Jump to content

Mercruiser 5,7 motor skal ut av båt

Wolfman Jack

Recommended Posts

Mulig det er en tråd om dette her før men jeg fant ingen akkurat nå. Har en mercruiser 5,7 som jeg skal heise ut av båten nå. Sitter alpha 1 generasjon 2 drev på den. Jeg har løsnet alt av ledninger, wire, slanger og de 2 motorfesteboltene som sitter ned i transomen nå.

Jeg skal bytte longblock på motoren og lurer derfor på følgende:

1: løsner dere de 2 boltene som sitter rett ned i gulvet på de andre 2 motorfestene eller løsner dere de store mutterne på toppen av de festene.

2: sitter motoren festet mot drev/transom på noen måte i akslingen?

3: hva heiser dere motoren i? Ser kun en bøyle ved termostathus, og ved ene toppdeksel til høre for denne bøylen. Dette er en 94 mod motor sjøvannskjølt

Om du løsner motorfestene fra motoren eller fra båten spiller egentlig liten rolle, jeg pleier å skru ut de boltene som går ned i båten, som regel franske treskruer, ettersom motoren da er enklere å "skli" bakover når den skal ut, og det samme når den skal inn igjen.

Motoren sitter ikke fast i transom med annet enn de to motorfestene.

Det er normalt to løfteøyer på toppen av motoren, ett foran ved toppdekselet og ett helt bak ved toppdekselet på andre siden. Hvis du har et løfteøye montert oppå termostathuset også, så skal ikke motoren løftes i dette, det er kun for finjustering av motoren når den er på plass.

Enkelte motorer har ikke løfteøyer, og da bruker vi to stropper under motoren, en ved svingningsdemperen foran og en akkurat ved overgangen til svinghjulskåpen.

Redigert av adeneo (see edit history)

Tusen takk for raske svar:) Har mulighet til å dra frem motor så da løsner jeg treskruene. Skrudde løs en men ble usikker på om det var lurt å løsne de. Løfter i svingningsdemper og "svinghjul". Er det "greit" å dra den frem? Ser for meg at den veier noen kilo og skal få hjelp av trucken i havna til heising

Den veier 250-300 kilo omtrent.

Det går fint å løfte med stropper under motoren, du ser jo hvor stroppene ligger stødig, og under svingningsdemperen og ved svinghjulet er som regel greie steder, bare pass på at stroppene ikke kan skli av.

Har du løfteøyer oppå innsuget kan du like gjerne bruke de til å løfte i.

Når du skrur ut treskruene kan du jo samtidig se om det er hel ved i motorfundamentene. Jeg pleier å ha litt polyuretanlim i skruehullene når motoren settes inn igjen, slik at treskruene sitter skikkelig.

Dersom det er plass forsøker du å få trucken til å dra den fremover, men vær forsiktig, dersom det ikke er plass klarer du å dra den frem alene hvis motorfestene sklir greit.

Jeg har dratt frem noen alene, fest en stropp i motoren og ta spenntak i båten og skyv i fra, så flytter den seg som regel, men det kan være greit å få hjelp av en person til for å dra frem motoren.

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...