Onwater Startet 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2014 Hei. Er ny på forumetHar vært uheldig og kjørt på grunne og tok inn vann. Endte med att motoren gjekk under vann. Etter att eg fekk opp båten fikk jeg tømt motoren. Fylte olje. tok ut pluggene kjørte på starteren og fikk vannet ut. Fylte etterpå diesel på hele motoren og lot det stå over natta. Dagen etter skulle jeg prøve å starte motoren etter å ha pumpet ut dieselen og fylt ny olje. satt i pluggene og dro den på starteren. etter eit par runder slo motoren "tilbake" med et smell" og stoppet. Tok ut pluggene og tømte sylinderen igjen. satt i pluggene og prøvde uten coilledningen tilkoblet og fikk samme problemet. virker som den fyller sylinderene? fant ut att det var komt masse vann i bensinen og fikk flushet bensinsystemet og koblet til bensinkanne. Tenkte det var vann som skapte motstand i sylindrene. Prøvde så igjen med pluggene i og coilen tilkoblet. motoren startet på første "turn" og gjekk i 2 sek før den bråstoppet. Tok ut pluggene og prøvde å kjøre den igjen. gjekk ca en runde før den stoppet heilt og får den ikke til å gå rundt lenger... er det en bøyd råde? Hva kan skylde stoppen? Ser vel for meg å måtte ta ut motoren. Noen som har en god plass å bestille deler fra? går utifra det er vesentlig billigere på andre siden av dammen?Tenkte å få byttet raisere og montere sjøvannskjøling i samme slengen. noe andre tips om noe som kan være lurt å gjøre når motor først er ute?Det er foresten ern mercruiser 7.4 MPI 2001 mod. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Høres ut som Hydrolock for meg, Når motor gikk under, var den fortsatt i gang ? dette resulterer veldig ofte i bøyde stempelstenger, Det kan også ligge vann igjen i manifoiler som suges inn i motor. Har motor vært under vann bør alle utvendige deler demonteres umiddelbart å legges i diesel. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Onwater Svart 29.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Motor er snart ute nå. Tror kanskje toppakningen har røket og det har kommt vann i sylinderen og det har skapt "hydrolock". Men trenger deler. Er det noen som vet om en plass å bestille fra med fornuftige priser? Lurer også på om deler fra chevy 454 mark VI passer til mercruiser 7.4 mark VI? er det samme motor? Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Om vann kommer inn pga topp pakning så vil du ikke få hydrolock, Vanne vil da presses ut på samme sted og blåses enten ut eksos eller i olje, hydrolock oppnås enten ved vann inn i innsug eller eksos, når vannet suges inn og ventiler lukkes så har lenger ikke vanne noen sted og gå da stopper motor brutalt, Det skal ikke mye vann til for å oppnå dette, om det ligger noen desiliter vann i en manifold så suges dette rett inn og blokkerer motor, skjr dette bare ved forsøk på oppstart av motor så er det ytterst sjelden motor tar mekanisk skade,, skjer det derimot med motor igang så er mekanisk skade nesten garantert. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
tonnes1 Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Jeg har nettopp tatt ut min 7.4 LX EFI 454 97 mod og tatt av den ene toppen for å bytte pakning selv. Fant du ut av et greit sted å kjøpe rimelig toppakning osv? Jeg snublet over disse sidene som så ut til å ligge på et greit prisnivå: http://www.amatrading.no/baat4/ http://eurofritid.no/?PageID=274 Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Dette er en gammel tråd. Send han en IM hvis du ønsker raskt svar. Sitér dette innlegget Link to post
Onwater Svart 18.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2014 Eg har bestil en del deler fra ravns garage og så har eg kjøpt eit overhalingsett på ebay. Sitér dette innlegget Link to post
baymerc Svart 18.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2014 (redigert) Gammel tråd men... Hadde du prøvd å kinne uten glødeplugger tilsdede? Hadde du ren olje? Hvit eksos etc?.... Sorry, trodde jeg leste om en dieselmotor Redigert 18.Desember.2014 av baymerc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.