det norske fenomenet, selvpining, hvorfor kjøpe noe tilnærmet problemfritt og hvor levrandøren tar deg på alvor, så lenge vi har den unike muligheten til å gjøre det totalt motsatte av sunn fornuft. Du får jo tross alt bedre motorer enn volvo, som består alle dine tre kriterier. Volvo sluttet å lage goe og holdbare motorer etter Kad 43. Redigert 13.Juni.2014 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Ville aldri hatt noe grønt i kjelleren, ikke rødt heller for den saks skyld og det var en avgjørelse jeg tok lenge før "D" serien og KAD for den saks skyld. Ville ikke hatt de om de var nye og ble kastet etter meg. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.