M/S AIOLOS Startet 26.Mai.2014 Del på Facebook Startet 26.Mai.2014 Jeg skal ha båten på land kommende helg fra onsdag til søndag for bunnsmøring. Har grublet litt på om det er vanlig å ha sink på skroget i tillegg til som jeg har, på ror og propellmutter. Motoren som er en ny Yanmar har ikke sink. Hvis noen har erfaring eller har gjort dette her inne så er jeg takknemlig for svar. Båten er en 25ft. halvplanende Enes snekke Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 26.Mai.2014 Del på Facebook Svart 26.Mai.2014 Glassfiberskroget ditt er en god isolator, og leder altså forsvinnende lite strøm(tilnærmet ingenting). Du vil derfor ikke få galvanisk tæring på skrog og zink på dette er således borkastet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Mai.2014 Del på Facebook Svart 26.Mai.2014 Motoren som er en ny Yanmar har ikke sink. Hvis noen har erfaring eller har gjort dette her inne så er jeg takknemlig for svar. min motor har heller ikke sink ! jeg har en offeranod skrud rett inn i glasfibern på siden av der proppellerakseln kommer ut, sen er den forbunden med en kobbertråd til proppellerhylsa ! skifter annenhvert år ca da den tæres ! har også en skrudd fast bak proppen på akseln Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
VirtualMe Svart 26.Mai.2014 Del på Facebook Svart 26.Mai.2014 På min seilbåt er det en gjennomgående skrue med offeranode som er koblet til båtens jording for landstrøm på innsiden. Seildrevet er isolert fra motoren og har egen anode i tillegg til propellen. Offeranoden som er koblet til jordingen spises raskt opp, og Lunde Båt mente det var normalt at denne forsvant i løpet av sesongen. Har nå koblet skilletrafo på landstrømmen og håper den da varer litt lenger,,, Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Takker for svar på disse tingene. Har gått for samme opplegg som tidligere med en rimelig tykk kobberledning av typen jordkabel fra hylse og til stilk og ror. Skal prøve en plate som kalles dynaplate(??) neste år og se hva som skjer da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.