Bay_liner Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 (redigert) Den egentlige årsaken til de fundamentale "D" havariene er aldri bltt redegjort for på dette forumet, "ekspertise"eller ikke. "Drømmebåten" jeg gjerne skulle kjøpt (samme båt) holdt på å synke 2 ganger på kort tid pga "Volvofeil" med D6 motoren (Ikke dysefeil) Som tidligere nevnt setter jeg mye større krav til driftsikkerhet til sjøss enn det Volvo kan garantere og ville ikke hatt disse motorene i min båt om VP ga meg og installerte de gratis med fri livslang service og drivstofforbruk så lenge jeg hadde de - og det garanterer jeg. Redigert 13.Juni.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Chiefengineer Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 (redigert) Her var det mye oppspinn. Ser ut som at de som er negative til VP-D serie er de som ikke har erfaringer med motorene og baserer sine uttalelser på vandrehistorier. Så kan jo vi som er reelle D-serie eiere heller benytte tiden til å nyte fordelene med utstyret. Småplukk har det vært og mye av dette er kommet fram gjennom media men slik er det å lede den teknologiske utviklingen. Da må man ta støyten når tingene ikke går helt på skinner innimellom. Det er imidlertid bare bagateller i den store sammenheng. Har overhodet ikke noen planer om annet motorvalg. På mine 2 x D6 er det byttet er par-tre sensorer gjennom levetiden. Alt på Volvos regning. At VP er markedsleder i dette segmentet er det heller ingen tvil om, og det kommer de nok til å forbli i overskuelig framtid enten motstanderne (som ikke har erfaringer med motorene) liker det eller ikke. Redigert 14.Juni.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pondu_s Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Nå har vel sap nettopp skrevet at volvomekanikeren de brukte sa at de hadde byttet et mangde styreenheter som bare slutter å virke uten grunn. Så ingen vandrehistorie,20000-50000 er kansje en bagatell for deg ,for de fleste er det ikke det,ei heller er det en bagatell å få ferien ødelagt grunnet mekanisk kluss,en fare som åpenbart er større med de grønne moringene:-) Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Korfor blir det aldri nevnt veivakselproblematikken til Yanmar på 6'erne? Svinghjulsproblemene til 4,2 Mercruiserene? Eller dei uforklarlige havariene på dei nye små 4'erne til Yanmar? Veit om feks en Nordstar som blei levert med en 6LP med bravo 3 til et større oppdrettsaelskap,som seinare blei bytta til det hydrauliske drevet til Yanmar. Langt ifra en suksesshistorie. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Da lurer jeg fælt på " hvor mange er mange"? 3, 7 eller 100? -eller 1000? Tallet "mange" sier meg ingen ting. Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Var vel en serie med hcu'er til volvo evc-B som hadde en potensiell feil, dei blei bytta til nye når motorene var innom merkeverksted på service til den nye typen bokser. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Her var det mye oppspinn. Ser ut som at de som er negative til VP-D serie er de som ikke har erfaringer med motorene og baserer sine uttalelser på vandrehistorier. Så kan jo vi som er reelle D-serie eiere heller benytte tiden til å nyte fordelene med utstyret................................. At VP er markedsleder i dette segmentet er det heller ingen tvil om, og det kommer de nok til å forbli i overskuelig framtid enten motstanderne (som ikke har erfaringer med motorene) liker det eller ikke. Da regner jeg med at du kan gå i dybden og forklare oss eksakt hva årsakene! til alle D havariene fra veivaksel til EVC enhetene ellers fremstår dine innlegg i denne saken og som ren synsing. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
ultra1 Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Havari på veivaksel på Volvo Penta D-serie? Aldri hørt om. Fortell? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Jeg har bare hatt Forder og Volvoer i ulike båter. Det har definitivt vært minst tull med Fordene. Det virker som Volvo sine påskrudde komponenter er montert på en litt for komplisert / lite holdbar metode, mens Fordene holder så enkelt som overhodet mulig. Min opplevelse er nok at Volvo gjør ting litt mer komplisert enn nødvendig, og det gjør ting litt mindre holdbart, og litt vanskeligere å fixe. Selve basismotoren virker jo solid nok, og mine eldre Volvoer i dag maler som katter, og jeg synes det er flotte motorer. Kunne faktisk byttet de i noen enda større Volvoer. Min erfaring her gjelder jo eldre motorer. De som i denne tråden er pro D serien har jo jo kun erfaring med relativt nye motorer, så det blir spennende og se hvordan disse (og andre merker med moderne teknologi) holder seg etterhvert. Jeg har merket meg at klarer man å finne produsentnummeret på en volvo-del koster den kun 5-10 prosent av Volvoprisen, så Volvo melker ettermarkedet kanskje litt i overkant av hva merkevaren Volvo Penta er tjent med. Jeg betalte 16000,- for en starter jeg måtte ha levert fort på en brygge langt hjemmefra midt i fellesferien (og det fikk jeg - flott service langt over hva jeg kunne forvente), men den koster vel 400 usd fra andre kilder. Byttet en turteller original til over 4000,-, når jeg fikk den og så hvem som laget den og hva artikkelnummeret kostet på nettet var det under 10 prosent. Har underøkt prisen på en oljekjøler til gir - Volvo 16000,-, Bowmann 1900,-. Tror merkevaren som sådann hadde vært tjent med litt moderasjon i ettermarkedet, særlig når mange av delene finnes i lastebil og anleggsmaskinbransjen til en helt annen pris. En kamerat byttet starter til ev VP40 serie, og det kostet også en brøkdel ved å møte opp hos forhanlder av anleggsmaskiner kontra Volvo Penta verkstedet. Men vi er tjent med å ha verksteder og kvalifiserte folk i marinaene, som tross alt har kort inntjeningssesong. Så litt ekstra vil det koste med deler som finner nærme vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Havari på veivaksel på Volvo Penta D-serie? Aldri hørt om. Fortell? Nei men det holder vel med veivstaker som står ut gjennom blokka kanskje? Ref tråden om D serien eller og Båtmagasinet sin artikkel om det samme. Så ta med hele problematikken fra veivaksel til elektronikkstyring. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
ultra1 Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Har du like stor "ekspertise" innenfor andre motormerke? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Jeg ville heller ikke hatt Volvo i båten.Ikke til å stole på de motorene.Til å med koblingene til hydraulikken til styring av drevene tæres vekk etter et par år.En i havna måtte oppigjen på land en måneds tid i fjord da det fløt med hydr.olje bak båten og null styring.To / tre år gammel båt. Nei det er for dårlig desverre. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Chiefengineer Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 (redigert) Må jo være svært mange her som blir irriterte av å høre om fornøyde VP-eiere som ikke har hatt problemer med motorene sine om man skal tolke enkete kommentarer korrekte her. Må dessverre skuffe Dere med at mine har vært problemfrie og jeg har 2 stk av dem. Veivakselproblemer på D-serie har jeg aldri hørt om. Dette må du virkelig utdype med noen klare fakta her og ikke bare vise til "ryktebørsen". Disse motorene er mekanisk noe av det aller mest robuste som finnes på markedet. Man kan jo f.eks. bare jamføre momentkurven og vekten på en D6/370 med Yanmars V8 på 369 hk, så skjønner man at dette ikke er gjort av "lettvekstløsninger". Redigert 14.Juni.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 (redigert) D- motorene til volvo penta er like dårlige som den eldre Kad 42 motoren, troligen enda verre siden dette er en Common Rail. En Common Rail motor, uansett merke, er ikke noe en burde hatt i en båt i det hele tatt. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/volvo-penta-d-tr%C3%B8bbel-over-hele-landet http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/volvo-pentas-d-seried-tr%C3%B8bbel-i-vest-og-nord http://www.tangedal.no/blog1.php/2013/03/09/volvo-penta-i-trobbel-igjen http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2107992&cat=5867 http://sagaforumet.com/phpBB2/viewtopic.php?t=921&start=20 http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=432635 Redigert 14.Juni.2014 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 En Common Rail motor, uansett merke, er ikke noe en burde hatt i en båt i det hele tatt. Det burde du fortalt Color Line før de bygde Superspeed. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 D- motorene til volvo penta er like dårlige som den eldre Kad 42 motoren, troligen enda verre siden dette er en Common Rail. En Common Rail motor, uansett merke, er ikke noe en burde hatt i en båt i det hele tatt. Har du strøm og vann innlagt der du bor? Hvordan får du tak i hjelp om 2CV'en din stopper ute på bygdeveien? Alt i et moderne skip er i dag bygd opp rundt databus systemer. Det samme gjelder motorteknologi, innsprøytningssystemer etc. Og pga. miljøkravene gjelder dette også fritidsbåter. Og takk og lov for det. Det resulterer bla. at undertegnede knapt trenger å tenke på vasking av sot i hekken etter en hel sesong på sjøen. Det er bl.a. en av fordelene med common rail. Har aldri erfart driftsproblemer knyttet til systemene men så legger jeg heller ikke båten ifra meg helt uten varme, lufttørkere etc. Det er nemlig et par ting en BØR tenke på om en vil forsikre seg mot problemer med systemene. Og de er temmelig enkle og grunnleggende. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Nærmer seg 900 timer på min VP Måtte bytte en simring for å stoppe en liten olje lekkasje. Dette her minner litt om de gamle Bavariadebattene. De som ikke hadde båttypen kjente til langt flere problemer enn eierne selv gjorde... Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Mulligan Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Dette her minner litt om de gamle Bavariadebattene. De som ikke hadde båttypen kjente til langt flere problemer enn eierne selv gjorde... Kjenner du begrepene utdebattert og kvalitetsheving? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.