Medusa Startet 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2014 Har mange ganger gjort meg tanken på å koble fra slangen som fører luft utenfra og til innsuget på motoren. Dette for at motoren skal hente lufta fra motorrommet og på denne måten senke temperaturen der. Luftslangen tenker jeg å legge på andre siden av motoren for å få maks luftbytte. Har også blitt litt skremt av å se snutter på tuben med ukontrollerbar turtallsrus, så det kunne jo også være greit å ha et åpent innsug klart for å stikke inn en pute hvis dette skulle skje. Regner med at det finnes motargumenter? Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Hum, sånn har det vell vært på samtlige båter jeg har vært borti.. :) tilluft ligger som regel alltid ned under motor.. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Har og tilluften unna selve innsuget, ja. Høres ut som en god ide Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Tja, jeg har ingen slik slange.Luft tas fra motorrommet. Slik tror jeg det er på de fleste båter. Har du god ventilering så skulle vel ikke være noe problem. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Medusa Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Åj...jeg trodde mitt opplegg var standard. Da skal jeg frakoble slangen i morgen den dag! Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Da jeg monterte min motor kikket jeg rundt på informasjon om motorromsdesign. Der fant jeg beskrivelser av motorromsdesign om at man skal lede friskluft/inntaksluft til laveste del av motorrom, typ under motor. Og ha utsug, om man trenger det høyt oppe, og på motsatt side eller del av motorommet. Og at motoren skal ha naturlig tilgang på luften i motorrommet. Dette fordi temperaturen i motorommet ikke skal være for høy. Det er andre komponenter typ batteri, drivreimer og annet enn selve vannkjølingen av motoren som trenger å redusere temperaturen. Min motorfabrikant har krav om at temperaturen i motorrom ikke skal overstige 17 grader over uteluften. Har ikke målt, men skal få gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.