Jump to content

hvordan manøvrerer dere i grov sjø ?

kointa

Recommended Posts

en gang har jeg søkt nødhavn (av bekvemelighets grunner), men hva gjør dere for å gjøre båtferden mest mulig sikker/behagelig ?

og da mener jeg slikt vær som dere normalt ikke vil dra ut i, men dere blir innhentet av dårlig vær og har ett godt stykke igjen før dere er fremme.

legger båten med eller mot vinden ? bruk av drivanker ? stormseil ?

Jeg har lest mye om stormtaktikker, drivankre, å skulle legge bi og annet – uten at jeg kan påstå å ha blitt så forbannet mye klokere. Det skal blåse ille mye før hardt revede seil blir for mye, de gangene slikt inntreffer har jeg en stormfokk jeg håper jeg ikke må slite noe særlig på. Har tidvis forsøkt å kun seile på riggen; røyner det på enda mer har jeg et drivanker ombord jeg kan hive ut, uten at jeg tror det vil løse alle problemer. Å legge bi har jeg forsøkt meg på i nokså rolig vær, uten at jeg kan påstå å ha fått noen voldsom dreis på det.

Men det viktigste tiltaket er å ikke være ute i drittvær i utgangspunktet; tar heller et par dager ekstra i havn om jeg tror det kan være uvær i sikte. Synes også det er viktig å ha en balanse mellom mannskap og værmelding – det som er udramatisk moro for en som har seilt mye kan virke livsfarlig på en som ikke har seilt stort.

Om alt går på tverke finnes det EPIRB, et par satelittelefoner, VHF-radioer, flåte og overlevelsesdrakter ombord.

Kommer jo litt an paa hvor ille det er. Selv synes jeg det er mest "behagelig" aa seile med vaeret, man blir ikke fullt saa filleristet og ikke fullt saa vaat. Men dersom det blir riktig ille, med store, brytende boelger, synes ikke jeg (med min 30 fots baat) at det er sikkert aa seile sloer. Rormannen boer vaere baade vaaken og erfaren. Under slike forhold foretrekker jeg aa legge bi, eventuelt seile kryss med minimal seilfoering. Men saa kommer det jo ogsaa an paa hvor de forskjellige kurser vil foere, aa havne i fjaeresteinene er sjeldent noe godt alternativ.

Det skal blåse ille mye før hardt revede seil blir for mye,

I mange situasjoner er det boelgene, ikke vinden som er problemet. Selv om de selvfoelgelig er en viss sammenheng mellom vind og boelger..

Løfter denne, for dette lurer jeg også på ift hvordan andre erfarne kapteiner fikser dette med store bølger, og om det er noen gode råd utover det å være en svært aktiv skipper med motorpådrag og styring... Samtidig som man ikke er helt sikker på om man gjør det rette:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jeg har noen tusen nautiske mil på samvittigheten, og min erfaring er at det er mye bedre å seile mèd bølgene enn både å legge bi og bruke drivanker. Det er ikke lett å få satt et drivanker skikkelig, og får man for stor fart når man seiler på riggen bremser det vanlige ankeret i grunn nok om man har det hengende ute bak. Men nå snakker vi ikke om stiv kuling eller liten storm, men kanskje fra storm til orkan. Seile kryss i slike vindforhold går heller dårlig er min erfaring. Problemet, om man kan kalle det det, er å få store brytende bølger inn fra siden, kontra gevinsten man får av å "kjempe" og avdrift. Bakfra går det helt fint og udramatisk å få bølgene fra. Skjønt en båt med capsize-ratio på under 2 som i hvert fall min har, blir nok neppe slengt helt rundt av bølger, men knock-downs er slitsomme i lengden, timesvis, dagevis..derfor unnavindsseiling om man har mulighet i forhold til avstand til land, tid man har til rådighet for seilasen etc. Men nå snakker vi om forhold man omtrent aldri opplevet i f.eks. Skagerak.

Har selv vært ute i seilbåt og motorbåt i mye vind.

Store bølger inn fra siden er det mest ubehagelige.

Hva du bør gjøre avhenger av hvor du bør dra.

Har flere ganger krysset mot bølgene med motorbåt for senere dreid mere med bølgene.

Nå synes jeg seilbåt et best i sidevind/bølget fra siden. Båten jeg har nå fungerer best en del motorkraft ved kraftig sidesjø.

Når jeg går med bølgene så jobbes det med at båten ikke vrir seg på tvers med aktiv rorbruk motsatt vei om det er selilbåt og motorbåt. Som tidligere jolleseiler i mye forskjellig vær og med en del kullseilinger så blir det en naturlig styring på bølgene

Edited by Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

På vei hjem fra NL i fjor fikk vi mer enn vi hadde håpet på vei mellom Grenå og Hals i DK.

Vi var i utkanten av et stormsenter som beveget seg raskt, men i et par timer stod det virkelig på. Tipper 22-25 m/sek og krappe brytende sjøer på 4-5 meter innimellom.

Det ble til slutt nyttesløst å prøve å komme fremover da vi kjørte halve båten ut av sjøen på bølgetoppene selv om vi dro av på hver topp (saktegående trawler på 12 tonn), så var det 4-5 meter ned og landet med et brak i neste bølgedal før neste sjø skyllet over frontvinduene.

For å ikke risikere å slå istykker noe, gjorde vi slik jeg har sett supplybåtene i nordsjøen gjøre når de er stand by ute ved plattformene.

Satt autopiloten til å holde baugen rett mot vind og sjø og med ca 1000-1200 rpm holdt vi omtrent 0 knop SOG og alt ble mer behagelig mens vi orienterte oss om prognosene.

Slik lå vi en time eller to til vi ante at vinden var avtagene før vi listet oss sakte videre.

Hadde et alternativ og snu med sjøen å gå til Bønnerup havn som lå noen nm bak oss, men ville helst unngå det da det er enda mer skummelt å gå inn en trang og relativt grunn moloåpning i slikt vær enn å ligge ute.

Aller helst burde vi nok ha blitt i Grenå den dagen...

Mvh. SAP

Husker den SAP.

Var mange her på BP som ble overrasket at du ikke stoppet i Grenå. Det grunne farvannet mellom Hals og Grenå er ingen plass å være i dårligt vær

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det var en litt spesiell situasjon med flere elementer som gjorde at jeg valgte å gå den dagen.

Normalt sett ville jeg ikke gått ut havna.

Vi visste jo det ville bli ubehagelig, men som sagt ble det litt mer en periode enn vi hadde trodd og meldingene tilsa.

Uansett så er det i etterkant godt å vite at båten takler et slikt uvær meget bra, og uten å gjøre oss ombord engstelige. For slike forhold kommer den nok aldri til å se igjen :-)

Edited by sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg har aldri vært ute i så tungt vær med Hulda at jeg ikke kan gå dit jeg vil. Dvs. ikke mer enn 20- til 25 m/s og ikke mer enn 4- til 5 meter bråttsjøer. Hulda er jo bare en jernklump der ingenting ser ut til å gå i filler grunnet bølger. I tyngre vær og uten fare for landkjenning ville jeg seilt på riggen med 20 kg Bruce i 50 meter blyline hengende fra akteren som brems. Stormfokken som støtteseil og fremdrift.

Nå skal det sies at vær som jeg beskriver er meget ubehagelig å krysse opp mot. Til tider mer u-båt enn overflatefartøy. Vind og sjø inn på BB baug, maks. krenging mot BB var 30 grader og maks. mot SB var 40 grader. Skulle tre uker i Nordsjøen og måtte ha båten hjem.

Edited by Hulda (see edit history)

takker for mange utfyllende svar, vet at båten tåler mye, men er ikke sikker på om det gjelder kapteinen............... :blush: og pr. i dag aner jeg ikke hvor grov sjø jeg tåler før jeg føler det ubehagelig . Men synes denne tråden ble lærerik for min del slik at jeg har en del alternativer om været skulle bli ille,

En ting som er vel så viktig som hva båt og mannskap tåler er at det tekniske er på stell samt at man har nødutstyr som f.eks drivanker osv.

En situasjon som i utgangspunktet båten takler godt kan fort gå over til å bli farlig om motor stopper med f.eks tette filtre. Man kan glemme å prøve å få fikset noe om man ligger på tvers av 5m brytende sjøer.

På seilbåt er vel tilstanden på rigg og seil viktig vil jeg tro.

Mvh. SAP

Ikke ha dårlig tid, så en trosse hver og vind.

Ingen skam å snu, snakk med mannskapet om hva som er akseptabelt av sjø.

Har en seilt i mange timer og kursen ikke er komfortabel legg om og finnen ny havn.

En god regel jeg lagde meg etter en en tur i 89 hvor vi kom i tidsnød og skikkelig uvær,

når halve ferien er brukt opp er det på tide og snu baugen hjemover, så får en ta de siste dagene i hjemmefarvann.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ikke ha dårlig tid, så en trosse hver og vind.

Dette tror jeg er et viktig poeng; en av de største farene en del langturseilere utsetter seg for er flybilletter. Flyreisen i seg selv er neppe særlig farlig, men det å absolutt skulle rekke frem til en fast deadline fører til ukloke beslutninger.

Vi seiler da med redusert seilføring og endrer om nødvendig kurs, slik at vi slører i stedet for bidevind. Det kan hende at vi ruller inn seil og går for motor rett i mot, om det er den kursen vi ønsker, og andre kursvalg ikke er aktuelle. Det går seint og det humper og slår, men det må vi finne oss i. Det er ikke bahaglig, men båten tåler det bedre enn oss som er ombord.

Skrogtype og motorkapasitet er jo så forskjellig. I grov sjø gir vi mer gasspådrag.. Skuta setter seg og blir mer behagelig. Spesiellt i mot og sidesjø. Vi har da en våt båt men som skjærer sjøen godt.

Vi har en myk båt i motsjø. Dette pga skrogformen på GB.

Edited by Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hvordan tørner man 180 grader i store brytende bølger med motorbåt uten å velte eller skremme vettet av matrosen og seg selv :-\

Sent fra min GT-P5100 via Tapatalk

Maxum 4100 scb, Chenette III

Hvordan tørner man 180 grader i store brytende bølger med motorbåt uten å velte eller skremme vettet av matrosen og seg selv :-\

Sent fra min GT-P5100 via Tapatalk

Det kommer jo an på om du har en båt som kan snu kjapt eller ikke.

Har du det, kan du jo forsøke å gi full gass med roret helt i borde på toppen av en stor bølge. Da kommer sannsynligvis en mindre en etter, og så har du størst sjanse for å få snudd 180 grader før neste topp.