Jump to content

Ford 351 V8 med kjøleveske i olja


Oystein Ny

Recommended Posts

I dag gikk nybåten endelig vannet, en Viking 28 med en Ford 351.

Motor har blitt påkostet 19 000.- med overhaling av forgasser og nye manifoldere og risere + just av ventiler.

Feil på chok gjorde at den gikk dårlig, særlig på tomgang. Stoppet.

Derfor rep av forgasser.

Dro ut fra havna i dag med en motor som startet lett, holdt lav fart til motor var varm. Måleren la seg på litt under 80 grader.

Så skulle farta prøves, gir gass og kommer lett opp i plan.

Alt ser bra ut, temp på motor og i motorrom og oljetrykk.

Etter å ha testet toppfart som ble 18 knop og ca 4000 omdreining sakket jeg av til 13 knop.

Etter en ca 20 min med denne farta tenker jeg på det problemet forrige eier hadde med tomgang, sakket derfor av og når turtallet hadde lagt seg på ca 1000 så satte jeg den i fri, den stoppet tvert.

Startet den igjen med litt gass i fri men den stoppet tvert på tomgang, så jeg fikk den ikke i gir. Men så ble den vanskelig å starte i det hele, til slutt umulig.

Trodde jeg hadde dynket den i bensin.

Så ble det RS hjem, bra jeg er medlem :-)

I havn ser jeg at kjøleveske beholderen er tom, sjekker olja og den er "full" med noe som ikke bare er olje :-(

 

Topppakning? Hva tror ekspertisen?

Mekanikeren vil se på dette, han hadde tilfeldigvis båten ved siden av vår.

Link to post

Kanskje det ikke finnes så mange Ford V8 spesialister her?

Hvis det er Cleveland du har, så har du ikke kjølevann i innsuget. Da er det vel toppakning som er mest sannsynlig. Hvis det ikke er noe værre, som sprekk i en sylinder. Windsor, som er meste vanlig, tror jeg har kjølevann i innsuget. Kanskje det holder å pakke om innsuget.

Mulig du får god hjelp hos Ponyparts. http://www.ponyparts.no/index.html

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post

Noen som har erfaring på å kjøpe fra USA?

http://www.ebay.com/itm/5-8-351-Windsor-Ford-Marine-Long-Block-Engine-with-24-Month-Warranty-351W-/171296584471

19 600.- blir vel dette.

Ny vannpumpe koster vel 1000.-, bruker ikke en gammel på en "ny" motor.

Forgasser er nyoverhalt, risere og manifoldere nye.

Får pris på overhaling eller byttemotor fra mekaniker i morra men regner med at det blir dyrt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...