Jump to content

Etterfylle kjølemedie/gass i ytre oslofjord

Nikk

Recommended Posts

Kjøleskapet mitt går mer eller mindre kontinuerlig. Det holder for så vidt god kulde, men som sagt går det hele tiden. Hadde samme problemet for noen år siden som løste seg da det ble etterfylt kjølemedie (R134A) hos Lundebåt. Det er imidlertid et stykke innover fjorden for å komme til Lundebåt, så jeg forsøkte å finne noen som kunne gjøre det samme på strekningen Drøbak-Horten. Det viser seg ikke lett. Har googlet og ringt litt rundt uten å finne noen. Er det noen på dette utmerkede forum som har noen tips?

Er etterfylling av kjølemedium tillatt?

Eg forstod det slik, for veldig mange år siden, at eit kjøleanlegg som treng etterfylling automatisk defineres som utett, og siden kjølemediet er ein klimaversting so blei etterfylling ikkje lenger tillatt.

Magne

For "veldig mange år siden" brukte man freon (R12, R22, etc) som kjølemedie. Disse gassene ble jo etterhvert kjent som en såkalt KFK-gass og ble faset ut og erstattet av mer miljøvennlige alternativer som f.eks. R134A.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.