Perjore Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Hei. Jeg har en princess riviera 286. Den høyre motoren blir veldig fort varm når man gir på, den ligger stabilt på 80grader når jeg kjører i "snekke"fart.men så fort jeg gir på så stiger temp fort. Jeg har renset intercooler og varmeveksler. Impeller er og i orden. Håper på noen hjelpsomme svar. :-) Mvh Per Jore Quote Link to post
KongKing Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 (edited) Kjenner ikke motorene dine , men du har ikke fått noe i kjølevannsinntaket så den får for lite vann? Hvis det er vanskelig å sjekke så kan du kanskje bytte om kjølevannslangene på motorene og se om feilen flytter seg? Kk Edited May 26, 2014 by KongKing (see edit history) Quote Link to post
Perjore Posted May 26, 2014 Author Share Posted May 26, 2014 Sjekke litt imorra på det. Bytte om på kjøleslangene? Quote Link to post
KongKing Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Det er sikkert andre her inne som har noen smarte tips og har mer greie på din type motor enn det jeg har. Jeg vet ikke om det lar seg gjøre å kryssbytte slangene på kjølevannsinntaket, men jeg regner med at du har 2 separate inntak med ventiler du kan stenge. Dersom slangene er lange nok til å kryssbytte så er det kanskje verdt et forsøk ihvertfall. Da får du ev eliminert bort feil med vanntilførselen om hvis feilen fortsetter etter byttet. Det er vel en termostat som åpner når motoren blir varm og trenger kjøling? Hvis den er kaputt og ikke åpner så vil den ikke få kjøling. Men da hadde den kanskje heller ikke gått å kjøre på lavt turtall uten at den ble for varm...? Bare en tanke.... Kk Quote Link to post
powerpuff Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Første ting å sjekke er filteret på kjølevannsinntaket(om du ikke har dette-monter det..skjell og lignende.) Deretter er det selvsagt impelleren, som er det vanligste problemet.....denne bytter jeg annethvert år. Vet også om enkelte som har fylt for fet blanding glykol/vann på motorene, eller har etterfylt med ren glykol....om du har mer enn 40% glykol så får du dårligere kjøling.....(Orginalvæske er 50/50 men om du ikke opplever 40 minusgrader kan du godt spe denne ut med renset vann(batterivann fra biltema feks)-om du fyller vann fra springen og dette inneholder litt kalk/salt så blir kjølevæska di dårlig med en gang.... Gammel kjølevæske gir samme problem.... Kjølevæsken skal byttes hvert annet år, om denne er gammel så mister bden varmeledningsevne pga forsuring, og den mister også rust/korrosjonsbeskyttende egenskaper. Quote Link to post
wabby Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Min båt er på verksted nå etter en lang historie...Verkstedet sa samtidig at disse motorene har generelt dårlig kjøling med å hente vann via drevet og anbefalte å plombere denne og heller hente vannet direkte ved å lage et ny gjennomføring i akterspeilet som har større dimensjon. Dette har jeg sagt ja til, så er spent på hvordan sluttresultatet blir. Har vel og merke ikke hatt båten på vannet etter jeg handlet den, så kjenner ikke til hvordan den kjølte fra før, men da de nevnte dette og hadde alt ute, så var det like greit å gjøre dette i tillegg. Dette er en 4.2D 1998 modell med Bravo 2 drev. Quote Link to post
Chris284 Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Normalt er det ikke noe problem med kjølevann inn fra drevet. Det er 1 1/4 "dia på slange ut fra drev og etter filter til vannpumpe er det 1,5" dia. Så det er ikke mye mer du får ved å ta inn vann utenom drevet. Åpningen i inntakene i drevet (to stk) er større enn de inntaket du får til å ha gjennom skroget. Skroggjennomføring er mest beregnet for motor med gir Men det gjenstår å se om det hjelper i ditt tilfelle. Får du fortsatt høy temp, bør du rense kjølesystemet og sjekke termostater. Jeg ville heller først prøvet å bytte ut kjølevæsken og fyllt ca 25-30% rød frostvæske og resten destillert vann, som nevnt over. Deretter byttet til en 15-40 olje med minst ch4 spesifikasjon og byttet oljefilter. Sjekk og at olje trykk ligger på minst 2 Bar på tomgang. For lavt oljetrykk kan skyldes dårlig oljefilter og gammel olje. Og sjekket at kjølevanns inntakene i drevet er rene. Her kan det fort gro igjen. Jeg har to 4.2L med Bravo Two og temp går aldri over normalen uansett belastning. Quote Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
nordan family 27 Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Inntak under skroget er vel slik at det trøkker vannet inn i systemet under fart - er åpningene på drevet på samme måten, selvom de er store? Støter dette med å vurdere litt tynnere kjølevæskeblanding - du får noe redusert kjøling om blandingen er sterk. Har du original impeller? Vet også enkelte VP eiere som opplever redusert kjøling med andre impellere med annet antall vinger enn de originale. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.