Jump to content

Bayliner 2556 CB slutter aldri å overraske (ZinkSaver er Standard)

Bay_liner

Recommended Posts

Åpnet strømpanelet (der sikringer mm er montert) på 2556n og der dukket det jammen opp en Zink Saver - en isolator som skal sørge for å bryte jordforbindelsen melom "min" båt og andre båter osv mot fellesjorden i mariaer med landstrøm osv.

Mer info om systemet her: ftp://76.124.17.245/FreeAgent_Drive/Seagate/Catalina/Zinc_Saver_Manual.pdf

Baylineren er utrolig bra bygget og jo mer en graver seg inn i detaljene jo mer imponerende fremstår den i alle tekniske segmenter. Utrolig velbygget - disse har bygget båter før - og - lenge.

Det er i forbindelse mer en liten oppgradering - installasjon av en 230/110v trafo at jeg havnet bak sikringspanelet.

Ser ut til at jeg splitter systemet - dvs at stikkontaktene i båten gjøres om til 230v mens varmtvannsbereder, batterilader mm forblir 110v.

Felles jord over Zink Saveren ser det ut til.

Synd at manualen til 2556n ikke er neslastbar men modellen over 2958 og etterfølgeren 288 er nokså like så det er nok mulig å få satt seg inn i alle "hemmelighetene" etterhvert.

Zink Saver:

bilde

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Utdypende info:

bilde

Skjemaet til 2858/288

bilde

2556n er og utstyrt med fasefeilvarsler for strøminntaket og jordfeilbryter på stikkontaktene om bord.

Edited by Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod: