Jump to content

Mercruiser 7.4 MPI vært under vann. Motor går ikke rundt.

Onwater

Recommended Posts

Hei. Er ny på forumet

Har vært uheldig og kjørt på grunne og tok inn vann. Endte med att motoren gjekk under vann. Etter att eg fekk opp båten fikk jeg tømt motoren. Fylte olje. tok ut pluggene kjørte på starteren og fikk vannet ut. Fylte etterpå diesel på hele motoren og lot det stå over natta. Dagen etter skulle jeg prøve å starte motoren etter å ha pumpet ut dieselen og fylt ny olje. satt i pluggene og dro den på starteren. etter eit par runder slo motoren "tilbake" med et smell" og stoppet. Tok ut pluggene og tømte sylinderen igjen. satt i pluggene og prøvde uten coilledningen tilkoblet og fikk samme problemet. virker som den fyller sylinderene? fant ut att det var komt masse vann i bensinen og fikk flushet bensinsystemet og koblet til bensinkanne. Tenkte det var vann som skapte motstand i sylindrene. Prøvde så igjen med pluggene i og coilen tilkoblet. motoren startet på første "turn" og gjekk i 2 sek før den bråstoppet. Tok ut pluggene og prøvde å kjøre den igjen. gjekk ca en runde før den stoppet heilt og får den ikke til å gå rundt lenger... er det en bøyd råde? Hva kan skylde stoppen?

Ser vel for meg å måtte ta ut motoren. Noen som har en god plass å bestille deler fra? går utifra det er vesentlig billigere på andre siden av dammen?

Tenkte å få byttet raisere og montere sjøvannskjøling i samme slengen. noe andre tips om noe som kan være lurt å gjøre når motor først er ute?

Det er foresten ern mercruiser 7.4 MPI 2001 mod.

Høres ut som Hydrolock for meg, Når motor gikk under, var den fortsatt i gang ? dette resulterer veldig ofte i bøyde stempelstenger, Det kan også ligge vann igjen i manifoiler som suges inn i motor. Har motor vært under vann bør alle utvendige deler demonteres umiddelbart å legges i diesel.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Motor er snart ute nå. Tror kanskje toppakningen har røket og det har kommt vann i sylinderen og det har skapt "hydrolock". Men trenger deler. Er det noen som vet om en plass å bestille fra med fornuftige priser? Lurer også på om deler fra chevy 454 mark VI passer til mercruiser 7.4 mark VI? er det samme motor?

Om vann kommer inn pga topp pakning så vil du ikke få hydrolock, Vanne vil da presses ut på samme sted og blåses enten ut eksos eller i olje, hydrolock oppnås enten ved vann inn i innsug eller eksos, når vannet suges inn og ventiler lukkes så har lenger ikke vanne noen sted og gå da stopper motor brutalt, Det skal ikke mye vann til for å oppnå dette, om det ligger noen desiliter vann i en manifold så suges dette rett inn og blokkerer motor, skjr dette bare ved forsøk på oppstart av motor så er det ytterst sjelden motor tar mekanisk skade,, skjer det derimot med motor igang så er mekanisk skade nesten garantert.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

• 6 months later...