Jump to content

Restaurering Coronet 17 med aq130 råd ønskes


Mawe

Recommended Posts

Hei, har kjøpt nydelig orginal klassiker, bygget på den gode gamle Draco formen. Båten er helt orginal og i meget god stand. Den har kunn hatt 2 eiere, første eier fra 1972 og frem til 2011. Siste eier har ikke hatt greie på båt. Når jeg kjøpte den i vår var det vann i oljen og ødelagt toppakning. Toppen og eksosmanifoilen var så tæret av saltvann at jeg måtte kjøpte en nyoverhalt og ny fra Sverige. Tilstanden til "bunnen" på motoren er usikker. Jeg ser at det er mye tæringer i kjølekanalene og han jeg kjøpte båten av hadde ikke vinterkonservert den før vinteren. Har egentlig ikke lyst til å kjøre rundt med en motor som jeg ikke stoler på.

 

Har nå fått fatt på en overalt B20 blokk som har sittet i bil. Har surfet litt på sidene her i forumet og snakket litt med folk og det er et par ting jeg ikke skjønner.

 

Altså: jeg vet jeg må bytte over registeret som driver kamaksel og vannpumpe. Jeg må også bytte kammen. Jeg vet også at jeg må flytte over alt marineringsutstyret, vannpumpe, oljekjøler mm. Jeg har kjøpt en marine topp til motoren. Jeg vet også at pakningene må ha marinekvalitet.

 

Jeg lurer på følgende. Er det noen feller eller problemer jeg må være opps på når jeg mariniserer en B20?

 

Jeg har også lest her på forumet, skrevet av folk det virker som har peiling, at man har det man kaller en langslagsveiv på båtmotoren. Denne skal visstnok øke volumet gjennom lengre slaglengde. Hvordan er det mulig uten å samtidig øke kompresjonen? Hvis stempelet går lengre ned må det vel også gå lengre opp i sylinderet?

 

Jeg mistenker at veiven er den samme på bil og båt, ettersom det er samme blokk. Kan noen bekrefte dette?

 

Jeg kommer til å trenge litt hjelp til dette prosjektet. Jeg kan dele bilder og erfaringer, hvis jeg får litt innspill og hjelp under veis.

Link to post

Ok. Har lest den, men fikk ikke mef meg at det var bilblokk. Skal se på den en gang til.

 

Hva med det å få ut blokka av båten. Jeg må først ta av drev? Bare å løsne bolter og trekke rett ut? Derettet? Hva med innmontering etterpå? Har du f.eks en tolk for å line opp med drevet? Har du motorstativ og heis til salgs rller låns?

Link to post

På b20 er det kun kam,register og pakninger som er forskjellig. Kun aq 151-171 som har stroket veiv. 2,5l.

Så det er bare å bygge opp igjen. Drevet tar du av i opphengsboltene. Og så sitter det 6 bolter gjennom transom. Du trenger ikke noe tolk for opprettning igjen. Bare å skru. tilbake.

lykke til. Har hatt maken båt selv. Bare som draco

Norske båter er best!

Link to post

Hei, har kjøpt nydelig orginal klassiker, bygget på den gode gamle Draco formen.

Jeg kommer til å trenge litt hjelp til dette prosjektet. Jeg kan dele bilder og erfaringer, hvis jeg får litt innspill og hjelp under veis.

Mitt råd er å bytte ut innenbords motoren til utenbords. Innenbords-motor er ut, ingen bruker det lenger.

Jo det er nostalgi å ha en original Coronet med innenbords, dersom du bare skal ha et smykke liggende ved brygga, eller rusle rundt i dorge fart.

Men hvis du ønsker performance, plass og miljø, er det utenbords som gjelder.

Kast ikke bort tid og penger på en gammel volvo. Gå for en påhenger.

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/fra-akterdrev-til-p%C3%A5henger-p%C3%A5-brakett

Link to post

Slapp av, klart jeg kjører orginalt.

Hei, bror.

 

Det er bare godt ment bror, men du får det til å høres ut som om en Coronet 17 med vp, er en virkelig klassiker.

 

Det er det ikke.

 

Båten er grei nok, men volvo-penta greiene er en katastrofe. Du kan lage det bedre selv.

 

Du har vel båt for å forflytte deg, og ikke bare ligge ved brygga å gi gass, som en mahogny bygget plattgatter.

 

Det blir aldri gøy med en innenbords volvo-penta i en Draco.

 

Men det er et fritt land , bror.

 

Du gjør som du vil.

 

Hilsen en som bare vil deg godt.

Link to post
  • 2 uker senere...

bilde

 

Da er ny bunn innkjøpt. Tok ut den gamle og tok av bunnpanne. Tragisk, har hatt saltvann i oljen og det er rust, olje blandet med vann o.l. Se bilde av gammel bunn.

 

bilde

 

Toppen var også gående, ny innkjøpt

 

bilde

 

Bunnen er en helt ubrukt b20 til bil. Toppen er overhalt med herdede ventilseter så den går på blyfri.

 

Pris bunn var 5400,- og ny topp kr 6000,-

 

Mer info og fremdrift kommer.

Link to post

Det skal vist nok være noe ulikt i toppen på marine b 20. Dette var vist noe med en kanal som ikke er borret i bil toppen.

Dette skal vistnok være enket og borre opp.

Så skal også marine veiven være av smidd stål istedet for støpt.

Tror dett var det eneste når en ser bort fra pakninger og skru på utstyr(kjølere etc...)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...