UVÆR-II Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Hei Riktig en optimist du Onkel Lars, du skulle prøvd Volvoen min, maler som en katt, gjerrig på diesel. ikke en lekkasje, en riktig grom motor!! Bare si i fra så skal jeg kjøre rundt deg! Og du Bay_liner virker jo veldig fornuftig som ikke vil ha en motor kastet etter deg, det vil vel ingen, du kan jo få den i hode, men det trodde jeg du forsto! Hilsen Nils, maskinist med Volvo D6. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 (redigert) Kan omdefinere litt for deg, om jeg fikk de gratis installert, gratis drivstoff og ettersyn.... Maskinist eller ikke, har skrudd båtmotorer siden 60 tallet og uttalelsene mine er erfaringsbasert. Redigert 13.Juni.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
JRK Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Hei, Om det var så at VP var overepresentert , tviler jeg på at forsikringselskapene ville gitt motorhavariforsikring på disse motorene. Faktum er at prisen er lik uavhengig av hva slags motor du har. Om dette gjelder for drev har jeg ikke sjekket. Så til deg Onkel. Mener du I fullt alvor at VP designer motorene sine for at det skal oppstå feil rett etter garantiutløp for å tjene penger på det? Folk flest oppfatter et slik design som å skyte seg selv I foten. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Hei Riktig en optimist du Onkel Lars, du skulle prøvd Volvoen min, maler som en katt, gjerrig på diesel. ikke en lekkasje, en riktig grom motor!! Bare si i fra så skal jeg kjøre rundt deg! Og du Bay_liner virker jo veldig fornuftig som ikke vil ha en motor kastet etter deg, det vil vel ingen, du kan jo få den i hode, men det trodde jeg du forsto! Hilsen Nils, maskinist med Volvo D6. Takk for tillbudet UVÆR-II. Kor manger timer er din motorer kjørt da. Det som også slår meg når jeg snakker med folk i havna er at alle som har en volvo motor til å drive skipet frem på sjøen, er i konstant frykt for at noe skal ryke, og de fleste har alltid noe de må skru på. Denne frykten og arbeidsmengden har jeg ikke opplevd hos folk som har andre motorer i båten sin. Ka kan det komme av. Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Kom igjen nå, onkel Lars. Hvilken motor har du?? Har du båt i det hele tatt? Kanskje du jobber hos en konkurrent av VP? Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 (redigert) Så til deg Onkel. Mener du I fullt alvor at VP designer motorene sine for at det skal oppstå feil rett etter garantiutløp for å tjene penger på det? Folk flest oppfatter et slik design som å skyte seg selv I foten. Det e jo ikje någe nytt dette. Men har du ikje fått det med deg, men har muligheten nå, så bør du se de programmene som har godt på tv hvor det gikk frem at det som produseres, er med vitendes vilje laget slik at det skal ryke etter en viss tid. Det holder som regel til garanti tiden løper ut. Ellers er det bare å Google i vei på nettet. Der finnes all innformasjon du har behov for. De kunne selfølgeligt laget produkter som nesten aldri gikk sundt men da ville jo folk ikke kjøpe nye produkter hele tiden, og da hadde vi heller ikke hatt behov for så mange arbeidsplasser. Det blir en evig runddans.Du jobber deg faktisk i hjel for å kunne kjøpe et dårligt produkt som skal ryke etter en viss tid slik at du må kjøpe enda et nytt innen kort tid for å holde arbeidsplasser i live. Slik lages alt som du kjøper i dag. Også motoren som du har i båten eller bilen. Sånn at du skal måtte bruke penger på et dyrt verksted eller måtte kjøpe en ny mange år før du egentlig måtte ha gjort det viss produsentene hadde laget dette for å holde. Dette har da vært allment kjent i flere år. Redigert 13.Juni.2014 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Mulig ikke helt relevant men,.... Scania elektronisk styrt båtmotor. Går i evighet. Inntil noen bruker startbooster eller uregulert lader på den. Da ryker elektronikken tvert. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Kom igjen nå, onkel Lars. Hvilken motor har du?? Har du båt i det hele tatt? Kanskje du jobber hos en konkurrent av VP? Nå fekk du innformasjon som du aldri har hørt før, fordi du bare har lest båtblader. Og nå kunne du ikke tro dine lange ører....så nå begynner Konspirasjonsteoriene å hope seg opp i hodet ditt :-)) Ja ja, du får ta en kosedram til kvelds og roan ner. Det ska eg gjør. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Jeg skjønner ikke poenget med innleggene dine Onkel Lars! Du bør heller starte en egen tråd om temaet, Produsentene bygger dritt for å tjene penger! Hvis du finner en lystbåtmotor som er like bra som D-serien til Volvo på disse pungtene: Pris Vekt og Forbruk, samt gode fleksible drev og IPS (ja Mercuriser Cummins og Yanmar er nært.) Jeg tenker totalpakke. Jeg skal være enig i at dem har hatt for mange barnesykdommer og kansje har utviklinga gått lit fort! men i bunn og grunn har Volvo vært med på å lage bedre motorer for lystbåtmarkedet. Man kan kjøpe proffesjonelle motorer med yrkesrating og moderne proffesjonelle framdriftsanlegg så klart, men da mangedobler du prisen samt vekt blir kritisk. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sap_2000 Svart 13.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 (redigert) At endel ting i dag ikke er laget for å vare lengst mulig tror jeg de fleste har merket. Kan lese litt om fenomenet her: http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence Ta disse hjernene f.eks som var årsaken i denne tråden. Dør helt plutselig uten grunn. Mest sannsynlig pga en eller annen komponent/ strømforsyning etc til 50 øre som tar kvelden og setter boksen ut av spill. Reparere boksen er ikke et alternativ, kun ny boks til 20 k+++. Hjernedød var dessverre ikke ukjent iflg VP. De hadde hatt en haug med lignende tilfeller bare i år kunne mekanikkeren opplyse. I fjor skjedde det på ene D12en til en annen kompis. 50.000 takk for en boks som antagelig koster noen hundrelapper... slike hendelser er ikke uvanlig hverken i bil eller båtverden. ABS pumper, ECUer, styring av sentrallås osv. Kjøper lan billig LED fra kina tar pærene ofte kvelden lenge før de 20-50.000 timene selve dioden skal vare pga at strømomformeren (en liten chip til noen øre) tar kvelden. Ok når en ny pære koster 5 kroner, men ikke på en motor til en halv mill. Om jeg tror produsentene kunne lagt i noen få kroner til når de presser underleverandører på pris for å øke sannsynlig levetid og redusere antall bokser som feiler før rimelig tid? Selvføgelig. Men vil de det? Neppe. En boks som de selger ut for 20-50k kan i mange tilfeller bare koste noen hundrelapper og erstatte innenfor garanti. Men etter det er det meget gode penger å tjene på en kunde som i realiteten ikke har noe valg. Hva skjer da etter x-antall år når verdien på motorinsrallsjon kommer nærmere og nærmere null? Så har man de tilfellene hvor sviktende elektronikk kan medføre mekaniske skader, f.eks eks om innsprøtningsmengder og tider går banans og brenner hull i stempler. Ser man på VPs 60 og 70 serie fra slutten av 70-tallet og fremover går de fleste fremdeles i dag. Jeg er ikke overbevist om at det samme vil skje med dagens motorer etter 30-40 år uansett om de er grå, grønne eller svarte... Muligens pga at det ikke vil være økonomisk forsvarlig å holde de i live.... Redigert 13.Juni.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
hanto1 Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Her må det være et marked for gamle radio og tv reparatører som fremdeles har håndlag med loddebolten. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 13.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 (redigert) Garantert, Hanto1. Det samt litt IT kunnskaper. Det er noen som har spesialisert seg på ecu og ABS til bil. Som oftest handler det om en komponent til et par kroner som må byttes. Kostnad 1000-3000. Ny 15-35000. Enkelt valg. Redigert 13.Juni.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Onkel Lars Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 (redigert) Jeg skjønner ikke poenget med innleggene dine Onkel Lars! Du bør heller starte en egen tråd om temaet Jeg svarte bare på spørsmål som jeg fikk. Redigert 13.Juni.2014 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Men fremdeles tør du ikke si hva du selv har.. Jeg konkluderer med at du er et lite troll. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Troll ja.. Tror det er mange troll her i motsatt ende, som ikke evner å se hvor utrolig mange gjenganger svakheter som har fulgt D serien og drevene.. Man må jo eie en selv for å være så positiv.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Her må det være et marked for gamle radio og tv reparatører som fremdeles har håndlag med loddebolten. Neppe. Sånn elektronikk er vanligvis innstøpt i Scotchcast e.l. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Til Onkel Lars! Jeg lurer på hvor du får dine fakta fra? noe større svada har jeg aldrig hørt før, Jeg har nå 1000timer på mine D6er og jeg er svært fornøyd, det lille tull som har vert har Volvo tatt på egen kappe og ordnet opp raskt og effektivt. Jeg kjenne mange som kjører D serie kommersielt, Slepebåter, skyssbåter, osv. Der er konklusjonen grei, aldri noe annet en D motor! super service fra volvo om det er noe, kjappere levering av reservedeler skal du lete lenge etter (J.B Gulliksen) En kompis av meg er cheif på ei ferge i nærheten, der sitter han å passer på 6 stk D12er å det er stort sett hva han gjør også, noe små tull har der vert men samenlignet med antal drifts timer er kostnaden med en slik installasjon kontra en større skipsdiesel er helt latterlig! Disse D12ene var bestemt overhalt etter ca 40 000 timer, denne jobben gjorde dem selv, og konklusjone var vel ganske enkel, unødvendig! og kostnaden på linje med en diesel pumpe til en større motor Så en D12 i en lystbåt så har du motor gjennom ganske mange liv som lyst båteier. Vennligst sjekk dine kilder før du uttaler deg! Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Neppe. Sånn elektronikk er vanligvis innstøpt i Scotchcast e.l. Ikke noe problem så lenge Scotchasten ikke er impregnert med grus og industridiamanter, jfr The Per Smith Method. Den kan selvsagt også røntges....hos feks F1 ekspertene JPX.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Onkel Lars Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Til Onkel Lars! Jeg lurer på hvor du får dine fakta fra? noe større svada har jeg aldrig hørt før Det får bli et kort svar. Eg e på det andre glasset med deilige danske krydder snaps. Du får ta et sveip innom det store internettet. Der finner du all innformasjon du ønsker. Hvis du da i det hele tatt leter etter sannheten om denne tragiske motoren fra volvo penta. Finner du ikke frem kan vi snakkes i morgen, så skal jeg hjelpe deg. Goe kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Jeg er ingen Volvo dealer, jeg har ikke noen grunn til å forsvare dem heller, jeg skriver på vegne av meg selv og andre jeg vet som har relevant erfaring med produkter fra Volvo og D maskiner, jeg ser kanskje at volvo har fått ufortjent mye pepper på båtplassen, Hvor mange enheter D motorer er solgt i norge, kontra hvor mange har hatt problemer med sine motorer? jeg tror det er snakk om kanskje 2-300 installasjoner i norge som har opplevd problemer med brenstoffventiler og eletronikk, av hvor mange? jeg vet ikke, tror det dreier seg om 20-40 000 installasjoner i norge som vi hører sværet lite av, jeg såg lenger oppe i tråden noen som nevnte Yanmar og mercruiser motorer.. kunne likt å sett en lignende problem statistikk med mercruiser/VM maskiner og deres topper og kjølere og totalt nedkjørte italienere og yanmar`s/BMWer og kilte ventilstyringer, injectorer osv. tror ikke Volvo hadde kommet særlig ille ut der Ang. havarerte HCUer ol. , dem er fult mulig å reparere, vet om et polsk firma som driver med dette og andre lignende ting(merker), Send meg en PM så skal jeg prøve å utveksle kontakt info, tror det var snakk om ett par tre båtlapper for en slik fix, men jeg må sjekke med dem om dem er intressert i stor norsk trafikk med svarte bokser først. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Sitter HCU'n på motoren og hvor? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 (redigert) Når vi prater om Volvo. Zoltan, en ting er hva du har opplevd, men hva med virkelighetens verden? Er allle problemene beskrevet her på Baatplassen og på andre fora bare tull? Eller skal jeg som leser bare nulle ut inntrykket og de faktiske opplevelsene jeg har sett? Klart produktene er blitt bedre, men det har vært mye dritt her.. Eller? Redigert 13.Juni.2014 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 (redigert) Om man skal lage sin egen statistikk ut ifra inntrykk og det man leser på nettet, så tror jeg man temmelig fort er på dypt vann. Ja, det er omtalt problemer med D- motorer og de er temmelig grundig gjort rede for her på forumet. Men, en ting skal man huske på: når ting er som de skal være, så blir de ikke snakket om. Det er når man har problemer man skriver om det. Man skriver skjelden når det gikk bra. Men man skriver om det som gikk skeis. Man skriver om det man har problemer med. Ergo, om man betrakter virkeligheten ut ifra hva som blir skrevet , så blir der jo et helt skjevt bilde. Jeg var ute en tur med Grandezzaen forleden dag. -med D6 motor. Alt funka som det skulle. Jeg skriver ikke om det. Kanskje det går 300 timer, uten trøbbel, så blir det noe trøbbel og først da skriver jeg om problemet. Den som bare teller negative omtaler, har stort sett bare de negative å telle, for det er bare de som det lages omtaler/ tråder av. Mens sannheten er noe helt annet. Og så skal vi huske på en ting, de fleste som har D-motor i Norge, skriver ikke på båtplassen. Faktisk, de fleste som har båt i Norge er ikke aktive her. Har yanmar 2gm20 i seilbåten og D6 i motorbåten. Funker bra begge deler. Redigert 13.Juni.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 ......Ja, det er omtalt problemer med D- motorer og de er temmelig grundig gjort rede for her på forumet. ..... Nei, det er ikke gjort rede for årsaken - kun følgeskadene... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Eureka Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Ok, la meg presisere: det er god kompetanse og erfaring her hos enkeltmedlemer her som villig deler dette med andre. Det skal vi selvfølgelig være glade for. Når det kommer til stor og nyere motor, så ville jeg valgt D-motor igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.