fredrik_l Startet 27.Mai.2014 Del på Facebook Startet 27.Mai.2014 Hei! Jeg har en Nidelv 24 fot snekke fra 1982 eller 1983 med en Volvo Penta MD 17 D motor. Kjøpt før fjoråretse sesong. Jeg er verken spesielt motorteknisk eller båtvant av meg så det er kanskje en dårlig kombinasjon med en gammel snekke ;) Uansett, Jeg har kommet frem til at delen som må byttes er partnummer 833583, og tilstanden på nåværende del ser dere av bilene.. så da er mine spørsmål1) Er dette noe jeg bør bytte før vi tar båten ordentlig i bruk i år, eller tåler den årets sesong selv med såpass med rust? 2) Er det en stor jobb å bytte delen? Bør den på verksted eller er dette en kurant del å bytte. Ser ikke så avanset ut med de to slangeklemmene og to skruene som holder den på plass, men mulig jeg overvurderer egne evner, eller undervurderer jobben. 3) Hvilken kostnad snakker man om for jobben? Ser ut til at delen ligger på rundt tusenlappen... 4) Noen som har noen å anbefale i vestfold-område hva gjelder reparasjon av gamle Volvo Penta motorer? Både mtp. pris og kompetanse. Setter stor pris på input fra dere :) På forhånd takk! -Fredrik -Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 (redigert) Har det begynt å lekke? Kan du få den av å sjekke materialtykkelsen på noe vis? Hvor i Vestfold holder du til? Redigert 27.Mai.2014 av fredde1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Ta en syl eller et skrujern og dunk hardt i bendet der du er usikker.Du ser jo da om du går.igjennom.Mye gods i disse bendene,så mest sannsynlig går det nok greit en sesong til.Eksosbendet er ikke vanskelig å skifte forutsatt at mutre ikke er rustet fullstendig fast.Det kjenner du jo hvis du prøver med en fastnøkkel. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Det bør absolutt byttes, da det kan få store konsekvenser om det går hull på det. Ikke kjekt med eksos i båten... Håper i hvert fall ikke du har barn sovende i båten under gange for eksempel... Det er like lett å bytte som det ser ut til, men eksosslangen kan sitte veldig godt. Jeg kappet slangen for å få av min, da jeg hadde mye å gå på. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Eksosslangen kan sitte veldig godt, men er lett å få av likevel. Ta av klemma, lirke ned imellom et tynt skrujern og spraye nedi CRC el. WD-40. Vri litt frem og tilbake. Slangen løsner lett. Sitér dette innlegget Link to post
fredrik_l Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 (redigert) fredde1972: Det ser ut til å være litt lekk der ja, for jeg ser tegn på at det har vært litt sjøvann på undersiden av denne delen. Jeg bor i Holmestrand. Båten ligger i Hagemann. Heltefjord: Takk for tips. Det ser ut som solide greier, ja, og hadde det vært mindre rust ville jeg følt meg trygg, men føler at den har jobbet seg greit gjennom. Skal pirke litt med skrujern og sjekke larshans1: Har tre barn som gjerne slokner litt under turen så det er absolutt et scenario, men det er godt å høre anbefalingene til flere båtfolk :) Som du ser av bildet har jeg ikke noe særlig å gå på, så jeg satser på at jeg får av slangen med litt smøring :) TMe: Takk for tips :) Så da er vi sannsynligvis enig om at delen skal byttes og at dette er noe jeg bør få til selv, men av hvem/hvor kjøper jeg denne delen? Redigert 28.Mai.2014 av fredrik_l (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Drevia selger slikt. Send den til post restante i Strømsatd og ta deg deretter en harrytur Sitér dette innlegget Link to post
fredrik_l Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Ser at delen ligger til 1425 SEK + frakt hos Drevia. Er det ok pris? Er det sååå mye lavere enn hva jeg kan få delen til i Norge? Noen tilsvarende norske nettbutikker eller forhandlere?Kommer nemlig ikke til å ha tid til Sverigetur med det første så det hadde vært kjekt å kunne hente den i nærheten eller få den levert via post til nærmeste postkontor :) Sitér dette innlegget Link to post
fredrik_l Svart 29.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 noen som kjenner til forhandler av deler til Volvo penta ? Som jeg kan kontakte for pristilbud på denne delen. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y MAMOSA Svart 29.Mai.2014 Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 Prøv hos La-Sa, de er deleforhandler og reparatører av volvo-penta. http://m.lasa-as.wix.com/lasa Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 29.Mai.2014 Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 (redigert) Her er forhandlere nærmest deg: Skriv Vestfold i feltet "sted". http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/applications/dealer_locator/pages/dealer_locator.aspx Det er bare å ringe etter pris. Bestille og hente. Ev kan du jo få den fra Sverige sendt hjem til deg. Må betale mva på prisen. Kk Redigert 29.Mai.2014 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.Mai.2014 Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 (redigert) Eksosbendet koster 1225,- blanke norske kroner hos nærmeste Volvo Penta forhandler, som er enten Horten Båtsenter eller Vallø Motor. Det skal være på lager i Belgia, slik at det kan normalt leveres dagen etter bestilling. Det er forholdsvis rett frem å bytte dette bendet, og ut i fra bildene og prisen er det ingenting å vente med. Redigert 29.Mai.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredrik_l Svart 29.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 Tusen hjertelig takk for god hjelp alle mann :) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 29.Mai.2014 Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 Husk og kjøp pakninger. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
fredrik_l Svart 30.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 Jeg ringte sendte mail og ringte til tre av av de nærmeste forhandlerne, Horten Båt (fikk ikke svar), Best Marin Barkåker (klarte ikke skaffe delen), Vallø Båtsenter (fikk ikke svar på morgenen, men ble ringt opp igjen senere på dagen av en som hadde mottatt mailen min). Fikk veldig godt inntrykk av Morten på Vallø Båtsenter. Prisen på delen er 1245 kr, ingenting for frakt, og han nevnte også at jeg måtte ha med pakninger. *tommel opp*. Får delen tirsdag eller onsdag :) Så nå er jeg happy med alt fra forumbistand til forhandler! Ha en fin sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.