Jump to content

Førstegangskjøper av familiebåt 7-8 pers

Mort1 Petters1

Recommended Posts

Et veldigt godt råd fra meg. Kjøp nytt. Nå har jeg sett på båter i den samme prisklassen som deg og de aller fleste av båt motorene som står i kan karaktiseres som vrak. Men det synes jo selfølgeligt ikke selgeren, for motoren har jo ikke hatt et eneste feilslag. Ved nærmere ettesyn av en mekanikker var konklusjonen..hiv skiten te gjennvinning. Og det har vært konklusjonen på alle de båtene jeg til nå har sett på.

Jeg var full av iver og glede når jeg startet jakten, men nå har jeg mistet fullstendigt troen på menneskeheten. Ivertfall båtselgerene, som ser ut for å leve i sin egen rare verden.

Skal du unngå astronomiske utgifter til reprasjoner av antikvariske motorer, som jo står i de båtene i den prisklassen du ser etter, må du kjøpe nytt.

Når du har kjøpt den gammle båten og reparert motoren et par ganger så er du oppe i en pris som tilsvarer en ny mindre båt. Og tenk på all den hodeverken du slipper, og ikke minst, du får brukt båten der den hører hjemme...på sjøen og ikke ståendes på et verksted hvor regningene skrives med høygaffel.

Det var mitt råd, og det var et veldig godt råd...helt gratis. Du vil takka meg etterpå. :yesnod:

Et veldigt godt råd fra meg. Kjøp nytt. Nå har jeg sett på båter i den samme prisklassen som deg og de aller fleste av båt motorene som står i kan karaktiseres som vrak. Men det synes jo selfølgeligt ikke selgeren, for motoren har jo ikke hatt et eneste feilslag. Ved nærmere ettesyn av en mekanikker var konklusjonen..hiv skiten te gjennvinning. Og det har vært konklusjonen på alle de båtene jeg til nå har sett på.

Jeg var full av iver og glede når jeg startet jakten, men nå har jeg mistet fullstendigt troen på menneskeheten. Ivertfall båtselgerene, som ser ut for å leve i sin egen rare verden.

Skal du unngå astronomiske utgifter til reprasjoner av antikvariske motorer, som jo står i de båtene i den prisklassen du ser etter, må du kjøpe nytt.

Når du har kjøpt den gammle båten og reparert motoren et par ganger så er du oppe i en pris som tilsvarer en ny mindre båt. Og tenk på all den hodeverken du slipper, og ikke minst, du får brukt båten der den hører hjemme...på sjøen og ikke ståendes på et verksted hvor regningene skrives med høygaffel.

Det var mitt råd, og det var et veldig godt råd...helt gratis. Du vil takka meg etterpå. :yesnod:

Jeg er helt uenig i at nytt er den eneste veien å gå, men det avhenger mye av hvor nevenyttig du er, og hvor mye tid og arbeid du er villig til å legge ned i å holde båten vedlike.

Båten min er 28 år,

Mc'en jeg bruker daglig er 38 år og bilen jeg bruker daglig (om sommeren er 48 år)

Som du ser av andre svar her inne er det vanskelig å kombinere fart og størrelse innenfor ditt budsjett. Da ville jeg heller vurdert å kjøpe 2 båter, en for kos og hygge og en jolle for lek og moro.

Prøv litt forskjellige båter, også båter du i utgangspunktet ikke ville sett på.

Plutselig finner dere roen i en plastsnekke med akterkabin fra 80- tallet......

Kjæresten til eldste dattera kjøpte seg en 16 fot med midtstillt ratt og 40 hester påhenger så den får stå for leken. Får se om det kommer noen mer fornuftige svar enn det som er over her mtp kjøpe nytt. Det ligger dessverre ikke i kortene våres. Så får evn håpe at 40B`n holder sammen over sommeren uten større problemer.

Hadde jeg vært deg ville jeg tittet en gang til på den annonsen jeg linket til, den båten har vært mye i bruk for har ofte sett den på vannet så tror den er godt vedlikeholdt, og den har samtidig et hav av plass pga bredden. En annen grunn til at jeg tror den er vedlikeholdt er at den ligger ved en brygge som har en forening med mye samhold og samlet båtmekking. Tror nok også du kunne prutet den ned mot ditt budsjett. :smiley:

MEN du skal jo selvfølgelig like båten også og gjør du ikke det så glem alt jeg skreiv.. :wink:

Tidligere nick Seil-løs

RS Totalmedlem

Du glemmer en viktig ting Catch22. Når du kommer kjørendes på en motorsykkel eller bil og motoren stopper, kan du og eventuelt de kjære som du har med deg i bilen trø beina ut av bilen og kjenne fast og trygg grund. Og så kan dere stille og rolig spasere vekk fra den ødelagte bilen.

Hva skjer når den gamle motoren i båten som du har betalt en masse penger for stopper midt ute i havet i sjøgang og i horisonten ser du med skrekk skyene bygger seg opp. Og inne i kahytten sitter unger og kone og skriker at de vil i land. Da tror jeg at det går et lys opp for deg om at det var kanskje ikke så lurt å kjøpe dette gamle vraket alikevel.

Det er enda viktigere å ha ting i orden når du skal ferdes på sjøen. Og da å kjøpe noe gammelt skrap som i terorien kan ryke hvert øyeblikk som helst, blir jo som å spille lotto med meneskeliv. Det er nå min mening ivertfall. Men nå har vi jo alle våres meninger og prioteringer.

Alder behøver ikke bety så mye, men vedlikehold gjør det. Nordan har et poeng som kanskje kan utbroderes litt. Det er ofte mye kvalitetsforkjeller mellom de billigste og de dyreste båtene innen en og samme modell (men ikke alltid). Den billige båten kan fort ende opp med å bli den dyreste, og i verste fall med store regninger og masse svette, sinne og anger som melder seg helt fra starten av båtforholdet. Dersom man ikke har økonomi til å klatre litt opp i pris for å være tryggere på å få et godt eksemplar, ja da gjør man lurt i å velge i en rimeligere klasse. Bedre å betale mye for en god båt i en rimelig klasse enn lite for en dårlig båt i en dyrere klasse. Har man stålkontroll og vet hva man gjør så er det kanskje ikke noe problem - men mye av det som er dyrt i en båt ligger skjult og kan være vanskelig å vurdere selv for en ekspert.

Kontrakter er verdt noe, men ofte er det de mest useriøse selgerne som det er vanskeligst å holde til ansvar i ettertid. Det har vært mange diskusjoner her på forumet om kjøpere som blir sittende med skjegget i postkassa som følge av sleipe selgere. Et typisk scenario med dårlige bruktbåtkjøp som med bilbåtkjøp er en "luring" med gjeld og problemer som best lar seg løse med raske penger... kjøperens eventuelle krav i framtiden er kanskje selgerens minste problemer akkurat i dag. Når du da kommer og trekker ham for retten, og slår kontrakten i bordet, så er det ikke sikkert at det er noe å hente... det finnes flere innlegg på forumet her inne hvor kjøpere forteller om selger som har gått konkurs og hvor man på toppen av alt blir sittende med advokatregninger konkurs.

Nå har ikke jeg vurdert akkurat den Dracoen du ser på annet enn at det er en god og populær båt. Selv foretrekker jeg Sun Caben på 23 fot da jeg synes uteplassen er finere og man kan sitte akter og ha god kontroll på ungene under dekk. En mer sosial båt mener nå jeg.

Er åpen for innspill jeg vettu og ikke alt som blir skrevet vi ønsker og følge. Den er sikkert knakende flott den du linker til, men var ikke helt det noen av oss ønsket. Derimot er nok den siste Drako 25 jeg linket til mer for oss, og kanskje det beste alternativet for oss. Eneste jeg vet som må gjøres over tlf, er kalesjen som må byttes. Skal se på den torsdag og tar med meg noen kyndige venner som hadde tid. Er som skrevet tidligere alltid en hviss skepsis til gamle motorer og drev. Fremlegges det kvitteringer er jo saken biff, men jeg tar ikke folk sine "gode ord" for god fisk.

Har brent meg ett par ganger med bilkjøp og vil påstå at jeg er relativt habil når kommer til dette, men båt er jeg 100% blank på.

Mange synes nok at denne "landkrabben" har for høye krav og for lite penger, men det er nå sånn ståa er. Og siden båt er i alles interesse i familien, så er det langt hyggeligere økonomisk enn og sende en til paintball, en til riding, og en på gocart kjøring hit og dit. Men nå er det sånn at vi har vår grense økonomisk for vi vil ikke betale oss ihjel på denne balja, men bruke den når det måtte passe alle og været er knall. (lett og bli sittende for mye rolig) Og det er som våres ansvar som forelder og gi ungene bra minner og oppvekst. Så da må det taes litt her og gies litt der.

Så vi slår relativt "hardt" på stortromma når vi skulle f.eks brent av 100 000 kr på en båt nå + båtplass etc etc etc. Så derfor henvender vi oss til dere med erfaring og kan gi en pekepinn på hva som er dust og hva som er lurt. Og ja da, NY motor i uansett båt hadde vært en drømme situasjon, men den er ganske så fjern.

Men som i bilverden er det alltid en eller annen båt eller motor eller elektrisk som er ett mareritt på enkelte modeller eller årganger. F.eks en v8 med quadrajet forgasser: IKKE BEGI DEG UT PÅ DE. Eller 97-99 Audi som har kanskje verdens mest elendige forstilling produsert.

At en motor bruker litt mer suppe mtp direkte forkammer kontra en med direkte innsprøyting kan i så fall være, og får stå til. Er den derimot skuddsikker og går uansett vær og vind er det for oss langt mer interessant enn liter pr time. Selvsagt vil jeg unngå 100 liter timen i 25 knop.........

Er båten godt vedlikehold. Ville jeg ikke vært redd for å kjøpe gammel båt. Men du må regne med hyppigere utskiftninger når båten er gammel. Pluss med Draco 25 som du linket til. Er stor og en meget solid båt. Minus er veldig gammel motor og drev. Motoren i seg selv er nærmest skuddsikker. Men det begynner å bli vanskelig å skaffe deler til selve mariniseringen. Delene som er å få er også dyre. Drevet ev veldig enkelt. Og enkelt å skru på. Er dog ikke powertrim på 280. Men er det flaps på båten trenger du ikke det.

har selv båt fra 87. Men med motor fra 2000. Bruker ca 25-30000 kr i året med alt. Dette inkluderer vedlikehold,båtplass,opplag,drivstoff etc.

lykke til med handel av båt

Norske båter er best!

Du glemmer en viktig ting Catch22. Når du kommer kjørendes på en motorsykkel eller bil og motoren stopper, kan du og eventuelt de kjære som du har med deg i bilen trø beina ut av bilen og kjenne fast og trygg grund. Og så kan dere stille og rolig spasere vekk fra den ødelagte bilen.

Hva skjer når den gamle motoren i båten som du har betalt en masse penger for stopper midt ute i havet i sjøgang og i horisonten ser du med skrekk skyene bygger seg opp. Og inne i kahytten sitter unger og kone og skriker at de vil i land. Da tror jeg at det går et lys opp for deg om at det var kanskje ikke så lurt å kjøpe dette gamle vraket alikevel.

Det er enda viktigere å ha ting i orden når du skal ferdes på sjøen. Og da å kjøpe noe gammelt skrap som i terorien kan ryke hvert øyeblikk som helst, blir jo som å spille lotto med meneskeliv. Det er nå min mening ivertfall. Men nå har vi jo alle våres meninger og prioteringer.

Oisann, høres ut som noen har dårlige erfaringer her.

Poenget mitt er, tydeligvis svært så motsatt av ditt, at ikke alt gammelt er skrot. Veldig ofte på langt nær skrot hvis det er eid av noen som har interesse av å holde det i orden.

Det kommer selvfølgelig noe an på båttype og motor. Siden jeg nevnte snekke kan jeg jo holde meg til det. Har du et tett skrog, så flyter den og har du en gammel dieselmotor som det er tatt ut en litereffekt på 25-30 hk, så gir ikke den seg med det første heller sålenge den har fått det tilsynet den skal.

Siden du nevnte det, MOTORSTOPP på land er bedre enn på vann, men det er ikke det jeg frykter mest med å kjøre gammel mc. Atskillig mer som kan gå åt skogen....

i forhold til hva trådstarter ønsker i innvie familien i - båtlivets gleder, skal jeg gjenta meg selv i god mening: en seilbåt ala Alo Mikkel 26 koster fra 20 til 100 tusen avhengig av vedlikehold og utrustning. Den er altså innenfor budsjett, har 4-5 innvendige køyeplasser avhengig av bysseløsningen, er trygg å la småttiser tusle rund innenfor rekkenettet, går sakte slik at livet og roen kan nytes, om motoren går til helvete henger du på en utenbordsmotor til 5000 og forsetter det glade båtlivet videre. Om seilene er greie (og den finner du en som er) og kjølboltene er inntakte tror jeg dette vil være den mest bekymringsløse innføringen som er både romslig, barnevennlig, overnattingsvennlig og snill mot lommeboken da det som kan oppstå faktisk ikke kan koste så mye. så nytes familielivet på en helt annen måte når selve turen og det å være underveis er målet i stedet for at ungene må holde seg fast til man når frem til et eller annet.

har selv hatt en slik, og går gjerne tilbake til seil igjen - nettopp på grunn av barna som synes det er kjedelig å være underveis i en motorbåt, mens det er veldig morsomt å være underveis i en seilbåt.

Dracoen, jeg skjønner at du vil ha den: Når jeg kjøpte Nidelven i sin tid var denne blant topp fem på lista, og jeg synes fortsatt det er en bra båt. Jeg endte den gangen opp med Nidelven likevel som et kompromiss mellom levekomfort og fart, og angret aldri på det. At den ene båten brukte mer suppe enn den andre brydde jeg meg fint lite om - så den kjøper jeg også.

Det er likevel noen ting du bør ta med i vurderingen - jo større motoren er, jo mer koster den å overhale, reparere eller bytte... og vi snakker veldig store forskjeller. En Nidelv med 36 hk finner du greit en overhalt byttemotor til for godt under 50.000,-... Dracoen derimot, der vil motoren koste mer enn du betalte fir båten... En annen sak, det er langt mellom overmalt og overhalt - be om kvitteringer og oversikt over utført arbeid og få en kyndig til å vurdere arbeidet. Ingen motorer er skuddsikre, de slites alle i filler før eller senere. Men, en med mange timer kan være mindre slitt enn en med få. For en motor som ikke brukes vil "stå seg i hjel" ved at sylindere, simringer, lagere, osv, står uten smøring og følgelig får stor slitasje hver gang motoren startes... og service og hvor hardt den kjøres, m.m. spiller alle en stor rolle på motorens gjenværende levetid. De fleste båteiere mekker selv, og få gamle motorer har full historikk med kvitteringer. Igjen, ta med en kyndig person til å vurdere motoren. Sett deg selv inn i hva ulik farge på eksos betyr, osv.

Når det kommer til kalesjen, vær klar over at du fort ryker på 20.000,- om du må få sydd en ny... og da kan det hende du får den billig. Må du ha nye puter til hele båten kommer du kanskje ikke i mål med 30.000,-. Bare fortøyningstau og fendere koster flere tusen, det samme med redningsvester til hele familien. Trenger du opplagskrybbe og pressenning ryker du fort på 10.000,- til. Et godt tips er derfor å lage en liste over alt utstyr som båten må ja, med priser, og vurder dette opp imot hva som medfølger og regn ut totalprisen.

Nordan foreslår en seilbåt - det eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte seilbåt tidligere. Du får nemlig mye familiebåt for 100.000,-, og du får en hobby med på kjøpet. Du hører ofte seilere bruke drivstoffkostnader som et argument for seilbåt, men glemmer å fortelle hva seilgarderoben faktisk koster - vinden er nemlig ikke gratis. Nå er det nok lite håp å konvertere en spm har lyst på motorbåt til å vurdere seilbåt, men det er lov å prøve.

Det viktigste spørsmålet du må besvare for deg selv er hvordan du kommer til å bruke båten. Skal du overnatte ofte eller mer enn noen dager i slengen da vil du garantert angre stort på å ha puttet penger i fart over bokomfort. Skal du på ferie i båten er nok faren stor for at det blir den siste i den Dracoen... kanskje det aldri blir noe mer båt når resten av familien har fått sagt sitt. Skal du derimot nesten bare på korte dagsturer vil du fort irritere deg over å bruke mye tid på å komme fram. Mens det å tøffe sakte avgårde er noe man kan innrette seg etter og til og med komme til å nyte, så er det å måtte krype rundt i en trang båt med lav takhøyde og full av feriepikkpakk rett og slett ulidelig. Ellers, når det kommer til barns glede, og gjerne også kjærringas glede, så er den som oftest langt større når man har kommet fram enn når man kjører. De vil gjerne bade, leke, fiske, sole seg, dra på oppdagelsestur, kjøpe is og dra på kafe, osv, ikke holde seg fast i en båt som gynger eller måtte overdøve en bråkete motor hver gang man skal si ett eller annet. Farten er morsom en stund, men så dabber det fort av for alle andre en skipperen som sitter i det beste setet. Å tøffe avgårde i en saktegående båt mens barna fisker og mor slikker sol med en god bok, og far styrer båten med en pils i hånda mens han lytter til sommerradio (som faktisk kan høres), ja da er det ferie hele veien og ikke transport.

For min del er Dracoen hverken fugl eller fisk. Enten ville jeg gått for Sun Caben på 23 fot, eller en mer saktegående båt med mer bokomfort.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47972328 eller http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47843915&searchclickthrough=true

Om du har ett budsjett du vil holde deg til, finn da en godt vedlikeholdt båt som er så strøken som mulig, og med så ny motor og drev som mulig.

Glem da de mest populære merkene, og du får mye mer for pengene.

OBS! Sjekkes selvsagt for plastpest, alle båter som er eldre enn ca 2000 modell bør absolutt sjekkes for dette. Om båten ligger på vannet, så be om bilder da den var på land, og skriftlig i kontrakten at det ikke er synlig plastpest.....

Igjen, om det er en båt som har fått mye kjærlighet og godt stell/oppgraderinger, så kan du være rimelig trygg på at den ikke har slike problemer, da hadde eier ikke lagt så mye tid og penger i båten :-)

Og, vær kritisk som F¤%& dersom selger sier at noe er galt og at det er "bare å bytte bla bla bla... " :)

Det er jo noen ganger "bare å bytte", men reservedeler til båtmotor og drev er jo så dyrt at det gjør skikkelig vondt også når man er stand til å gjøre jobben for egen regning.

Kjæresten til eldste dattera kjøpte seg en 16 fot med midtstillt ratt og 40 hester påhenger så den får stå for leken. Får se om det kommer noen mer fornuftige svar enn det som er over her mtp kjøpe nytt. Det ligger dessverre ikke i kortene våres. Så får evn håpe at 40B`n holder sammen over sommeren uten større problemer.

Les igjennom denne strengen en gang til.

For her har du kremen av erfaring innen fritidsbåt. Dra nytte av den, og du vil spare deg for masse ergrelser og kostnader.

Motoren er "hjertet" i båten. Er den dårlig, koster det! Kjøp heller en eldre båt med nyere motor.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Marwin har rett i det han sier i at motoren er hjertet i båten. Men en ny motor er ikke veien å gå inår man kjøper en gammel båt mener jeg, men heller en overhalt som har gått noen få år. En overhalt motor kan være like god som en ny, eller så godt som... i visse tilfeller kan den faktisk være bedre da man ved overhaling kan skifte ut deler med bedre enn originalt. En splitter ny motor i en eldre båt da betaler du uforholdsmessig mye for motoren i forhold til resten av båten. Det er derfor bedre økonomi med en overhalt byttemotor da du betaler mindre for den, samt at den bør holde så lenge at neste gang det er tid for motorbytte så er neppe båten verdt noe og du kjøper heller en ny båt.

Vær derimot obs på at det er gigantiske forskjeller på "overhalt". Prinsippet for overhalt er at motoren skal bringes tilbake til fabrikkspesifikasjoner fpå absolutt alt. Her vil jeg møte mye motstand, slik jeg har blitt mødt med før - men her vil jeg si at jeg har rett, mens andre som sier noe annet o overhelt tar feil. En fullstendig overhaling innebærer at hele motoren plukkes helt ned, renses, og at alle bevegelige deler kontrolleres for slitasje og skiftes dersom disse avviker i nevneverdig grad fra fabrikktoleranser som ny. Alle statiske komponenter som topplokk osv renses og kontrolleres for at de er 100% rette, fri for sprekker, osv, og maskineres eller byttes. Alle sylindere får som regel nye foringer og nye stempler, alle simringer, bolter, pakninger, slanger, kulelager, m.m. pleier å skiftes ut med nytt, osv. Man overhaler eller bytter alt fra startere, dynamo, pumper, drev, gear, m.m. Men, som oftest selger folk "overhalte" motorer som innebærer kun en toppoverhaling eller annen form for delvis overhaling - feks honing av sylindere og skifte av stempelringer og utskiftning av deler som åpenbart er nær på å feile, pluss litt overmaling. Nå trenger du ikke en 100% overmalt motor for å ha en god motor, men vær nøye på å få papirene på jobben med arbeidsbeskrivelse og kvitteringer på alle deler, samt at du får en kyndig til å se på dette. En 100% overhalt byttemotor kommer nemlig ikke billig, men koster fortsatt halvparten av en ny. Å betale mye for en toppoverhaling er heller ikke noe særlig, da ett eller annet er nær slutten av sitt livsløp, og ender opp med at du får kosten med å overhale motoren fullstendig. Dette vil koste mer enn du betalte for båten,

Skal båten ha fått en ny motor, så er jo dette helt ok, men derso den er noe særlig nyere enn ti år gammel betaler du uforholdsmessig mye ifht til resten om båten er to-tre ganger så gammel. En ti år gammel motor bør fint holde i ti år til med normal bruk og godt vedlikehold.

En annen sak er at selve byttemotoren er bare halve kosten med motorbytte. Det å få noen til å gjøre selve byttejobben kan koste like mye som byttemotoren om motoren ikke er identisk med den gamle og du må gjøre ombygginger i båten. Du bør derfor ikke tenke at jeg tar risken med den gamle motoren og neddiskonterer kjøpet med nærmere det en byttemotor koster... for so sagt, den økonomiske risikoen går i din disfavør. En venn av meg endte opp med å punge ut 160-170.000,- nå nylig for bytte av en motor på ca 20 Hk i en seilbåt. Årsaken var at hun valgte splitter ny, som skilte seg såpass ut at hun måtte ha nytt drev, ny propell, diverse ombygginger, nye instrumenter, m.m.

Skroget må gjerne være 40 år gammelt, men motor, drev, skroggjennomføringer, elektrisk, osv, må da være av nyere dato. En god bruktbåt med lite penger er mellom 20-30 år, med byttemotor og drev innen de siste 10 årene, helst innen de siste 5 årene.

Jeg har hatt flere problemfrie båter som har vært både 20 og 30 år gamle når jeg kjøpte dem, men alle hadde fått hjertetransplantasjon.

Selv om man er nevenyttig er det greit med ny uproblematisk påhenger, men da blir det fort like dyrt som en nybil. Fint og ha helårsbåt for kjøle sommerkvelder og høstdager selv om man jo også må ha solseng. Her er noen eksempler som ikke er for tunge og manøvrere for en nybegynner, er veldig romslige som dagsturbåter, ok for helgeturer, men muligens litt klaustrofobiske for fem på ukestur.. denne typen båt er bra for vannskibruk. kalesjer og presseninger er det fint å slippe...greit med fast tak og kunne lukke førerplassen både når man er i båten og når man forlater båten f.eks i en gjestehavn. Om vinteren er det også greit å fast tak selv om man i opplag suplerer med pressening. 500 000 er dyrt , men også dyrt om du de neste 10 årene stadig både reparere og oppgradere til stadig nyere og større båter. Uansett best å ungå innenbord motor hvis mulig. Det finnes altså båter i henhold til dine kriterier:

Antares 7.80 - 536.900kroner.

http://www.erling-sande.no/wsp/erlingsande/frontend.cgi?func=publish.show&func_id=1177&table=PRODUCT&title=%20Antares%207.80&parent_id=1006&category=1010&open=6190826

491 000 for Jeanneau MF 755

http://www.fritid-senteret.no/index.jsp?page=boat&boat_type_id=11&b_id=1076

Jeanneau MF 645 kr 377 500,00

http://www.fritid-senteret.no/index.jsp?page=boat&boat_type_id=11&b_id=1054

Og hvis man nedprioriterer sengeplass: Jeanneau MF 755 Marlinkr 491 900,

http://www.fritid-senteret.no/index.jsp?page=boat&boat_type_id=11&b_id=1114

Redigert av oslofjord (see edit history)

Så klart ny båt er tingen, men dine tips oslofjord sprenger budsjettet med 3-4-500 %!!

Ingen hadde vel kjøpt bruktbåt om man hadde kunne fått tilsvarende ny til samme pris, men sånn er ikke virkeligheten..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

• 2 uker senere...

Vi har da kjøpt oss en 21 fot Fjord Daycruiser 1978 mod etter mye om og men. Er det noen som har høyde på denne båten noe sted? Mtp hvor mye den vil bygge på planet på lastebilen? Sjåføren krevde denne opplysningen, men gamle eier vet ikke, og båten ligger i vann.

Help?

Redigert av Mort1 Petters1 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...