Jump to content

Marinaen i Sætre stengte kl 17.30! Med 19 grader og sol!

KongKing

Recommended Posts

Er på Oscarsborg i natt og tenkte jeg skulle fylle diesel på vei ut. Med utgangspunkt i Vollen så gadd jeg ikke kjøre motsatt vei mot Fjordservice, så jeg planla en tur innom Sætre ( litt før 19.00) og kanskje en øl på brygga i samme slengen.

bilde

Jeg lå klar og skulle fylle da jeg så det stod: "pumpene er ikke selvbetjente". ok. da rusler jeg opp til marinabygget og sier jeg skal ha diesel, men der møtte jeg dette :

bilde

Er det mulig å ha en Marina i indre Oslofjord som stenger kl 16.30 på en godværsdag som denne? Håper det er vintertidene som henger opp. stenge kl 19 på lørdag/søndag og 17 (!) søndag? Jeg ble overrasket....

Har nok på tanken til å komme meg hjem i morgen, og turen til Oscarsborg ble ikke ødelagt på noen måte :-)

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Godt å være i gang på "Borgen" igjen!

Kk

Edited by KongKing (see edit history)

Tidligere hadde "Bendik" (Bendiksen - sjefen på Sætre Marina) et mobilnummer slått opp på døra så man kunne ringe utenfor åpningstid. På websidene deres står dette:

Vakttelefon: 91551579

Jeg antar at det fremdeles er i drift, eller så hadde de vel fjernet det fra websidene...?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Helt enig angående betalingsterminal. Det kan fort bli en investering som betaler seg selv etterhvert som noen tørste båter kommer innom på kveldstid utover sommeren.

Løsningen i Vollen er grei - verifiser kort først for å "åpne" pumpen. Da reduseres også risikoen for pumpestikk.

Jeg kunne jo hatt en sværing og skulle fylt 1000 liter... Uansett er det en service og en god investering å ha kortterminal så folk ikke trenger forholde seg til åpningstider. Sikert noen som har droppet å dra innom siden de ikke vet om det er åpent eller ikke, selv om de er åpent. Jeg selv vil sikkert glemme åpningstidene, men huske at de stenger tidlig og derfor droppe å ta sjansen neste gang.

Kk

Når jeg tidligere drev marina var det ganske strenge krav for å ha kortterminal for båtbruk. Du måtte i utgangspunktet ha folk i nærområdet så lenge automaten var i drift. Brannvesenet var tilsynsmyndighet. Vet ikke om det fortsatt er slik eller om det er forskjellige regler i andre kommuner.

Når jeg tidligere drev marina var det ganske strenge krav for å ha kortterminal for båtbruk. Du måtte i utgangspunktet ha folk i nærområdet så lenge automaten var i drift. Brannvesenet var tilsynsmyndighet. Vet ikke om det fortsatt er slik eller om det er forskjellige regler i andre kommuner.

I sommerhalvåret er det jo pub/cafe i samme bygg som marinaen på Sætre, så det burde være mulig å få til noe selv om folk må være i nærheten.

Hvorfor gjelder ikke samme krav bensinstasjoner langs veien? Der kan man fint fylle kl 0430 uten andre tilstede enn en selv...

Puben van stengt den også, selv om uteplassene lå badet i sol.... Men det er vel ikke så enkelt å drive hverken pub eller Marina på et så lite sted. Men med slike åpningstider så er det vel bare et tidsspørsmål før det er kroken på døra....

Kk

Er en i beit for litt fludium er det vel drøye 100m fra Marinaen i Sære til Esso stasjonen....om det er krise da.

Da får en jo "Disel" med litt mer "puff" i og.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Det er jo åpenbart mulig å få til på landjorda, og siden våre myndigheter ser ut til å mene at de fleste lover og regler som gjelder på landjorda også må gjelde på sjøen burde det da være mulig å få til dette med kortterminal. Dog - kommer ikke på noen marina med 24/7 fylling og terminal i Indre Oslofjord....

Hvorfor gjelder ikke samme krav bensinstasjoner langs veien? Der kan man fint fylle kl 0430 uten andre tilstede enn en selv...

Det må være fordi man kan fylle bensin i beruset tilstand på land uten fare for å falle i vannet, eller noe slikt ... :diving:

På midten og slutten av 90tallet var det en del fleire sånne ring-etter pumper. Alle har terminal nå. Kommer nok i Oslofjorden også.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

De reglene må det ha blitt lempet en god del på.

Er to plasser i Sandefjord det er båtdiesel og bensin pumper. Framnes maritime og inne i hesteskoen. Begge ubetjente og "åpne" 24/7

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det er jo åpenbart mulig å få til på landjorda, og siden våre myndigheter ser ut til å mene at de fleste lover og regler som gjelder på landjorda også må gjelde på sjøen burde det da være mulig å få til dette med kortterminal. Dog - kommer ikke på noen marina med 24/7 fylling og terminal i Indre Oslofjord....

På Kongen og Solvik er det kortterminal. Snart på Oksenøya også :-)

Mvh. SAP

Det går at få til, vi fikk godkjent kortterminal siden jeg bodde i tilslutning til marinaen. Argumentene mot var såvidt jeg husker: risiko for utslipp, brann ( biler er jo minimum EU-godkjente og kjøres som regel av edru folk. De har vanligvis heller ikke gassbluss.) De fleste landstasjoner har også en lavere beløps/mengde- sperre hvis noen skulle begynne å pumpe utenfor.

Den er kjøpt og inntatt på kroa i gjestehavna på Oscarsborg. Veldig god pizza der bunnen lages på stedet og ikke ferdig fryste bunner. kan anbefales! Pris 118 kr.

Kk

Meanwhile.... så syntes jeg at noen av marinaene har vært svært trege ift å kapitalisere på en tidlig båtsesong iår. Vi har vært på vannet siden i midten av april, og det har vært mange stengte dører for mannskapet som ville ha iskrem som belønning for god fenderhåndtering.

Dette gjelder Holmestrand(stengt), Tønsberg gjestehavn(stengt), Tønsberg drivstoff (stengt).

Tønsberg burde nok starte litt tidligere. Havnevakten var litt flau. Det var 35 båter der da.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision