Jump to content

Lurt å koble vegg luftinntaksslangen til motoren?

Medusa

Recommended Posts

Har mange ganger gjort meg tanken på å koble fra slangen som fører luft utenfra og til innsuget på motoren. Dette for at motoren skal hente lufta fra motorrommet og på denne måten senke temperaturen der. Luftslangen tenker jeg å legge på andre siden av motoren for å få maks luftbytte.

Har også blitt litt skremt av å se snutter på tuben med ukontrollerbar turtallsrus, så det kunne jo også være greit å ha et åpent innsug klart for å stikke inn en pute hvis dette skulle skje.

Regner med at det finnes motargumenter?

Tja, jeg har ingen slik slange.Luft tas fra motorrommet. Slik tror jeg det er på de fleste båter. Har du god ventilering så skulle vel ikke være noe problem.

mvh Knut Erik

Da jeg monterte min motor kikket jeg rundt på informasjon om motorromsdesign. Der fant jeg beskrivelser av motorromsdesign om at man skal lede friskluft/inntaksluft til laveste del av motorrom, typ under motor. Og ha utsug, om man trenger det høyt oppe, og på motsatt side eller del av motorommet. Og at motoren skal ha naturlig tilgang på luften i motorrommet.

Dette fordi temperaturen i motorommet ikke skal være for høy. Det er andre komponenter typ batteri, drivreimer og annet enn selve vannkjølingen av motoren som trenger å redusere temperaturen.

Min motorfabrikant har krav om at temperaturen i motorrom ikke skal overstige 17 grader over uteluften. Har ikke målt, men skal få gjort det.