Pksp Startet 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2014 Kort fortalt så gjelder dette båten til en kamerat. Marinaens verksted tok i går å syrevasket å byttet impeller på motoren før sjøsetting samme dag. Det ble da foretatt en liten prøvetur og alt virket helt ok. Da han skulle dra den opp i plan, så var dette klin umulig. Det viste seg at motoren da stod nesten under vann... Fikk lenset og dratt båten inn på plass. Det viser seg da at et deksel til sjøvannsfilteret har sprekt, slik at det har sprutet inn mengder med vann herfra. Verksted benekter at de har noe med dette og gjøre. Lokket til sjøvannsfilteret må av for å komme til impellerhuset, og det ser ut til at verkstedet bare har bendt litt på lokket for å komme til. Og denne bendingen har forårsaket sprekk og lekkasje. Det har kommet sjøvann i olje og i turbo. Vannmengden rakk ca 5cm over luftfilterboksen. Hvem mener dere bør står for kostnaden rundt dette? Eieren av båten har ikke foretatt noen form for service på motor selv, og i god tro regnet med at et merkeverksted skulle klare dette uten problem. Marinaen tar utrolig lett på dette og sier de ikke har skyld, jeg mener de må rette opp dette og stå for kostnadene. Hva er folkets vurdering av denne situasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Er i utgangspunktet enig med deg, men det er vel vanskelig å basere skyld på en antagelse. Er det noen merker som tyder på at lokket har vert bendt på så kan han kanskje kjøre hardt på det. Slike filter står vel oftest mellom motor og bunnventil slik at motor ville sugd luft og kanskje fått varmgang ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Be om kontaktinfo til verkstedets forsikringsselskap. Regner med at det er de som må dekke dette. Og bare det at man ber om slik info får gjerne verkstedets ledelse til å tenke seg om og kanskje bidra til en løsning selv i stedet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pksp Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 (redigert) Jeg er ingen mekaniker og kan egentlig ikke uttale meg, men forhører meg litt om hvordan dere ville gått frem i en slik situasjon. Det var ingen problemer i sesongen i fjor, så synes det er rart om dette skal ha skjedd på egenhånd. Er jo servicefolk som har plukka på motoren i området hvor den tok inn vann. Nå har jeg bare de detaljene jeg har blitt fortalt, så enkelte detaljer er jeg ikke kjent med. Kan forstå at de hadde nektet skyld om dette hadde skjedd senere ut i sesongen. Men samme dag som de byttet impeller? Synes dette blir tynt, og jeg personlig ville vurdert og gått den rettslige veien her. Jobber selv i servicebransjen, og er det noe som vi på noen måte hadde gjort skade på og som hadde forårsaket merskade. Så ville dette bli rettet opp i uten spørsmål på vår regning. Godt tips der index Redigert 28.Mai.2014 av Pksp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Dette virker åpenbart noe som har skjedd umiddelbart etter de har knotet i området, og da båten ikke ble levert inn med lekkasje burde saken være grei. Servicenivået henger ikke på greip på mange båtveksteder. Hadde aldri gitt meg på dette. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Helt enig med hanto1 her. Dette virker som en opplagt sak. Blir egentlig helt matt av sånne saker. Hva er verkstedets begrunnelse for å nekte skyld? Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 De har vel i grunn ikke kommet med noen begrunnelse på hvorfor de nekter. Siste oppdatering er at de jobber med båten nå. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Regner med motorrommet ble sjekket etter prøveturen, og at det ikke var noen lekkasje tilstede da? Normalt så kjører man jo motoren en stund før man tar den utpå, for å sjekke om det finnes lekkasjer av noe slag. Så spørsmålet var om det lakk etter prøveturen eller ikke.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Pksp Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Det kommer ikke vann inn mens motor ikke går. Men så fort motor er igang og drar inn kjølevann, så fyller det seg fort opp i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Men motoren gikk vel under den lille prøveturen? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bidevind Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 (redigert) Det kommer ikke vann inn mens motor ikke går. Men så fort motor er igang og drar inn kjølevann, så fyller det seg fort opp i motorrommet. Ja, så derfor var spørsmålet hvorvidt det var vann i motorrommet etter den første lille prøveturen. Hvis jeg har forstått det rett så var det først en liten prøvetur hvor alt virket bra. Dette vil jo bevise om lekasjen var der etter verkstedsbesøket eller om den har oppstått senere. Redigert 28.Mai.2014 av Bidevind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 (redigert) Det begynte å komme inn vann så snart motoren gikk på vannet etter service. Men ble desverre ikke oppdaget før de hadde kommet seg litt ut på fjorden. Edit: Ja, dårlig og ikke sjekke at alt var OK før man legger ut på tur, men får skylde på amatør. Redigert 28.Mai.2014 av Pksp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joachimo Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Det fremgikk da ganske klart av førsteposten at det var under prøveturen de oppdaget at det var vann i motorrommet? Alt virket helt ok frem til de ikke fikk båten i plan og oppdaget vannet... Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
finnmarken Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Vel, dette verkstedet fremstår i alle fall som amatører. Det er jo verkstedes jobb å sjekke at det ikke lekker. Nå er jo ikke jeg mekaniker, men jeg sjekker jo alltid for lekkasjer etter at jeg har byttet impeller. Sitér dette innlegget Link to post
løve Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Volvo Penta med filter på trykksiden ? Faktisk skjedd det samme hos meg to ganger uten forvarsel . Tretthetsbrudd ? Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Tror det er snakk om en aqad40B? Litt usikker på modellen i farta. Det fosset nok godt med vann inn helt fra motoren ble starta, men som sagt ikke oppdaget før litt etterpå. Tretthetsbrudd vil si at den har blitt gammel og sliten? Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Må vel være himla trangt i motorrom for å ikke klare å bytte Impeller på en 40motor uten å demontere på sjøvannsfilter? Sitér dette innlegget Link to post
løve Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Tenker jeg riktig når jeg tipper på sprekk i lokket ? Hvis ja, send inn skadesjema til forsikringselskap ! Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 (redigert) Det er nok vanskelig å bevise at dette er verkstedet sin skyld, og jeg kan ikke helt se hvorfor de skal rote med lokket på sjøvannsfilteret for å bytte impeller, og de burde jo normalt ha sjekket at kjølesystemet fungerer slik det skal etter impellerbytte. Samtidig så er det liten tvil om at når slikt skjer rett etter service på kjølesystemet, så burde verkstedet være mer imøtekommende, og i det minste forsøke å finne ut hvorfor dette har skjedd. Og til sist, at man er amatør og ikke sjekker motorrommet er forsåvidt en ting, selv om det høres rart ut, selv amatører sjekker vel at båten er tett før de legger ut fra kai, men at man ikke merker at motorrommet er fullt av vann høres uforståelig ut, båten må jo ha vært rimelig nedpå bak dersom det sto vann over luftinntaket og det var så mye at det ikke var mulig å få den opp i plan ? Redigert 28.Mai.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 (redigert) Lokket tålte vel ikke det forhøyede trykket med den nye impelleren da? På D6 motorene er det vel flere av disse plastlokkene som har "havarert"? Kjent svakhet? Kjenner til et tilfelle hvor dette skjedde 2 ganger med tett mellomrom, motorrommet fylt med vann båten holdt på å synke. VP sin endelige "kur" var å selge eieren et metallokk til kr 1200. 2 forsikringsjobber på den (u)båten - full overhaling av motor x 2. Redigert 28.Mai.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Jori Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 41B bytter du impeller uten å røre sjøvannsfilteret. Vil anta det er samme på 40? Egentlig en sak som er litt "slurv" av begge parter. Man bør nok starte motor å ta en titt i motorrommet etter service, egentlig burde både verksted og kunde ha gjort dette. I dag kom jeg endelig på vannet, har avtalt med verksted at jeg ligger der til søndag (om jeg vil), slik at jeg kan få testet ut båten se at alt er ok og slikt. Har bl.a hatt ut transomplatene. I kveld sjekket jeg opp at alt var tett, startet motorer lot de gå varme, etterfylte olje® overalt etc. Er nå hjemme, men kommer til å sove dårlig i natt inntil jeg får sjekket at båten flyter i morgen med Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Det er nok vanskelig å bevise at dette er verkstedet sin skyld, og jeg kan ikke helt se hvorfor de skal rote med lokket på sjøvannsfilteret for å bytte impeller, og de burde jo normalt ha sjekket at kjølesystemet fungerer slik det skal etter impellerbytte. Samtidig så er det liten tvil om at når slikt skjer rett etter service på kjølesystemet, så burde verkstedet være mer imøtekommende, og i det minste forsøke å finne ut hvorfor dette har skjedd. Det står noe om syrevask i første innlegg. TS kan kanskje utdype om dette var en systemrens som er kjørt gjennom motor eller om de har syrevasket impellerhuset(?). Hvis de har kjørt systemrens, har de kanskje hatt av lokket? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Aksept2014 Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 (redigert) Dette er en kostbar forsikringsak, som sikkert vil påløpe seg til 100.000 kr. Starter, dynamo, elektronikk osv. må byttes. Injektorer må byttes. Motor må konserveres på nytt osv osv... Det har vært en kjent sak på de gamle sjøvannsfilterne til VP D4/6. Har vel vært et 20 talls slike for noen år siden. Verkstedene ble faktisk kurset på denne type hendelse av VP, og opparbeidet en fin og sikker metode for å få motoren tilbake til ny forfatning. Du kan trøste deg med at mororen vil fremstå som bedre enn før når den blir ferdig :) Det viktige nå er jo å påstarte jobben umiddelbart, slik at skadene begrenses mtp rust av sjøvannspumpe, bend, motorlabber etc. Redigert 29.Mai.2014 av Aksept2014 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 29.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Takker så mye for alle bidrag i saken. Jeg er på hyttetur denne helga så får ikle oppdatert meg særlig om tilstand. Men det ser ut til at verkstedet er på saken og utbedrer nå. Om det blir noe kostnad for eier er foreløpig usikkert. Kommer tilbake med info så for jeg vet mer. Sist var iallefall at det ikke var tegn på vann i olja. Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Liten oppdatering i saken. Han har nå fått mottatt en regning på litt over 18.000.- av verkstedet sist jeg snakket med han. Det var da for jobben som er gjort etter at den nesten sank pga dårlig jobb fra verkstedet... Han kommer ikke til å betale denne regninga. Ledningsnett og batterier måtte også byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.