Jump to content

Bensinforbruk på utbordsmotorer


moijk

Recommended Posts

Nå har jeg kommet meg hakket lengre på min jakt etter båt. Jeg har funnet båten jeg vil ha. Men siden det gjerne står ymse bak på båten, så funderer jeg veldig på hva man skal gå for. Båten trives best med 50-70hk eller opp til 90.

 

Jeg vil jo selvsagt helst ha 90, så marshastigheten er høy. Jeg voks opp med alltid å ha en underdimensjonert motor i forhold til båt, så nå som jeg skal ha - så vil jeg ha kraftreserver.

 

Men så er dette med bensinforbruk. Å kjøpe nytt er utelukket. Det er gjern 60hk 4 takterne kommer i som henger på båten. Det går det, med to voksne og to barn i båten. Men hadde vært greit med 90... Men da er man gjerne på en 2 takter igjen gitt pris.

 

 

Motorene man ender opp å se på er gjerne fra midten av 90-tallet til midten av 00. Jeg aner ikke hvor tørst en Evinrude OceanPro er mot en Evinrude Ficht eksempelsvis når det skiller bare tre år. Forstår også det er markant mindre bensinforbruk på en 4 takter, men der stopper kunnskapen. Ser noen påpeker det ikke er en 4 takter som noe posivit, hva skulle vært årsaken til å foretrekke en totakter?

 

Hva enn motor man ender opp med blir sikkert stående på båten i en del år framover. Men når båt+motor koster 40k med en 96-totakter, og 75k med en 04 firetakter. (vel, det er nesten ti år) - så er man gjerne litt usikker.

 

Link to post

Kommer litt an på bruken det da. En totakt 90 hk vil føles veldig mye sprekere og raskere enn en 50 hk 4takt på samme båt. Om du kjører mye på tomgang vil du nok bli lei av totaktslukt og røyk, som er fraværende på 4takt.

Jeg gikk nettop fra 130 hk totakt til 140 hk 4takt. Og en del større båt. Savner ikke totakteren for å si det sånn, selv om den var mye sprekere!

 

Forbruket vil nok være en god del lavere med 4 takt. Kanskje ned mot 50%.

 

Husk også at 60 hk er 20% mer effekt enn 50 hk. Det er stor forskjell om 50 hk er litt knapt!

Jeg solgte en Askeladden 475 med 50 hk rett og slett pga for liten motor.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Hmm, har hatt 2 motorer i mellomklassen 75 og 85 hk yamaha 2t ,75 hk stod på en tung båt og var ganske tørst,85 hk på en lettere båt og forbruket var ok.

Har nå en 4t 150hk yamaha og syntes forbruket er helt akseptabelt(bruker i snitt 10l timen i sesongen)selvfølgelig endel kosekjøring men også vannsport.

Vil anbefale 4t p.g.a støy,forbruk og ikke minst lukt.

Vil også anbefale en "overmotorisert"båt fremfor motsatt(greiere og selge også)

Eivinrude 2t har jeg ikke noe erfaring med.men kan på det varmeste anbefale yamaha som jeg har/har hatt flere modeller av uten feil.

Uansett lykke til.

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post

Hei

Her snakker vi om en aldersgruppe motorer som er i utgangspunktet vanskelig å diskutere, de har så stor forskjelle på vedlikeholdsstatus. I disse årene så var 4-takterne ganske nye og alle vet nå at etter noen år så kommer en del omkostninger med kam-reimskifte osv som du da ikke har på 2-taktere, dette må du sjekke. Vet ikke hvor mye du kommer til å bruke båten, men det er sjelden at man har mye mere en 50-100 timer pr sesong, da er 20% mere forbruk nesten ikke å regne med. Når det gjelder forbruk så er dette svært vanskelig å sammenligne 2-takter og 4-takter da du må ha helt like forhold for å skille de. Har du f.eks en 50hk 4-takter som jobber tunkt kontra en 90hk 2-takter som jobber lett så blir forskjellen kanske motsatt.

 

har jeg vært deg så har jeg valgt en stor motor (90hk) med status "meget godt vedlikeholdt" så har jeg gitt beng i om det var en 2- kontra 4-takter.

 

Når det gjelder røyk så er de nye oljene (helsyntetiske) kanske røyk og luktfrie. Kjører du billig Biltemaolje så er du tilbake til gammeldagan.

Edited by John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

stor forskjell på oljer ja mtp. røyk/lukt. Har i mange år kjørt på Shell Nautilus siden det er den som har vært tilgjengelig lokalt. Den lukter gamle, sure dinosaurer =) så da er det mindre lukt og os av biltemaolja

 

Hva slags båt er det du tenker på?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg har falt litt for wesling 16 ht (eller targa om jeg får tak i en til god pris). En båt produsert bare et steinkast fra hvor jeg bor, og ut fra taglinja di er du godt kjent med den. Akkurat stor nok for mitt bruk (To voksne og to små, med plass til svigerforeldrene bak om behovet skulle melde seg).

 

Er dette med bruken da. nå bor vi praktisk talt ved brygga der den skal stå - et steinkast unna .. (nå kaster jeg som ei kjærring, men på en god dag så kan jeg treffe båtplassen). Men foruten at jeg drar ut for å fiske litt, så er det nok mest helgeturer. og da gjerne til holmer osv i nærheten, og da i marsfart eller lavere helst. Kommer noen poeng her jeg ikke har tenkt på - det at 4 takterne gjerne har dyere vedlikehold som dukker opp på den alderen de jeg får tak i er i. Får vel heller hoppe på en firetakter når huset er mer nedbetalt og man kan snakke hundretusener.

Link to post

Nye 90 hk går jo ned 18.000 i avgift så da er det jo mulig å prute på brukt ;-)

 

Ikke alle 4-taktere har noe særlig dyrere vedlikehold enn 2-taktere.

Alt kommer an på tæring og vedlikehold. Tæring innvendig, i stamme, og trimsylinder f.eks. koster mye uansett 2-takt eller 4-takt.

Noen 4-taktere har ikke registerreim, og på noen er det bare en times jobb å skifte.

Kun ventiljustering kan være mere jobb hvis det trengs da. Men mange motorer har gått få timer.

 

Men Wesling trives best med (f.eks. Yamaha eller Tohatsu) 70-90 hk 2-takt pga. vekta da. Hvis man liker litt fart.

Men en 50-60 hk 4-takt eller E-tec funker jo også.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vår båt har gått med 60hk i mange år, det har fungert bra også med last. Selvfølgelig kjekt med det ekstra trøkket 80hk gir, men merker også at det går mer suppe. En ting å passe på er akterspeilet, spesielt om det er støre motor enn 60hk.

 

En kompis hadde en med 50hk Yamaha 4T , det fungerte overraskende greit så lenge det ikke ble for mye last. Også greit at det ikke blir for mye vekt på hekken, mtp all round egenskaper. Hadde vært interessant å se hva en Yamaha 70hk 4T hadde funka på denne båten - under 120 kg, det er bare såvidt tyngre enn Tohatsu 2T 70hk og etpar kg lettere enn Yamaha 2T 75hk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

mer suppe på 80hk.. Er det egentlig så markant forskjell i bensinforbruk på en 60hk 2 takt mot en tilsvarende 80/90hk 2 takt i samme marsfart? Greit ved full gass, men nå er litt av fordelen med å ha stor motor at man ikke behøver besøke topphastigheten med mindre klokka løper fra en.

Link to post

ikke målt, men inntrykket er at forskjellen var større enn forventet. Kan jo være individuelt , at den 80'en jeg har er noe tørstere enn normalt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg har ikke noen personlig erfaring med å sammenligne ulike motorer på samme båt, men generelt er det vel ofte slik at større motor ikke bare betyr høyere toppfart, men også høyere marsjfart. Dette kan ha ulike forklaringer som at økt vekt krever litt høyere fart for at båten skal ligge godt i plan, eller at motorens optimale arbeidsområde naturlig ligger litt høyere i effekt på en større motor. Eller rett og slett at man mer eller mindre bevisst lar støynivået begrense pådraget og dermed farten. Dermed ender man gjerne opp med høyere forbruk om man går opp i motorstørrelse, ikke på grunn av lavere virkningsgrad på motoren, men på grunn av høyere fart. Forbruket er med andre ord ikke bare opp til motoren, men også opp til føreren.

Edited by Stradivarius (see edit history)
Link to post

Kan iallefall anbefale Yamaha sin siste serie totaktsmotorer.Har hatt en 90 og nå en 75 og en 25 fra ca årtusenskiftet.Aldrig noe trøbbel med noen av de,også bensinforbruket er helt greit med normal bruk.Sterke og knallgode motorer med god lukt.

Har hatt en Honda 90 som var skuffende slapp,den sprakk blokka på etter 8 års bruk,men nyere fire taktere er jo gode greier?

Båt med fjernkontroll

Link to post

Forskjellen i forbruk mellom 2T og 4T motorer er ikke så veldig stort i full fart, tatt litt etter hodet så kan det vel være rundt 10-15% i 4-takterens favør. I lavere hastigheter er derimot forbruket på 2T betraktelig høyere enn 4T.

 

En 4 takter er tyngre og litt mer komplisert i oppbygging men ikke noen dramatsk forskjell i vedlikehold. Registerreim, for de som har det, MÅ jo skiftes i tide men er normalt ikke noen stor jobb, i alle fall LANGT enklere enn på bil.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Har hatt en Honda 90 som var skuffende slapp,den sprakk blokka på etter 8 års bruk,men nyere fire taktere er jo gode greier?

 

sprekk i blokka er ikke vanlig på Honda såvidt jeg kjenner til. Vet også om etpar 90hk som brukes i jobb, seiglivede motorer. Men som du sier, ikke av de sprekeste i klassen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Blokka kan neppe sprekke med mindre den kan bli utsatt for frostspreng pga feilaktig vinterlagring.

 

De hadde noen tilfeller av støpefeil på 115 hkene noen år tilbake men da ble selve motoren byttet gratis av Honda.

 

Utenom det er det på noen av Honda motorene Zink anoder som må byttes (på selve motoren) i hht intervaller.

Byttes ikke de (ref manual) kan det oppstå korrosjon som i verste fall lager hull i blokkas kjølekanaler.

Forekommer veldig sjelden.

Dette gjelder alle motorer.

Mao les manualen.

 

Forøvrig går det an å få betydelig mer "grunt" i de gamle Honda 90 hkene ved å velge andre tennplugger.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Gamle Honda BF90A var på 1,6 liter med forgassere, mens nye Honda BF90D fra 2007 er 1,5 liter med innsprøytning og VTEC (basert på Honda Jazz bilmotoren).

Og den ble noen få kg lettere. Faktisk var den letteste 90-hk 4T på markedet inntil Suzuki DF90A kom.

Men det var ikke så rart for det var vel eneste 90 hk 4T som var bygd som 90 hester i utgangspunktet, og ikke en nedtunet tyngre/større motor.

 

Og nå er Hondaen omdøpt til BF100, de har vel tatt ut litt ekstra av reservene.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Blokka kan neppe sprekke med mindre den kan bli utsatt for frostspreng pga feilaktig vinterlagring.

 

De hadde noen tilfeller av støpefeil på 115 hkene noen år tilbake men da ble selve motoren byttet gratis av Honda.

 

Utenom det er det på noen av Honda motorene Zink anoder som må byttes (på selve motoren) i hht intervaller.

Byttes ikke de (ref manual) kan det oppstå korrosjon som i verste fall lager hull i blokkas kjølekanaler.

Forekommer veldig sjelden.

Dette gjelder alle motorer.

Mao les manualen.

Forøvrig går det an å få betydelig mer "grunt" i de gamle Honda 90 hkene ved å velge andre tennplugger.

 

Kan bare si at motoren var behandlet og konservert etter boka og vel så det.Hondamekanikeren hos forhandler hadde sett flere tilfeller.Toppakning som jeg trodde var feilen røk aldrig sa han.Dette var en 98 mod.Vil tro de nye er bedre. Edited by Hr.Krabbe (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Link to post

De nye er bedre. Helt annen blokk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...