Jump to content

Trenger jeg oljekjøler på PRM140 gir?

HulkHaugen

Recommended Posts

Har nettopp byttet ut ett PRM160 med ett PRM140 gir. På det gamle gikk bare oljen i en kort sløyfe og i retur uten kjøling. Men både Rune Bo Larsson og Halaas & Mohn sier at jeg må ha, men virker rart siden det ikke var det på den gamle. Og nei, det var ikke varmen som tok knekken på den gamle...

Mvh Børre

En annen tanke her. Har allerede en ekstern oljekjøler som er koblet opp på akslingen/motoroljen, den er i tillegg til hovedvarmeveksleren på selve motoren, en JGM 1800D (BMC 1.8). Fikk derfor noen idéer:

- Kjøre olje igjennom både gir og motorolje på samme eksterne varmeveksler. Men dette er kanskje dumt pga oljenivået i de to forskjellige delene. De bruker samme type olje...

- Flytte kjøleslangene over fra motoren til giret. Såvidt jeg vet er det overkill med egen kjølesløyfe på motoroljen i tillegg til den vanlige kjølingen av blokken(?).

Er det normalt å ha to eksterne varmevekslere i tillegg til hovedvarmeveksleren? Kan Impelleren komme til å slite med så "mye" motstand å suge igjennom?

En annen tanke er å flytte over den gamle "ventilkontroll blokka" fra 160'n til "140'n. Da slipper jeg også å lage til en braket for girwire og bry meg om oljefilteret, men dette er vel optimistisk å tro at skal fungere?

Mvh Børre

Det er mange måter å spare penger på. Ikke alle er like gode, dette er definitivt ikke noen innertier. Gearet skal ha sin egen kjøleloop, med sin egen oljekjøler. I spec.'en til Newage vil du finne detaljert anbefaling. Miksing av forskjellige gir, ta en telefon til Halaas & Mohn i Kr.sund.

Har snakket med de, og de sier vel det samme som deg. Jeg har fått et tilbud på en komplett kjøler til 1000,- som jeg ikke syntes er galt. Men går det greit å ha 3 varmevekslere på en standard impeller? Syntes det blir omfattende, og syntes det virker veldig rart å ha en oljekjøler på motoroljen i tillegg til hovedkjølern. Derfor jeg håpte at jeg kunne flytte den over...

Mvh Børre

Det vanlige for en BMC 1,8 er i denne rekkefølgen : Sjøvannsinntak, sjøvannfilter hvis du har, oljekjøler for gir, oljekjøler for motorolje, impellerpumpe, kombiveksler som kjøler kjølevæsken og manefoil, og til slutt sjøvann ut i eksos. Og det klarer pumpa uten problem. Det er slik det er på de fleste motorer, utenom de helt nyeste da. :yesnod: