Mawe Startet 27.Mai.2014 Del på Facebook Startet 27.Mai.2014 Hei, har kjøpt nydelig orginal klassiker, bygget på den gode gamle Draco formen. Båten er helt orginal og i meget god stand. Den har kunn hatt 2 eiere, første eier fra 1972 og frem til 2011. Siste eier har ikke hatt greie på båt. Når jeg kjøpte den i vår var det vann i oljen og ødelagt toppakning. Toppen og eksosmanifoilen var så tæret av saltvann at jeg måtte kjøpte en nyoverhalt og ny fra Sverige. Tilstanden til "bunnen" på motoren er usikker. Jeg ser at det er mye tæringer i kjølekanalene og han jeg kjøpte båten av hadde ikke vinterkonservert den før vinteren. Har egentlig ikke lyst til å kjøre rundt med en motor som jeg ikke stoler på. Har nå fått fatt på en overalt B20 blokk som har sittet i bil. Har surfet litt på sidene her i forumet og snakket litt med folk og det er et par ting jeg ikke skjønner. Altså: jeg vet jeg må bytte over registeret som driver kamaksel og vannpumpe. Jeg må også bytte kammen. Jeg vet også at jeg må flytte over alt marineringsutstyret, vannpumpe, oljekjøler mm. Jeg har kjøpt en marine topp til motoren. Jeg vet også at pakningene må ha marinekvalitet. Jeg lurer på følgende. Er det noen feller eller problemer jeg må være opps på når jeg mariniserer en B20? Jeg har også lest her på forumet, skrevet av folk det virker som har peiling, at man har det man kaller en langslagsveiv på båtmotoren. Denne skal visstnok øke volumet gjennom lengre slaglengde. Hvordan er det mulig uten å samtidig øke kompresjonen? Hvis stempelet går lengre ned må det vel også gå lengre opp i sylinderet? Jeg mistenker at veiven er den samme på bil og båt, ettersom det er samme blokk. Kan noen bekrefte dette? Jeg kommer til å trenge litt hjelp til dette prosjektet. Jeg kan dele bilder og erfaringer, hvis jeg får litt innspill og hjelp under veis. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Dette med langslagsveiv TROR jeg er en myte. I alle fall på B20. Men, det finnes to ulike veiver til B20, en for 8 boltet svinghjul og for 6. Og så er det litt ulik dimensjon på tappen til veivstaken. Har begge deler liggende, og de ser identisk ut. Sitér dette innlegget Link to post
Mawe Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Tror også det er en myte. Da må også stemplene byttes, de må da være "lavere" en på bil, og det har jeg aldri hørt om. Anders, har du innspill når det gjelder tanken om marinisering av bilmotor? Ev. Hva må jeg gjøre for å montere blokka ut av båten? Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Har du sett tråden min, "Full overhaling av aq130...."? Den omhandler nettopp en marinisering av en bilblokk. Sitér dette innlegget Link to post
Mawe Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Ok. Har lest den, men fikk ikke mef meg at det var bilblokk. Skal se på den en gang til. Hva med det å få ut blokka av båten. Jeg må først ta av drev? Bare å løsne bolter og trekke rett ut? Derettet? Hva med innmontering etterpå? Har du f.eks en tolk for å line opp med drevet? Har du motorstativ og heis til salgs rller låns? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 På b20 er det kun kam,register og pakninger som er forskjellig. Kun aq 151-171 som har stroket veiv. 2,5l. Så det er bare å bygge opp igjen. Drevet tar du av i opphengsboltene. Og så sitter det 6 bolter gjennom transom. Du trenger ikke noe tolk for opprettning igjen. Bare å skru. tilbake. lykke til. Har hatt maken båt selv. Bare som draco Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Mawe Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Supert! Da tør jeg ordne dette selv! Jeg fortsetter litt til: noen som vet hvordan jeg liner opp kam og veiv når jeg bytter over registeret? Trenger jeg utstyr eller er det en prosedyre som skal til? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Det er merker. Legg merke til hvordan de står før nedplukking. Kamera er lurt å ha Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
adeneo Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Bare en liten presisering, gamle Volvo motorer/drev skal selvfølgelig også rettes opp, men ikke med tolk, men med tre ører på transomfestet som skal ha lik avstand mot svinghjulskåpen, og det er viktig at dette blir rett. Sitér dette innlegget Link to post
Mawe Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Magnat, kan du utdype eller forklare på en annen måte? Jeg forstår ikke helt hva du mener. På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 https://baatplassen.no/i/topic/71362-hva-er-maks-avvik-ved-oppretting-av-motordrev-vp-aq260280sp/ Sitér dette innlegget Link to post
Leve Norge Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Hei, har kjøpt nydelig orginal klassiker, bygget på den gode gamle Draco formen. Jeg kommer til å trenge litt hjelp til dette prosjektet. Jeg kan dele bilder og erfaringer, hvis jeg får litt innspill og hjelp under veis. Mitt råd er å bytte ut innenbords motoren til utenbords. Innenbords-motor er ut, ingen bruker det lenger. Jo det er nostalgi å ha en original Coronet med innenbords, dersom du bare skal ha et smykke liggende ved brygga, eller rusle rundt i dorge fart. Men hvis du ønsker performance, plass og miljø, er det utenbords som gjelder. Kast ikke bort tid og penger på en gammel volvo. Gå for en påhenger. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/fra-akterdrev-til-p%C3%A5henger-p%C3%A5-brakett Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Mitt råd er å bytte ut innenbords motoren til utenbords. Innenbords-motor er ut, ingen bruker det lenger. Hva har du røket, og hvor kan jeg få litt ? Sitér dette innlegget Link to post
Mawe Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Takk for råd Fader Vår, jeg sier ikke mer,,,,, Sitér dette innlegget Link to post
Mawe Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Takk for råd Fader Vår, jeg sier ikke mer,,,,, Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Ikke hør på fader vår. Må ikke finne på å ødelegge båten din med en Utenbords. En godt renovert b20 fungerer fint i den båten i 30 år til. Hvis du tar vare på den da Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Mawe Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Slapp av, klart jeg kjører orginalt,,. Skal legge ut litt bilder etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Leve Norge Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Slapp av, klart jeg kjører orginalt. Hei, bror. Det er bare godt ment bror, men du får det til å høres ut som om en Coronet 17 med vp, er en virkelig klassiker. Det er det ikke. Båten er grei nok, men volvo-penta greiene er en katastrofe. Du kan lage det bedre selv. Du har vel båt for å forflytte deg, og ikke bare ligge ved brygga å gi gass, som en mahogny bygget plattgatter. Det blir aldri gøy med en innenbords volvo-penta i en Draco. Men det er et fritt land , bror. Du gjør som du vil. Hilsen en som bare vil deg godt. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Båten er grei nok, men volvo-penta greiene er en katastrofe. Du kan lage det bedre selv. Det blir aldri gøy med en innenbords volvo-penta i en Draco. Seriøst, hvor kjøper du tjallen din, jeg trenger helt klart noe av det du har røyka Sitér dette innlegget Link to post
Janniz Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Hahahahaaa.......Fader Vår... d e søren mæ mye besserwisser påstander man skal høre.... :-)) Trur ikke d e bærre tjall Adeneo......vi lægg på litt Petterøes 3000 pluss nå skikelige magadrag av sure sokker også... :-)) Sitér dette innlegget Link to post
Mawe Svart 30.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 Alle har rett til sin mening. Har fått tak i en fin ny blokk. Skal ta bilder i helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Mawe Svart 13.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Da er ny bunn innkjøpt. Tok ut den gamle og tok av bunnpanne. Tragisk, har hatt saltvann i oljen og det er rust, olje blandet med vann o.l. Se bilde av gammel bunn. Toppen var også gående, ny innkjøpt Bunnen er en helt ubrukt b20 til bil. Toppen er overhalt med herdede ventilseter så den går på blyfri. Pris bunn var 5400,- og ny topp kr 6000,- Mer info og fremdrift kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Det skal vist nok være noe ulikt i toppen på marine b 20. Dette var vist noe med en kanal som ikke er borret i bil toppen. Dette skal vistnok være enket og borre opp. Så skal også marine veiven være av smidd stål istedet for støpt. Tror dett var det eneste når en ser bort fra pakninger og skru på utstyr(kjølere etc...) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 14.Juni.2014 Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 Jo en ting til, register drevene er i metall på marine motoren. I bil er det store i bakelitt. Sitér dette innlegget Link to post
Mawe Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 Stemmer det, man må mariniserer motoren. I praksis betyr det bytte kamdrev og kam. Har kjøpt en ny D kam. Toppen må også mariniserer, men man bør absolutt bruke bilmotor hvis man skal gjøre en slik jobb. Gamle båtmotorer duger ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.