Jump to content

Kjøpe ny gummibåt

mette1987

Recommended Posts

Ingen erfaringer, men har selv akkurat kjøpt meg jolle og gjorde betydelig research. Konklusjonen min var vel heller å kjøpe en brukt Zodiac enn en ny hva som helst annet.

Jeg betalte 7000 for en strøken 260 cadet solid med en eldre 8hk Tohatsu 2-takter (populær motor). Jeg kan ha denne jollen i flere år og få mye av pengene tilbake, eller kjøpe noe annet som kan ha falt mye i pris i samme tidsrom. En Zodiac blir du kvitt på et blunk - det er ingen som spør om noen har erfaringer med den... dette er øverste hylle, det tror alle.

Jeg er superfornøyd, og hadde sikkert blitt det med det meste av det andre også... men kanskje ikke etter å ha hatt en Zodiac først?

Har en AQ ME 230 med en 3,5 HK Mercury. AQ er det merke som det selges mest av for tiden I Norge og det er ikke så rart du får mye båt for pengene.

Her er et tilbud på den båten jeg har:

http://www.seasea.no/UserFiles/Byggplast%20och%20Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/Documents/SeaSea%202014/Maj%20Oslo/NO%20Majkampanje%208s%202014low.pdf

Her er noen data:

18,5 Kg

Oppblasbar bunn

Planer lett med meg ombord på 85 kg.

Lettstyrt, veldig stabil , størrelsen tatt I betraktning

Litt lite oppdrift bak. (om 2 sitter bak så kan den steile) Her har man laget jolle slik at det er mest mulig plass foran akterspeilet

Pris 2990,-

Veldig fornøyd, men vurderer å bytte da jeg egentlig ønsker noe større

Har hatt en ME265, var fornøyd med den 2010modell, ingen ventil-lekkasjer de tre årene jeg hadde den. Litt tyngre en tilsvarende av feks Zodiac som jeg har nå.

Billige hos West System Oslo

Førstefender... en som har erfaring med Zodiac og noe annet. Du kan kanskje svare på hva som er best og om prisforskjellen kan rettferdiggjøres, og om en brukt Zodiac er bedre enn en ny kinajolle?

Har ikke lang nok erfaring med Zodiac til å gi noe veldig godt svar, men det er enklere (og bedre) ventiler på Zodiac som gir mindre fare for lekkasje vil jeg tro. "Duken" skal være sterkere enn på "kina" produktene, derfor er vekten lavere da de kan bruke tynnere plast er jeg blitt fortalt.

Vekt var et viktig kriterie for meg ved valg av ny gummibåt, så da var valget enkelt. Prisen på en brukt Zodiac og brukte "kina" produkter er jo nesten de samme også..

Jeg har hatt både Zodiac , Bombard og AQ. Det er ikke tvil om at de førastnevnte har bedre kvalitet. Bedre duk, Det er brukt rustfritt, Åregavler mer solide osv..

Men om man snur litt på det. Du har 5 års reklamasjonsrett og da kan du nesten kaste en billigjolle og så får du en ny en for det en Zodiac koster, og du får 5 nye år med reklamasjonsrett, og litt får du jo igjen for den gamle...

Min vurdering er at skal du eller en av ungene bruke jolla mye, dra vannski etc, så kjøp kvalitet, bruker du den lite så kjøp billig.

Edited by JRK (see edit history)

Jeg har en AQ ME265 2011. Ligger bak på plattform med motor på. Ble valgt fordi den er lett å dra opp alene. Har 6 hk, greit for 2-3 lette personer. Planer lett, litt vanskelig å styre når den kommer i plan om man er alene. Det er ingenting å utsette på kvaliteten til den prisen. Bra duk og ventiler. Det er kun to ting som irriterer; platene i dørken er for vanskelige å montere (dermed er det sjelden man vasker under dem), og logo i baugen "smelter " og blir klissete. Jeg vil absolutt anbefale AQ.

Zodiacen er ganske nøyaktig 10 kilo lettere enn Aquacuicken. Jeg hadde ME285 bak på min forrige Marex 77. Den store forsjellen jeg opplevde, er at Cadeten til Zodiac går greit i plan med meg og madammen, med 6hk 4-takt, det gjorde ikke ME285. Ellers er kvaliteten nesten like god. Ventilene var av samme type på den jeg hadde. Vekt er viktig, også om du skal ha den i daviter.

Edited by Worry II (see edit history)

Det er kun to ting som irriterer; platene i dørken er for vanskelige å montere

Jeg har også en AQ og kan bekrefte at platene i dørken er vanskelige å montere.

• 2 weeks later...

I år prøvde jeg noe nytt. Sprayet plater, lister og dørk med rørlegger silikonspray som brukes for å sette sammen vannrør. Plutselig gikk monteringen av dørken på jolla som en lek:-)

I år prøvde jeg noe nytt. Sprayet plater, lister og dørk med rørlegger silikonspray som brukes for å sette sammen vannrør. Plutselig gikk monteringen av dørken på jolla som en lek:-)

Smart! :thumbsup:

Tobixen har de siste ukene jobbet med noen ordentlig gode wikier hvor han har trålet forumet for gode poenger (litt kry av å kunne si at noen er mine). De følgende baåtwikiene mener jeg sier det aller meste en jollekjøper behøver å ta stilling til:

http://www.baatwiki.no/wiki/Jolle

http://www.baatwiki.no/wiki/RIB

http://www.baatwiki.no/wiki/Gummibåt

To tomler opp for Tobixen som gidder å gjøre en slik jobb til glede for oss alle. Han fortjener ros og oppmuntring til å fortsette, så send ham gjerne enn PM

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har Aquiquick jolle med 6HK på og den er helt ok. Merkene på den har blitt klissete (gummien) av en eller annen grunn og det er litt annoying. Har hørt om flere med samme problemet men ingen som vet hvorfor....

Hadde samme problemet med merket på min, men bare det som var eksponert for sol(sto i snap-daviter). Det ble klissete og gult.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.