Jump to content

hvordan manøvrerer dere i grov sjø ?

kointa

Recommended Posts

Akkurat den problematikken hadde vi for en god del år siden, på vei til Sheetland . Vi var på vei over med en 53 fots skøyte. Fikk et helvetes uvær rett i mot om natten, men torde ikke snu skøyte før dagslyset kom igjen pga det å treffe mellom de rette bølgene. Gikk greit, kom til land igjen med innslått skansekledning, ellers ok.

Nordsjøen er stygg, når den viser den siden...

Der finner mange bøker om emnet, bla "storm tactics" av Lin & Larry Pardey. De er stor tilhenger av å legge bi med drivanker sat i en 45 grader vinkel på båten fra stevnen sammen med tryseil.

Men du taler om å manøverer. Den erfaring jeg har er at når man krysser bør man fall på bølgetoppen for så å skjære på vei ned av bølgen. På lens unngå å få vinden direkte agter fra, ligg på en 150 grader alt etter båt og bølger. Har du en båt som surfer bra minsker det risikoen for at bølgene bryter over båten.

Når det er sagt skal det nevnes at min erfaring begrenser seg til en 6-8 krysninger av Nordsjøen og 3-5 krysninger av Skagerak med kuling eller mer. (Heldigvis har jeg også fler krysninger uten så mye vind -:))

Har hatt 2 runder med grov sjø med mine skip som er planere med drev. Det som er med disse båtene er at om en ved sidesjø kan komme opp i halvplan setter de seg og går som på skinner. Begge (Mørebas 7200 og Bayliner 2556) er fjellstøe uansett hastighet og bølgehøyde men i det øyeblikket en kommer opp i halvplan eller raskere tar man kommando over sjøen og ikke motsatt.

En gang med MBn dro vi ut fra Skagen retning Larvik med heftige bølger, dønninger og vind fra vest, ganske grove saker folk som fulgte etter med Peter Wessel fortalte om en del sjøsyke der om bord.

Vel, når en kom ut av det grunne farvannet nord for Skagen var det mulig å tøffe på og etterhvert fant jeg en måte å manøvrere på som fungerte utmerket; I halvplanfart eller mer var det bare å gå opp bølgen og legge seg bak bølgekammene og med et var alle slag og smell eliminert, derfra ble alt rent av bare gøy selv om bølger + dønninger utgjorde ganske mange meter. Egentlig ble alt bare gøy derfra.

Baylineren har samme fjellstøe "footprint" og er om mulig enda bedre, en må prøve det for å forstå.

I motsjø er det halvplan som gjelder, litt mer slitsomt med MBn fordi den med originalbestykningen på 120 hk (AQ140) føltes undermotorisert under slike forhold - en måtte bruke mye trottle for å holde den opp i motsjø mens den gjerne fullplanet over kammen og tok en luftetur ganske raskt.

Baylineren har massevis av motor med sin 7.4 liters bensin V8 / ikke turbo eller kompressormatede = direkte respons og "instant" dreiemoment på 730+nm) injectionmotor tøffer den ganske uanstrengt på konstant turtall både opp og ned bølgekammer uten å "stikke av". Forøvrig et helvetes bra skrog under alle forhold enten sjøen kommer herfra eller derfra,

I medsjø gjelder det å ikke "ta av" slik at en ikke får en luftetur og lander med et smell i neste bråttsjø, etter min mening er det det beste å kjøre "mykt" i all sjø - best for både båt og mannskap spesielt på lengre økter.

En gang ved overfart fra Skagen til Marstrand på nærmest flatt vann tok 2556n av på en utrolig svak dønning i 25kn uten min godkjennelse men landet silkemykt på stjerten.

Vel det var litt om min "flåte" og hvordan jeg hånterer de i "veijr"

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Hvordan tørner man 180 grader i store brytende bølger med motorbåt uten å velte eller skremme vettet av matrosen og seg selv :-\

Sent fra min GT-P5100 via Tapatalk

Vi måtte vende én gang under uværet jeg skrev om tidligere i tråden. Møtte på en lang streng med fiskegarn og bøyer. Innover var det grundt mot land og på utsiden av oss jadde vi en banke på 4-5 meters dyp så det var uaktuellt og paralellforskyve oss utover slik vi gjorde på forrige streng vi møtte på.

Vi ventet på riktig bølge og tok en kjapp 180 grader. Fikk én bølge som smalt i hyttesiden og 25 -30 graders krenging, men det gik kjapt og snu.

Når vi kom på baksiden av denne banken snudde vi igjen og lå stand by været en stund. Nesa rett i mot vind og sjø og 11-1200 rpm for holde 0 kn SOG

Mvh. SAP

Hvordan tørner man 180 grader i store brytende bølger med motorbåt uten å velte eller skremme vettet av matrosen og seg selv :-\

Mulig det er selvbedrag men, erfaringen min er etter 7 store bølger kommer det en liten.

Så sier jeg Hold fast full ror og endel gass i 3 - 4 sekunder det fungerte med Matexen og i dag med Motiva`n.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Så langt er 22 sm kraftigste vindstyrke jeg har seilt i (Halten Offshore Race), det gikk greit med fullrevet stor og tre-fire tørn på rullen på en nr2 genoa.
Tok fint høyde og bra fart gjennom sjøen.

Den skumleste opplevelsen var imidlertid å sløre østover inn Frøyfjorden mellom Hitra og Frøya fra Titranhavet i ca 15 sm vind, men med gammel brytende havsjø i hekken etter at det hadde blåst sterk W kuling i havet i flere døgn.
På bølgetoppene hvor det var mye luft/skum, opplevde jeg at roret av og til slapp, og det var tendenser til broach når jeg stupte ned i bølgedalene.

Med kyst i le ville jeg nok rigget stormfokk på kutterstaget, fullrevet stor og prøvd å seile såpass høyt jeg kunne for å holde høyde.
I åpen hav med god plass ville jeg sannsynligvis rigget noen form for drivanker, tatt ned alt av seil og skalket lukene.
Har også bakket på været for motor, men med 30 hk og bred båt har det sin begrensning.

Kryss i mye vind funker dårlig, må ned på skarp slør for ikke å slå i stykker båten. Hold farten nede på seilbåter, ikke over maksfart på motor. Ikke under 4 knop. Kan godt gå med vinden med lite seil. Går stort sett greit å holde planlagt kurs. Har søkt nødhavn noen ganger, klart mest behagelig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...