moijk Startet 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2014 Nå har jeg kommet meg hakket lengre på min jakt etter båt. Jeg har funnet båten jeg vil ha. Men siden det gjerne står ymse bak på båten, så funderer jeg veldig på hva man skal gå for. Båten trives best med 50-70hk eller opp til 90. Jeg vil jo selvsagt helst ha 90, så marshastigheten er høy. Jeg voks opp med alltid å ha en underdimensjonert motor i forhold til båt, så nå som jeg skal ha - så vil jeg ha kraftreserver. Men så er dette med bensinforbruk. Å kjøpe nytt er utelukket. Det er gjern 60hk 4 takterne kommer i som henger på båten. Det går det, med to voksne og to barn i båten. Men hadde vært greit med 90... Men da er man gjerne på en 2 takter igjen gitt pris. Motorene man ender opp å se på er gjerne fra midten av 90-tallet til midten av 00. Jeg aner ikke hvor tørst en Evinrude OceanPro er mot en Evinrude Ficht eksempelsvis når det skiller bare tre år. Forstår også det er markant mindre bensinforbruk på en 4 takter, men der stopper kunnskapen. Ser noen påpeker det ikke er en 4 takter som noe posivit, hva skulle vært årsaken til å foretrekke en totakter? Hva enn motor man ender opp med blir sikkert stående på båten i en del år framover. Men når båt+motor koster 40k med en 96-totakter, og 75k med en 04 firetakter. (vel, det er nesten ti år) - så er man gjerne litt usikker. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Kommer litt an på bruken det da. En totakt 90 hk vil føles veldig mye sprekere og raskere enn en 50 hk 4takt på samme båt. Om du kjører mye på tomgang vil du nok bli lei av totaktslukt og røyk, som er fraværende på 4takt. Jeg gikk nettop fra 130 hk totakt til 140 hk 4takt. Og en del større båt. Savner ikke totakteren for å si det sånn, selv om den var mye sprekere! Forbruket vil nok være en god del lavere med 4 takt. Kanskje ned mot 50%. Husk også at 60 hk er 20% mer effekt enn 50 hk. Det er stor forskjell om 50 hk er litt knapt! Jeg solgte en Askeladden 475 med 50 hk rett og slett pga for liten motor. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
dekksgutten Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Hmm, har hatt 2 motorer i mellomklassen 75 og 85 hk yamaha 2t ,75 hk stod på en tung båt og var ganske tørst,85 hk på en lettere båt og forbruket var ok. Har nå en 4t 150hk yamaha og syntes forbruket er helt akseptabelt(bruker i snitt 10l timen i sesongen)selvfølgelig endel kosekjøring men også vannsport. Vil anbefale 4t p.g.a støy,forbruk og ikke minst lukt. Vil også anbefale en "overmotorisert"båt fremfor motsatt(greiere og selge også) Eivinrude 2t har jeg ikke noe erfaring med.men kan på det varmeste anbefale yamaha som jeg har/har hatt flere modeller av uten feil. Uansett lykke til. Sitér dette innlegget [color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color][color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color] Link to post
John_Kr Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Hei Her snakker vi om en aldersgruppe motorer som er i utgangspunktet vanskelig å diskutere, de har så stor forskjelle på vedlikeholdsstatus. I disse årene så var 4-takterne ganske nye og alle vet nå at etter noen år så kommer en del omkostninger med kam-reimskifte osv som du da ikke har på 2-taktere, dette må du sjekke. Vet ikke hvor mye du kommer til å bruke båten, men det er sjelden at man har mye mere en 50-100 timer pr sesong, da er 20% mere forbruk nesten ikke å regne med. Når det gjelder forbruk så er dette svært vanskelig å sammenligne 2-takter og 4-takter da du må ha helt like forhold for å skille de. Har du f.eks en 50hk 4-takter som jobber tunkt kontra en 90hk 2-takter som jobber lett så blir forskjellen kanske motsatt. har jeg vært deg så har jeg valgt en stor motor (90hk) med status "meget godt vedlikeholdt" så har jeg gitt beng i om det var en 2- kontra 4-takter. Når det gjelder røyk så er de nye oljene (helsyntetiske) kanske røyk og luktfrie. Kjører du billig Biltemaolje så er du tilbake til gammeldagan. Redigert 27.Mai.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ivar Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 stor forskjell på oljer ja mtp. røyk/lukt. Har i mange år kjørt på Shell Nautilus siden det er den som har vært tilgjengelig lokalt. Den lukter gamle, sure dinosaurer =) så da er det mindre lukt og os av biltemaolja Hva slags båt er det du tenker på? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
moijk Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Jeg har falt litt for wesling 16 ht (eller targa om jeg får tak i en til god pris). En båt produsert bare et steinkast fra hvor jeg bor, og ut fra taglinja di er du godt kjent med den. Akkurat stor nok for mitt bruk (To voksne og to små, med plass til svigerforeldrene bak om behovet skulle melde seg). Er dette med bruken da. nå bor vi praktisk talt ved brygga der den skal stå - et steinkast unna .. (nå kaster jeg som ei kjærring, men på en god dag så kan jeg treffe båtplassen). Men foruten at jeg drar ut for å fiske litt, så er det nok mest helgeturer. og da gjerne til holmer osv i nærheten, og da i marsfart eller lavere helst. Kommer noen poeng her jeg ikke har tenkt på - det at 4 takterne gjerne har dyere vedlikehold som dukker opp på den alderen de jeg får tak i er i. Får vel heller hoppe på en firetakter når huset er mer nedbetalt og man kan snakke hundretusener. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Nye 90 hk går jo ned 18.000 i avgift så da er det jo mulig å prute på brukt ;-) Ikke alle 4-taktere har noe særlig dyrere vedlikehold enn 2-taktere. Alt kommer an på tæring og vedlikehold. Tæring innvendig, i stamme, og trimsylinder f.eks. koster mye uansett 2-takt eller 4-takt. Noen 4-taktere har ikke registerreim, og på noen er det bare en times jobb å skifte. Kun ventiljustering kan være mere jobb hvis det trengs da. Men mange motorer har gått få timer. Men Wesling trives best med (f.eks. Yamaha eller Tohatsu) 70-90 hk 2-takt pga. vekta da. Hvis man liker litt fart. Men en 50-60 hk 4-takt eller E-tec funker jo også. Redigert 27.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Vår båt har gått med 60hk i mange år, det har fungert bra også med last. Selvfølgelig kjekt med det ekstra trøkket 80hk gir, men merker også at det går mer suppe. En ting å passe på er akterspeilet, spesielt om det er støre motor enn 60hk. En kompis hadde en med 50hk Yamaha 4T , det fungerte overraskende greit så lenge det ikke ble for mye last. Også greit at det ikke blir for mye vekt på hekken, mtp all round egenskaper. Hadde vært interessant å se hva en Yamaha 70hk 4T hadde funka på denne båten - under 120 kg, det er bare såvidt tyngre enn Tohatsu 2T 70hk og etpar kg lettere enn Yamaha 2T 75hk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
moijk Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 mer suppe på 80hk.. Er det egentlig så markant forskjell i bensinforbruk på en 60hk 2 takt mot en tilsvarende 80/90hk 2 takt i samme marsfart? Greit ved full gass, men nå er litt av fordelen med å ha stor motor at man ikke behøver besøke topphastigheten med mindre klokka løper fra en. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 ikke målt, men inntrykket er at forskjellen var større enn forventet. Kan jo være individuelt , at den 80'en jeg har er noe tørstere enn normalt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Stradivarius Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Jeg har ikke noen personlig erfaring med å sammenligne ulike motorer på samme båt, men generelt er det vel ofte slik at større motor ikke bare betyr høyere toppfart, men også høyere marsjfart. Dette kan ha ulike forklaringer som at økt vekt krever litt høyere fart for at båten skal ligge godt i plan, eller at motorens optimale arbeidsområde naturlig ligger litt høyere i effekt på en større motor. Eller rett og slett at man mer eller mindre bevisst lar støynivået begrense pådraget og dermed farten. Dermed ender man gjerne opp med høyere forbruk om man går opp i motorstørrelse, ikke på grunn av lavere virkningsgrad på motoren, men på grunn av høyere fart. Forbruket er med andre ord ikke bare opp til motoren, men også opp til føreren. Redigert 27.Mai.2014 av Stradivarius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Kan iallefall anbefale Yamaha sin siste serie totaktsmotorer.Har hatt en 90 og nå en 75 og en 25 fra ca årtusenskiftet.Aldrig noe trøbbel med noen av de,også bensinforbruket er helt greit med normal bruk.Sterke og knallgode motorer med god lukt. Har hatt en Honda 90 som var skuffende slapp,den sprakk blokka på etter 8 års bruk,men nyere fire taktere er jo gode greier? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
SveinHa Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Forskjellen i forbruk mellom 2T og 4T motorer er ikke så veldig stort i full fart, tatt litt etter hodet så kan det vel være rundt 10-15% i 4-takterens favør. I lavere hastigheter er derimot forbruket på 2T betraktelig høyere enn 4T. En 4 takter er tyngre og litt mer komplisert i oppbygging men ikke noen dramatsk forskjell i vedlikehold. Registerreim, for de som har det, MÅ jo skiftes i tide men er normalt ikke noen stor jobb, i alle fall LANGT enklere enn på bil. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
ivar Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Har hatt en Honda 90 som var skuffende slapp,den sprakk blokka på etter 8 års bruk,men nyere fire taktere er jo gode greier? sprekk i blokka er ikke vanlig på Honda såvidt jeg kjenner til. Vet også om etpar 90hk som brukes i jobb, seiglivede motorer. Men som du sier, ikke av de sprekeste i klassen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bay_liner Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Blokka kan neppe sprekke med mindre den kan bli utsatt for frostspreng pga feilaktig vinterlagring. De hadde noen tilfeller av støpefeil på 115 hkene noen år tilbake men da ble selve motoren byttet gratis av Honda. Utenom det er det på noen av Honda motorene Zink anoder som må byttes (på selve motoren) i hht intervaller. Byttes ikke de (ref manual) kan det oppstå korrosjon som i verste fall lager hull i blokkas kjølekanaler. Forekommer veldig sjelden. Dette gjelder alle motorer. Mao les manualen. Forøvrig går det an å få betydelig mer "grunt" i de gamle Honda 90 hkene ved å velge andre tennplugger. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Teerex Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Gamle Honda BF90A var på 1,6 liter med forgassere, mens nye Honda BF90D fra 2007 er 1,5 liter med innsprøytning og VTEC (basert på Honda Jazz bilmotoren). Og den ble noen få kg lettere. Faktisk var den letteste 90-hk 4T på markedet inntil Suzuki DF90A kom. Men det var ikke så rart for det var vel eneste 90 hk 4T som var bygd som 90 hester i utgangspunktet, og ikke en nedtunet tyngre/større motor. Og nå er Hondaen omdøpt til BF100, de har vel tatt ut litt ekstra av reservene. Redigert 27.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mons Olav Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Blokka kan neppe sprekke med mindre den kan bli utsatt for frostspreng pga feilaktig vinterlagring. De hadde noen tilfeller av støpefeil på 115 hkene noen år tilbake men da ble selve motoren byttet gratis av Honda. Utenom det er det på noen av Honda motorene Zink anoder som må byttes (på selve motoren) i hht intervaller. Byttes ikke de (ref manual) kan det oppstå korrosjon som i verste fall lager hull i blokkas kjølekanaler. Forekommer veldig sjelden. Dette gjelder alle motorer. Mao les manualen. Forøvrig går det an å få betydelig mer "grunt" i de gamle Honda 90 hkene ved å velge andre tennplugger. Kan bare si at motoren var behandlet og konservert etter boka og vel så det.Hondamekanikeren hos forhandler hadde sett flere tilfeller.Toppakning som jeg trodde var feilen røk aldrig sa han.Dette var en 98 mod.Vil tro de nye er bedre. Redigert 27.Mai.2014 av Hr.Krabbe (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Teerex Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 De nye er bedre. Helt annen blokk. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.