Jump to content

Tar kanskje en tur til Østre Bolærne. Hvordan er innseilingen der?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Til uken etter Sagabåt-treff i Son, blir det tur litt sydover utpå søndagen da fruen ikke skal på jobb før på fredagen. Da blir det sannsynligvis Hankø, Tønsberg eller Østre Bolærne. På Bolærne har vi ikkke vært før, kun passert på vei til Hui. Men hvordan er innseilingen til gjestehavnen? På kartet ser det ganske greit ut enten vi kommer nordfra på vestsiden av fjorden eller skrår over fra før Rauer på østsiden. Er de alternativene jeg har markert på kartet greie? Jeg har en Saga 27.

bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her er hva KNBF skriver om 1,5m grunnen:

Kystverket avdekket også misforhold mellom kart og terreng da de skulle sette ned en jernstang på 1,5m grunne N av Langholmene (ved innløpet til Østre Bolærne).

Dybden ble loddet til 3m. Sjøkartverket vil bli gjort oppmerksom på dette. Sjømålingen i dette området er fra 1972.

Dette forklarer vel litt forskjellene på kartene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Er de alternativene jeg har markert på kartet greie? Jeg har en Saga 27.

bilde

Lars H.

Hvis du kommer fra Rauøy/Hankø går du greit inn Kongshavsundet i den ruten du har laget. Ikke for nærme Ruseodden rett før du svinger inn til havnen.

Kommer du Vestfra kan du gå rett syd av Vestre og mellomste Bolæren. Her er det greit merket med jernstaker hele veien inn.

Er dere tidlig ute finner du plass på innsiden av flytebrygga rett ut for servicebygget. Her ligger du longside og du får ingen båter på utsiden.

Er dere tidlig ute finner du plass på innsiden av flytebrygga rett ut for servicebygget. Her ligger du longside og du får ingen båter på utsiden.

Takk for tipset. For oss som i dette tilfellet kommer dit på søndag, er det vel heller en fordel å komme sent, - etter at alle har dradd hjem etter helgeturen.

Hei og velkommen til kapteinssiden av fjorden-:)

Innseilingen er veldig grei og oversiktlig med din Saga dersom dere velger den heltrukne blå ruta i ditt kart. Østre Bolærne byr også på en spennende historisk vandring mellom forsvarsverkene. Et alternativ, som mange overser, er Jensesund mellom vestre og mellombolærne. Grei dypvannsbrygge og veldig hyggelig kafé, og et greit utgangspunkt for hjemturen din. Den beste uthavna i nærheten er Hui. Sundet der byr på mange fine longside plasser. Personlig synes jeg man skal se opp for vindmeldingene om man vil ligge der, men havna er ansett forå være trygg og denee godt besøkt. God tur!

Alle de strekene du har tegnet opp er ok. Søndag ettermiddag kan det være sjanse for ledige plasser og også ellers på søndagen hvis været ikke er helt 100%. Et alternativ som du også kan tenke på er å legge deg til på brygga på vestsiden av mellom Bolærne.Få plasser der, men det går ofte bra. Der er det en fin plass og også fint for en gåtur innover for å se på den gamle jakthytta til Jarlsberg. Der har de hogd skogen ned til vannet så utsikten er kommet frem igjen.

Så du har 3 alternative plasser; østre Bolærne brygga, østsiden av vestre Bolærne brygger (i Jensesundet) og vestsiden av mellom Bolærne (også i Jensesund).

Hvis du skulle finne på å legge deg med anker på nordsiden av Bolærne så kommer bølgene fra Danskebåtene skyllende kraftig inn etter 20-30min at de har passert. Trekk ut båten fra land noen meter så er du trygg.

Ha en fin båttur!

Vi, som ikke behøver å forholde oss til arbeidstider lenger, kom til Østre Bolæren i dag, etter en fin innaskjærstur fra Verdens Ende via Røssesundet, Ormelet, og Hønsø/Burø. På turen opp hit observerte vi også en fortøyd "Regina III" i sin idylliske hjemmehavn. Her på Bolæren er vi kun 4 båter i havna.

Men hvor på bildet (dersom det er oppdatert) er det du mener? Ellers ser det jo ut til at det er mange longsideplasser, men der det ligger båter med baug/akter inn, må en bruke anker der?

bilde

Det går fint an å ta ruten mellom Vestre og Mellom Bolærne. Kan gå på begge sider av Jenseskjæret

og ut sydover og fortsette på den blå ruten inn til Østre.

Har gått der flere ganger. Drev, ca 1 m dypgående.

Så din båt vil ikke ha noen problem der heller.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Bildet Sailorboy la ut stemmer med virkeligheten slik den var i fjor sommer ihvertfall. Får du lagt Trudelutt på innsiden av søndre flytebrygge (der det ligger en enslig båt med blå kalesje på bildet) ligger dere veldig godt. Det er indrefileten i havna, men hele havna er i praksis veldig god. Utsiden av flytebryggen helt til venstre kan bli litt slitsom ved kraftig sønnavind, men så lenge du kommer deg innenfor denne ytre flytebrygga kan du ikke gjøre feil. Alle båter som ligger med baugen inn har bøye akter, så du slipper å styre med anker/dregg.

Toalett, dusj og oppvaskfasiliteter finner du i det grå-/sølvfargede bygget i underkant av bildet. Dusjpoletter kjøpes i kiosken i nordenden av det todelte røde bygget med rødt/grått tak.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...